"ИЗ ЕДИН ЖИВОТ..." |
АСЕН ЗЛАТАРОВ
В една от редките срещи и разходки
с Антон Страшимиров по „Цар Освободител“ до Борисовата градина той се разкри
пред мене като съперник на Асен Златаров: кой от двамата е изнесъл по-много
публични сказки в градовете и селата на България. С Антон ме запозна неговият
млад сътрудник от „Ведрина“ Илийчо Волен, като ме заведе у дома на
Страшимиров. Значи, срещата, за която е дума, е била към 1929 -1930 г. Антон ме
уверяваше, че единствен му съперничи Асен Златаров по броя не само на
публичните сказки, но и по масовото посещение на сказките, по броя на градовете
и селата, гдето ги е изнасял. Антон Страшимиров, както му бе навикът, на всяка
крачка се поспирваше и страстно убеждаваше събеседника си — в случая мен, — че
няма в България общественик (оратор), включително и Асен Златаров, който да се
сравни с него, с Антон, камо ли да го надминава по изнесените публични сказки.
Не помня точно цифрата — към три-четири хиляди сказки в над две хиляди села, от
градовете всички до един, а в някои по десет-двадесет сказки. Постепенно в
разговора си Антон се разпали на тая тема: съперничеството му с Асен Златаров,
тоя тъй любим популярен сказчик, че неочаквано ги видях двамата сравнени в едно
симпатично съперничество като първи, единствени писатели-общественици с
най-голяма популярност всред нашето общество, прониквали и до най-затънтеното
селско читалище у нас. Това ревниво оспорване на бай Антон, че има в България
само един — Асен Златаров, — който бил „претендирал“, че го надминавал по
сказките, ме изненада и порази. Тогава и двамата ги видях и почувствувах (без
никога да кажа на Асен за това) като единствени достойни съперници,
популяризатори на знания, на обществено-политическа, културна и научна мисъл
чрез живото слово.
Няма сега да преценявам тая им
всепризната дейност откъм ораторска дарба, откъм обществено полезната и научната
страна на знанията, откъм прогресивната мисъл и идеите за времето си чрез
масовата просвета. Нито бих желал да сведа тия две крупни личности на
оратори-сказчици към други по-млади техни следовници, станали по това време
банални, особено на темите „Яворов и Лора“, „Поезията и любовта на Димчо
Дебелянов“, на всякакви интригуващи теми (за брака и любовта и пр.), без с това
да искам да подценя сказките на някои други. Сега няма значение и философско-научната
критика на Тодор Павлов, която той все по това време правеше в книгите си върху
„натурфилософската“ насока в трудовете на Асен Златаров — с нищо тая остра критика,
както и несериозните подмятания на „Златорог“ не намаляваха интереса към Асен
Златаров като сказчик, учен и писател. Неговото обаяние на най-деен
общественик-писател „социалист“ растеше и в столицата, и в провинцията.
За обаятелната личност, щедро
подпомагаща, отзивчива до себеотрицание, като писател, който никога не издигна
преграда дори пред непознат, готов да подаде ръка на по-малкия свой брат,
говори случаят с неговия „Предговор“, напечатан в моята студия: „Яворов, поет богоборец“,
1931 г. Без да сме запознати, само като е следил литературните ми прояви в
левите списания, в прогресивните литературни вестници като начеващ литературен
критик, току-що доброволно напуснал сп. „Златорог“ — още в първата ни лична
среща го помолих да прочете ръкописа ми „Яворов поет богоборец“. Той веднага се
съгласи, взе ръкописа и подир три-четири дни ми го върна заедно с писмо —
предговор към студията. Това писмо пазя като скъпа реликва от тоя мой
литературен брат (не „събрат“), който сам преценил от какво се нуждае студията
ми — от неговата гореща препоръка пред читателя. Студията напечатах като свое
издание. Колкото тя и да бе зле набрана в печатницата „Бр.Миладинови“ и още
по-зле коригирана, но благодарение на неговия предговор тя получи в печата
най-много отзиви и рецензии от другите ми книги (над 40). Като му поднасях
екземпляра на студията с надпис и благодарност, той вече я прелиствал на някоя
будка, изложена за продажба, и ме запита: „Променяли ли сте текста на
ръкописа, който прочетох?“ Обясних му, че съм прибавил в началото статия
„Критикът като артист“, защото тя е от принципиално значение, за мене като
автор, за да се разгранича от социологическата критика например на Г. Бакалов
и други. Може би са го смутили разсипаните букви на цяла страница (още в
рамката върху машината) и неопитното мое коригиране, но нищо не ми каза.
Поздрави ме и ми пожела успех.
Колкото и да желаех лично
литературно общуване, за което нямаше вече пречка, аз отбягвах да му отнемем
времето в кабинета и дори на масата в сладкарница „Цар Освободител“ — от
стеснение, че още не съм заслужил неговата приятелска близост на виден професор
и учен. […]
Докато бях в средата на
сътрудниците на „Златорог“ (1926—1928), преди да се сближим с Асен Златаров, се
възмущавах от отрицателното отношение на редакцията и повечето сътрудници към
„Песни за нея“ и „Цветя за него“, към обществено-културната, политическата и
научната му дейност. И още в „Трудово-спътническата литература“ (в „Естетическата насока в
„Златорог“) аз според силите си защитих Златаров наред с други големи
прогресивни писатели, отричани и подценявани от „Златорог“.
А на погребението му един между
голямото множество поклонници в траурното шествие, които проливаха сълзи, бях и
аз...
Като честна неподкупна писателска
личност аз го сравнявам само с Йордан Йовков.
Подготви: КРИСТИАН КОВАЧЕВ
Подготви: КРИСТИАН КОВАЧЕВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар