ПРОФ. ПЕНЧО РАЙКОВ |
ПЕНЧО РАЙКОВ
(1864-1940)
С името на Пенчо
Райков е свързан полувековен период от развитието на химията в България след
Освобождението. Той е един от създателите и уредниците на Химическия институт
при Висшето училище в София, преобразувано по-късно в университет, откъдето
пламва искрата на българската химическа наука и академична дейност. В
продължение на 50 години П. Райков непрекъснато служи на химията в България с
научна, преподавателска и приложна дейност. На него принадлежи първият
български оригинален научен труд по химия. Неговата катедра при Висшето училище
и след това при университета участвува дейно в създаването на първите български
химически кадри.
Затова Първият редовен конгрес на бившия Съюз на българските химици през 1925 г. избира и провъзгласява П. Н. Райков за
почетен член на съюза като един от най-заслужилите на химическото дело в
България химици.
Пенчо Николов
Райков е роден на 6 декември 1864 г. в будното балканско градче Трявна в
семейството на виден и заможен търговец. Като 11-годишно дете той изживява страшните перипетии на Дряновското въстание, след жестокото
потушаване на което озверените
османски пълчища се отправят към Трявна, заплашвайки я с огън и меч. В тези дни на тежки народни изпитания,
когато малцината местни турци започват да точат ятаганите си, а изплашените до
смърт тревненци се готвят за бягство в Балкана, малкият Пенчо с неколцина свои
другарчета въодушевено лее куршуми и скрит зад прозорците на бащината си
къща, храбро очаква в решителната нощ османските орди с кабзалия пушка в ръка.
. .Тези ранни преживявания пораждат в душата на бъдещия химик горещи чувства
на любов към свободата и родината, които той запазва през целия си плодотворен
живот на учен, човек и гражданин (15).
Първоначално и прогимназиално образование
Райков получава в родния си град, като пише с пръст върху пясък в чиния, а
после с паче перо, потопено в мастило от черни черници. Баща му Никола Райков,
човек практичен и пресметлив, гледа добрата си търговия и смята, че синът му е
вече достатъчно образован, щом знае азбуката и сметалото, за да навлезе в
търговията. Но майка му Тота Екимова, умна и будна българка, има по-високи
амбиции. Тя иска да види сина си истински изучен и скланя бащата да го изпрати
в Русия. Райков учи в реалната гимназия на гр. Николаев, която завършва с
отличие през 1883 г., и се завръща в България. В Русия той получава предимно
хуманитарно образование, а сам чувствува влечение към естествените науки и още
същата година се отправя за Лайпциг, Германия, чийто университет се слави с
традициите на стар и уреден германски университет. В Лайпциг Райков записва
първо медицина, но след един семестър, чувствителен към гледката на трупове, се
прехвърля в специалността химия, която най-много го привлича и на която се
отдава за цял живот.
Заедно с това той посещава и лекциите на
прочутия философ Вундт, които оказват по-късно благотворно влияние върху
неговата преподавателска дейност.
Наред с учението П. Райков взема живо участие и в обществения живот на
студентската младеж в Лайпциг. Той е член и деятел на Славянското академично
дружество, основано през 1878 г., което по-късно се разделя на народностни
секции и една от тях се превръща в „Българско академическо дружество“.
През 1885 г. П. Райков, както и мнозина други
ентусиазирани български младежи, прекъсва временно студентските си занимания,
за да вземе участие в Сръбско-българската война като доброволец в студентския
легион. Бързото приключване на войната обаче не дава възможност на легиона да
участвува във военните действия, но той показва готовността, себеотрицанието и
патриотизма на българската следосвобожденска младеж, която възмъжава под
влияние на най-добрите възрожденски традиции на нашия народ.
След войната П. Райков продължава да
следва в Лайпциг, където завършва курса на обучението си и през 1888 г. полага
с успех докторски изпит. Веднага след това той се завръща в родината и се
отдава на неуморна и народополезна творческа работа като химик, професор и
общественик.
Райков учи химия при едни от светилата на
тази наука по онова време —Колбе и Вислиценус. При Херман Колбе (1818- 1884)
Райков слуша лекции само през 1883 г. — една година преди неговата смърт. Колбе
— талантливият и прославен ученик на Берцелиус, е последният противник на
структурната теория. Той, самотен между химиците на своето време, продължава
да си служи с дуалистични формули, които изразяват строежа на органичните
съединения чрез двойка радикали. Тези чудновати и много често абсурдни формули,
трудни за разчитане и разбиране, правят от органичната химия един особено
мъчен за усвояване предмет. Колбе се присмива на структурната теория и счита
структурната формула на бензола, предложена от Кекуле (1865) и доказана от
неговия ученик Байер (1886), само „една фантастична постройка“. Той нарича „теорията на атомното свързване“ на Кекуле
чиста фантасмагория, а сам приписва на бензола съвсем странна структурна формула,
като го приема за триацетилен.
Колбе има отрицателно отношение и към
стереохимичната хипотеза на Вант Хоф, която се явява по-нататъшно развитие на
структурната теория.
Отчаян от сложните формули на Колбе,
младият Райков решава да напусне химията, но тъкмо тогава Колбе умира.
Наследник на Колбе по катедра, но не и по идеи става Йоханес Вислиценус
(1835—1902), убеден привърженик на структурната теория и на нейното
по-нататъшно развитие — стереохимичната хипотеза. Ясните, модерни и прогресивни
възгледи на Вислиценус, неговите точни и увлекателни лекции завинаги спечелват
Райков за органичната химия.
Под влияние на своя учител Вислиценус сам
П. Райков избира за докторската си работа тема из областта на геометричната
изомерия, за обяснението на която Вислиценус използува тетраедричния модел на Вант
Хоф за въглеродния атом. Още като студент Райков намира, че
алфа-метилканелената киселина, наречена от него неправилно фенилкротонова,
съществува в две различни кристални форми с различна точка на топене. В
дисертационната си работа Райков търси двата геометрични изомера на
алфа-метилканелената киселина, предвидени от теорията на учителя му, но вместо
два открива три, единия от които приема за структурен изомер. По-късно други
автори доказват, че третата форма представлява всъщност кристална модификация.
Когато Райков завършва висшето си
образование и се завръща в родината си, химията в България е още в зародиш.
Младата скороосвободена от османското
робство държава чувствува остра нужда от интелигентни сили във всички области
на обществения, стопанския и културния живот. При такива благоприятни социални
условия способните и действени личности бързо намират своето място в
обществото, бързо напредват и завоюват най-високи постове. Така и младият и
способен доктор по химическите науки, носител на две култури — руска и немска,
за кратко време след завръщането си в родната страна възлиза до най-високите
стъпала на една блестяща кариера. Първата година става учител в
педагогическото училище в Казанлък, където директор е д-р Кръстев, другар на
Райков от славните студентски години в Лайпциг. На втората година се премества
за учител в I Софийска мъжка гимназия и едновременно с това е назначен за
извънреден преподавател по химия в новооткрития физико-математически отдел при
Висшето училище. В 1892 г. Райков е повишен в редовен преподавател в училището,
а две години по-късно той е назначен за редовен професор и титуляр на
Катедрата по органична химия. На този пост Райков остава до 1935 г., когато
излиза в пенсия поради пределна възраст.
През преподавателската катедра на проф.
Райков минават всички български химици, завършили в Софийския университет до
40-те години. Мнозина от тях по-късно се издигат на важни постове в държавния
апарат и в университета. По този начин в продължение близо на половин век
химията навлиза постепенно във всички отрасли на българския културен живот под
косвеното влияние на П. Н. Райков. Сам Райков подчертава, че цената на
неговото дело е в това, „гдето е могъл да допринесе за създаване на добри
химици в страната си“.
Като преподавател П. Райков се налага с
авторитет, защото още от самото начало на дейността си той не само преподава,
но и разработва научни проблеми. Неговите ученици си спомнят с възторг за
него, за неговото педагогическо майсторство. „Лекциите на проф. Райков, които
съм слушал и аз — пише проф. Д. Иванов,— бяха издържани във всяко отношение. Те
бяха образец на яснота и методичност. Формулите, които пишеше на дъската,
винаги структурни, бяха симетрични, красиви, изпъстрени, ако е нужно, и от
цветни тебешири. Демонстрационните опити бяха ефектни. В тях той винаги
влагаше нещо свое, като ги опростяваше до крайна мяра, за да могат да бъдат
извършени и при най-неизгодни лабораторни условия. Студентите гледаха и слушаха
с наслада и задоволство, без да усетят как минават двата часа (неговите лекции
бяха двучасови). След лекциите проф. Райков поканваше студентите да приближат
катедрата, за да разгледат отблизо изложените препарати. Той влизаше в разговор
с тях, задаваха се взаимно въпроси и по този начин се създаваха непринудени отношения между
професор и студенти“.
За да добият студентите представа за
епохата преди утвърждаването на структурната теория в органичната химия, П.
Райков с охота показва през време на лекциите си учебника на Херман Колбе с
неговите причудливи, сложни и трудни за разбиране химични формули.
Не само лекциите, но и практическите
упражнения на проф. П. Райков са образцови. „Интересно е да се отбележи обстоятелството
— пише неговата дъщеря и асистентка Теодора Райкова-Ковачева, — което баща ми
често изтъкваше, че в противовес на строгите научни методи при лекциите в
Лайпцигския университет упражненията в лабораторията са се водили твърде
свободно, при слаб надзор от страна на асистентите и затова не са били
изключени и нещастни случаи.“ Даже сам Райков веднаж е пострадал тежко от
изгаряне при спукване на една колба с лесно запалима течност. Затова по-късно
като професор в Софийския университет той поставя практическите упражнения на
студентите в лабораторията на строги начала и в това отношение изпреварва
Лайпцигския университет. „Сравнявайки лабораторните занимания в Лайпцигския
университет оттогава със сегашните упражнения в нашия университет — продължава
Теодора Райкова, — баща ми често изтъкваше голямата разлика помежду им. С това
той искаше да подчертае, че нещо повече е направено у нас от онова, което е
било в прочутия германски университет.“
В лабораторията „той беше в стихията си —
пише Захари Караогланов, един от първите студенти на Райков. — Лабораторията
се превръщаше в храм, в който всеки студент следваше пътя, който му се сочеше
от проф. Райков. . . Там се даваше на разположение голяма химическа библиотека,
много книги и списания, което немалко помагаше за постигане на благородните
амбиции на проф. Райков. Той особено държеше на добрата подготовка на
практическите занятия и не позволяваше да се мине упражнение, без да се
извлече от него максимум полза.“
Райков проявява особена дарба за
конструиране на апарати и подобряване
на методите за работа в химическата лаборатория. Още
като студент в Лайпциг Райков показва дарба
на изобретател с първите си нови конструкции и творчески усъвършенствувания на лабораторни пособия,
апарати и методи. По-късно,
когато е вече учител в I Софийска мъжка гимназия и същевременно
преподавател във Висшето училище, неговата новаторска дарба намира благоприятна почва
за развитие и се разгръща в едно забележително изобретателство, чиито обилни
плодове и днес не са загубили своята практическа стойност и полезност.
Лабораторните
опити по химия в програмата на нашите средни училища се въвеждат късно — едва през
1903 г. Дотогава онагледяването на уроците по химия е рядко явление и се състои
в елементарни демонстрации в клас, извършвани при това само в малък брой училища
по почин на отделни учители. Показването на някои прости пособия за годишния
изпит по химия в Сливенската мъжка гимназия през 1873 г. става сензация,
описана в страниците на тогавашния периодичен печат като забележителна
педагогическа новост.
Първите училищни
лабораторни пособия били вносни и скъпи, доставяли се трудно и затова били
редки и оскъдни. Всичко това се явявало пречка за използуването на лабораторните
опити като източник на знания и средство за онагледяване и затвърдяване на
уроците по химия в нашите средни училища непосредствено след Освобождението.
Тъкмо в тази историческа обстановка конструкторската дарба на младия доктор
по химия П. Н. Райков намира простор за проява и развитие. Сам учител, той
помага на своите колеги — учители по химия, с редица улеснения за самоделно
създаване на уреди и методи за целите на обучението по химия с лабораторни
опити в клас. Тази новаторска дейност намира подкрепа и от страна на
тогавашното Министерство на народното просвещение, което публикува в страниците
на своя официален орган „Училищен преглед“ редица апарати и методи на Райков и
по този начин те стават достояние на широк кръг учители.
Творческата
дейност на Райков за развитие на химическата лабораторна техника получава
подтик и съдействие също и от страна
на д-р Краузе — редактор на немския Chemiker Zeitung (Химически вестник), който редовно
предоставял място в колоните на списанието за публикуване на изобретателските постижения
на българския химик, с който установява тесни и дружески връзки за цял живот.
Проф. П. Н. Райков обогатява инвентара на
химическата лаборатория с повече от 50
нови и оригинални апарата, публикувани главно на немски език. Те се отличават с простота и остроумна
конструкция, лека манипулация и широка приложимост за преподавателски и
научноизследователски цели. Особена популярност и разпространение получава
пневматичната вана на Райков, която е едно от най-забележителните му конструкторски
решения. Заслужава да се отбележи също неговият термометър с удължена скала,
защитен в Германия с имперски патент през 1895 г. Това е изобщо първото
изобретение на българин-химик, получило правна защита. Особен интерес и полезен
принос в техниката представлява конструираният от Райков приемник за
непрекъснато събиране на дестилационни фракции
под налягане, произвеждан на времето си от германски фирми. Забележителни
усъвършенствувания Райков внася също в устройството на Киповия апарат, на някои
бюрети, при които са избягнати кранчетата и перлите, около които се натрупва
сух остатък от разтвореното вещество при излитане на разтворителя. Без тези
усъвършенствувания, както е известно, работата с обикновените бюрети се
затруднява.
Много от
апаратите на Райков са влезли в ръководствата по химия и физика. Някои от тях
са поместени например в първия том на прочутия Наръчник за лабораторна техника
по неорганична химия от Щелер, също в първия том на Препедевтиката по физика и
химия на Гризбах, във Фармацевтичната химия на Едуард Шмид и др.
Специално трябва
да бъде отбелязан творческият принос на проф. Райков в методиката на
химическата лаборатория. Оригиналните и лесно изпълними начини за заваряване,
пробиване, рязане и огъване на стъкло, създадени от него, са технически
операции, без които не може да се осъществи апаратурната подготовка на нито
един опит по химия в клас. А остроумните улеснения на Райков за замяна на
специалните и скъпи стъклени кранчета в учебния кабинет по химия с прости
коркови или гумени тапи и стъклени тръбички, както и простите начини за
отвеждане и събиране на газ за демонстративни цели в клас са и днес ценно
достояние на нашите училищни лабораторни упражнения по химия, макар че времето
отдавна е заличило името на Райков върху тяхното авторство.
Поучен от
злополуките в студентските химически лаборатории на Лайпцигския университет,
където грижите за безопасността на работата са били твърде малки, Райков
създава добре познатия на неговите ученици метод за безопасност при
лабораторните опити, състоящ се просто в това, че под всяка апаратура, с която
студентът работи, се поставя дълбока тава. При евентуално счупване на апарата в
нея ще се събира съдържанието на апаратурата, без да се разпилява.
Научната дейност
на проф. Райков започва още от студентската
скамейка с неговите занимания за
усъвършенствуването на лабораторните
апарати, прибори и методи, продължава като професор изследвания в областта на аналитичната и неорганичната химия и се утвърждава специално в органичната
химия. Встъпването на Райков в
научното поприще съвпада с бързото развитие на производителните сили на младата българска държава, когато се чувствува остра нужда от
просветени и компетентни дейци.
Затова и неговите изследвания имат изобщо подчертана практическа насоченост. Той създава първите
норми за нашето розово масло, работи
върху откриването и идентифицирането на важни вносни по това време химикали, лекарствени вещества и суровини, изследва питейни води и пр. Заедно с това Райков дава и
няколко теоретически трудове, в които разглежда въпроса за асимилацията на
въглеродния двуокис в листата на растенията, структурата на водородния прекис
и механизма на редукция на ароматните нитросъединения до амини с желязо в
солнокисела среда като изключително важен проблем в синтетичната органична
промишленост.
Проф. Райков е автор на първия български
оригинален изследователски труд по химия. В този начален труд на българското
научно химическо творчество Райков си поставя за цел да подобри обемното
определяне на сребро и халогени. Трудът е публикуван през 1894 г. След това
редица чужди учени публикуват също такъв метод, без да споменат името и приоритета
на Райков. Премълчаването на Райков в западната и американската химическа
литература като автор на метода може да бъде обяснено с характера на неговата
публикация, която представлява едно предварително съобщение, неподкрепено с
опитна част и публикувано в неаналитичното списание на д-р Краузе, където
остава незабелязано от специалистите.
Но авторството на Райков върху въпросния метод
не се споменава и в българската химическа литература, макар че колегите му били
много добре запознати с неговия забележителен национален принос.
През учебната 1900—1901 и 1917— 1918 г.
проф. П. Н. Райков става декан на Физико-математическия факултет, а през
учебната 1908—1909 г. той е ректор на Университета. Ректорската си реч
посвещава на Далтоновата теория, която разглежда в нейното историческо
развитие, като завършва с гордата увереност в бъдещото могъщество на химията
„когато за богатството и материалното благоденствие на един народ ще се съди
вече не по обширността и по природните богатства на земята, която владее, а по
размерите и по степента на съзнанието, с което култивира химията“.
Вън от университетските си занимания Райков
проявява постоянен интерес към
редица обществени и културни начинания. Той е член на Немското химическо дружество в Берлин, приет по
предложение на проф. д-р Н. Добрев и Р. Беренд. Той е един от основателите на Българското химическо дружество в София и негов пръв председател. Райков
полага големи грижи за преуспяването на
дружеството и е провъзгласен през 1925 г. за почетен председател на новооснования Съюз на българските химици, в който се
преобразува Българското химическо
дружество с неговите поделения. Райков е член на Българската академия на науките и
председател на нейния природо-медицински
клон преди Девети септември.
Като делегат на университета и други институции Райков посещава редица
международни конгреси и конференции по химия, на които изнася и свои научни
постижения.
В историята на
Софийския университет името на Райков е свързано с откриването на Медицинския
факултет като член и по-късно председател на комисията по откриването на факултета.
От 1919 до 1922 г. той води обучението по органична и неорганична химия в същия
факултет.
Проф. П. Н.
Райков умира на 24 юни 1940 г. в София, като оставя след себе
си светлата диря на един от най-известните представители на зараждащата се след
Освобождението българска химическа наука.
Из книгата
на Мирослав Парушев: „Бележити български химици“, изд. Народна просвета, 1980
г.
Препратка:
Няма коментари:
Публикуване на коментар