ЗАВЕТЪТ НА АСЕН
ЗЛАТАРОВ
ПРЕДГОВОР-СЛЕД НЕГОВАТА СМЪРТ
22 декемврий 1936. В мрачния зимен ден се
разнася като вихър из София страшната, невероятна вест: професор Златаров
почина. Младият, всепризнатият духовен вожд на честната българска интелигенция
ни напуща внезапно, за да отвори незарастваща кървава рана в нашите сърдца. От
столицата вестта се пренася светкавично в провинцията, за да хвърли в траур цяла
културна България.
*
В това време нежното бездиханно тяло на
Златаров лежи необезпокоявано във Виенската университетска клиника, докато се
узнае дали то ще бъде пренесено на родна земя или ще увеличи с още един
мъртавците в гробищата на австрийската столица. Около него се суетят
професори-колеги, болнични сестри и двама-трима българи. Между последните е и
секретарят на българската легация г. Толчев, когото Златаров някога е венчавал.
Той е дошъл да прибере и отнесе на госпожа Златарова некои вещи на покойника и
специално двата плика с писма на Златаров, почиващи от две седмици в малкото
куфарче-несесер до леглото му. Управата на болницата отначало отказва да
предаде писмата: те трябва да бъдат отнесени на нотариуса, може би в тях е
завещанието за имуществата на покойника. Но пред възражението, че на писмата
изрично е писано: „За госпожа Златарова“, болничната управа отстъпва, и след
един час госпожа Златарова разкъсва пликовете, за да пролее първите сълзи над
тия две писма.
За съществуването на виенските писма
госпожа Златарова знае още веднага след тяхното написване. И двете са написани
на 6 декемврий, деня преди операцията — едното по обед, другото вечерта. Това са
последните думи, излезли изпод перото на Златаров. Едното писмо е отправено до
другарката му в живота, а другото — до неговите другари, особно младежите.
Действително в пликовете се оказа завещанието на Златаров, но не имущественото
му, а духовно завещание. Госпожа Златарова е предчувствувала тяхното съдържание
и затова с боязън ги е гледала при всяко отваряне на куфарчето след операцията.
Но Златаров е предупреждавал: „да не ги буташ“. И на самите пликове той пише:
„Да се отворят, само ако . . .“ Това „ако“ криеше неговата и на близките му надежда,
че все още има спасение. Но това „ако“ скоро изгуби условността си и писмата бяха
прочетени ...
След завръщането си в София, госпожа
Златарова намери още две писма-завещания от Златаров, писани на свитък канцеларски
листове и оставени в едно чекмедже с документи. И двете са датирани също
еднакво: 24 ноемврий — предпоследния ден преди заминаването за Виена. Първото
писмо е без обръщение; то е в четири страници и има характер на завет към
българския народ. Печатаме го за пръв път в този сборник. Второто писмо, в пет
страници, е отправено към Евдокия, Асен и Светозар Златарови. В това интересно
писмо, пасажите с обществен характер (напр., този, в който Златаров изтъква
идейното си верую) са преплетени с интимни елементи, тъй че на него едва ли ще
може да се даде гласност в скоро време.
*
В това писмо до семейството на Златаров
има и следния пасаж, отнасящ се до неговото книжовно наследство: „А някога, когато
мине острата болка, подредете ми печатаните във вестници и списания статии;
там има неща, които не са мимолетни, а имат своята цена“.
При първото преравяне в книжата на
Златаров, преди десетина дни, в тях се намери и една папка със статии на
Златаров, печатани до 1930, подредени и ретуширани от самия него за издаване в
сборник под надслов: „В служба на деня“. Сборникът е снабден и с кратък
предговор, в който се казва: „Тия малки есета са писани по повод на разни
прояви и факти предимно из нашия обществен и духовен живот, но са писани всякога
с помисъл, щото конкретният факт или проява да послужат само като повод за да
се изкаже една по-обща идея . . . Книгата . . . бих искал не само да бъде
прочетена, но и да послужи като тласък за дело: делото на мира и на културната
общественост“. Сборникът носи на корицата си 1930 г., но и до днес не е видял бял
свят. От 34-те статии, които той съдържа, десетина от най-характерните са
предадени тук.
Статиите на Златаров, наред с тия на
Ботйова, ще останат за винаги образец на публицистическа проза. Те се четяха с
жад не по-малка от тая, с която се слушаха неговите знаменити сказки. И те ще
се четат занапред — когато неговата уста е вече заключена — още повече и ще
действуват не по-малко силно. Сега те стават двойно по-ценни. Тъкмо защото,
макар да бяха винаги актуелни — Златаров имаше силен усет към пулса на деня —
статиите бяха писани винаги с поглед обърнат към бъдещето, към голямата идея,
към вечното. Те са дело на човек едновременно учен и политик, поет и философ.
Затова Златаров беше дърпан отвсякъде: „дайте статия“, „чакаме статия“, „искаме
статия“. И той пишеше непрекъснато, подтикван и от една вътрешна нужда да каже
своевременно думата си по въпросите на деня, които в своята съвокупност
отразяват проблемите на битието. Той ставаше в четири часа сутринта — от осем
часа до късно вечерта, времето му бе заето с университетска и обществена работа
— запалваше си сам печката и нижеше с разтегления си почерк тия шедьоври на
българската проза. Често те бяха писани и в студена стая, но винаги са стоплени
с трескавия вътрешен огън на това голямо сърдце, което запалваше другите с
цената на собственото си изпепеляване.
Не ще се види при това положение никому
странно, че Общо-гражданският комитет счете за свой дълг да включи в своите
задачи и издаването на този сборник с характерни статии и откъси от Златаров,
които са подбрани с оглед да съставят естествено продължение и развитие на
мислите, казани, но недоизказани в неговите предсмъртни писма-завет. Сборникът
трябваше да излезе като малък помен за 40-те дни от смъртта на Златаров, и този
къс срок, безспорно, не даде възможност той да бъде особно пълен. Срещнаха се и
някои други пречки при подбора на материала, които не е възможно сега да
изтъкваме.
*
40 дни от смъртта на Златаров! Неговите
останки, по почина на Общогражданския комитет и с подвига на българския шофьор,
бяха пренесени през зимни бури и държавни граници, за да почиват на родна земя.
Близо до вратите на софийските гробища сега се издига висока купчина от пръст,
отрупана със свежи цветя и черни хоругви, донесени тук след факелното шествие
при погребението. Но пръстта ще се слегне и над нея ще трябва да се издигне
паметник, който ще бележи мястото, дето почива Златаров, до момента, когато
останките му ще бъдат пренесени в българския пантеон.
Има и друга грижа: Паметникът, издигнат в
душите на сегашните поколения ще трябва да бъде пренесен и в душите на идните,
които не ще познават от непосредствен досег човека с меденото слово. Това ще
стане с издаване на неговите съчинения.
Хиляди са почитателите на Златаров, които
искат да чествуват паметта му по един или друг начин. Но делото на Златаров е
толкова голямо, че и най-едрият масщаб, в който ще бъде увековечена паметта за
него, ще бъде малък. Ето защо, налага се канализиране и централизиране на
всички усилия в тази насока.
*
Само 40 дни от смъртта му и ние виждаме как
високо израства пред нас фигурата на Златаров. По-далечната перспектива на
времето само ще притуря към значимостта на тази фигура. Дребните страсти ще
затихват с годините, и заветите на най-големия наш народник и европеец от
епохата след освобождението ще стават все по-жив стимул за похода към бъдещето.
Златаров умря. Да живее Златаров!
30 януарий 1937. П. Л.
Няма коментари:
Публикуване на коментар