четвъртък, 4 декември 2014 г.

ВАЗОВ ЗА СЕБЕ СИ - ОТПЕЧАТАНО ВЪВ ВЕСТНИК "ЧАС", бр.3, 26.IX.1936 г.

ВАЗОВ
ЗА СЕБЕ СИ

По случай 15-годишнината на неговата смърт

Aз работих половин век на книжовното поле, движим от вътрешен тласък, подчинявайки се на не­утолима душевна жажда да служа на истината и на красотата. Аз пях за България, защото я обичах; аз насаждах в младите души вяра и обич към своето, защото бях син на България; аз прославих нейната божествено хубава природа, защото бях очарован от нея; аз се вглъбих в историята ù, защото бях пленен от величието на нейния ми­нал живот, в епохи далечни, кога­то тя даде на славянския мир свет­лината на словото и, малка сравнител­но, трябваше да води вековна и ги­гантска борба за своята независимост и за постигане на своите идеали; възпях нейните идеали, защото бяха свещени.
Свидетел-очевидец на страшните ù борби, на големите ù страдания, на безкрайната ù слава, увенчала чело­то ù чрез нечуваните и геройски уси­лия на нейните здрави духом и фи­зически синове, аз не можех да остана хладен, аз се радвах, аз плаках, аз трептях с душата на целия народ.
И всичко това изразих в моята песен. Аз не изпълнявах дълг, за да мога да очаквам одобрение. Не извърших някакъв подвиг, за да ламтя за венци. Работих не за на­града.

Няма коментари: