ВНИМАНИЕ! Материалът е неподходящ за непълнолетни и за хора с лабилна психика!
F I N I S
F I N I S
Яворов отдавна е
сключил договор с „ужасния призрак“ — смъртта.
Още през 1905 година
бе признал:
И в сънища
нерядко
аз виждах тоя
призрак: из тайния предел
на ада скелет
идеш в нощ — черна плащаница,
самата нощ, бих
казал, наметната повихрил
над плахата
веселена; — с размахната коса
по всички
хоризонти, всемощна, безпощадна,
на мълния
подобна...
Но сега скелетът не е
тъй страшен:
В лице смъртта
погледнах: тя беше светлина
на пролетното
утро, отвеки съчетана
с мъглата
подранила на есенната вечер.
След като отлага
няколко пъти договорния срок, поетът избира един четвъртък — 16 октомври. Денят
е хладен. Подранила есен.
Само три дни преди туй
— в понеделник вечерта — поетът е на гости у Боян Пенев.
Професорът, който след
премиерата на „В полите на Витоша“ е стенографирал на 8 септември 1911 година:
„У Яворова има твърде много безхарактерност, както и в неговия герой
Христофоров — твърде много лицемерие, неискреност, поза, декламация“ — сега пише
в стенограмата си:
„Яворов бе у дома на
вечеря заедно с брата си. Вечеря добре; похвали се, че отдавна не е имал такъв
хубав апетит. След като се нахрани, започна да му се вие свят. Той бе до
такава степен слаб, че като вземаше и най-малко количество храна, почваше да
му се вие свят. Полегна на кушетката в моята стая и задряма. Подир малко идва
Владимир Василев. Влезе и отива да се ръкува с Яворов, но този му подава ръка,
без да стане. Взема ръката и не я пуща. „Целуни бе, Владо ... Целуни ме по челото
... моля ти се ...“ Владимир, без дa се наведе, със свoя сопнат тон: „Аз баща
си и майка си не съм целувал досега, че...“ Не довърши. В стаята бяхме само
тримата. Яворов си отпочина, почувствува се отново бодър, седна на кушетката и
почна да тананика някаква песен с думите й! Това ми се стори тъй странно и
някак болно ми стана.
Дойдоха Сеня и Бела
(братът и сестрата на Дора Габе). Отидохме в гостната стая. После дойде и Тодор
Николов (естественик, близък приятел на Яворов), също и Спиро (Спиридон
Казанджиев) по-късно. Аз рисувах карикатури и ги изложих. Всички се смяха. Дора
седеше при Яворов и му обясняваше какво рисувам и кой какво върши.
Играхме игра: един
излезе, а всички останали казват по негов адрес нещо; той се връща и се мъчи
да познае кой какво е казал. Яворов игра и се смя заедно с всички.
След това Тодор,
Владимир и аз облякохме в моята стая смешни дрехи и се явихме в гостната.
Всички се смяха много, смя се и Яворов. Той разпознаваше съвсем слабо силуетите
ни. Освен това Дора му обясняваше кой как е облечен. Изобщо цялата вечер той
бе много весел. Но в разгара на смеха каза: „Ние много се смеем, ама да не се
случи нещо лошо... Преди катастрофата онази нощ пак така се смяхме ...“ Дора
му каза, че човек не трябва да мисли и очаква нищо лошо.. Яворов все повтаряше:
„Ще се случи нещо.“ Стояхме до късно. Към един часа всички гости си отидоха.“
Суеверните мислят, че
когато много се смеят или ги сърби носът, непременно ще плачат, ако не се случи
нещо по-лошо. Какво е предугаждал Яворов? — Още преди месец е казал на Боян, че
ще бъде арестуван и че ще прекара арест в някоя болница. Но добавил, че след
това ще бъде оправдан. Тия дни обаче Софийският окръжен съд ще има заседание,
за да го привлече под отговорност. Не е ли по-добре той да превари съдиите?
И наистина с дата 16
октомври съдът издава определение, в края на което се казва:
„Софийският окръжен
съд разгледа най-щателно и най-подробно представените допълнително от П. К.
Яворов в Софийския апелативен съд като веществено доказателство (6) шест писма,
писани от Лора Каравелова, и намира, какво тези писма са резултат на начетеност
и са едни поетически разсъждения за живота и смъртта, каквито много често се
употребяват между интелигентните хора: тези писма нямат никакво значение за
делото.“
А тъкмо на тия шест
писма Яворов е разчитал най- много: от
тях всеки непредубеден
съдник би разкрил тайната на Лориното самоубийство. Ако биха ги разглеждали
внимателно и задълбочено, тримата съдии щяха да видят, че те са от голямо
значение за делото! Но какво разбират тия трима лъжепсихолози от изповедта на
една жена, от нейните „поетически разсъждения за живота и смъртта“?
Задръстените им с параграфи мозъци никога не биха могли да надникнат дълбоко
в душата на когото и да било! Тъй като умът им не разсъждава „поетически“, те
се отнасят към човешката съдба повърхностно и биха окачили на бесилката и
най-невинния човек.
Съдебните преписки не
свършват, но техният край се прозира вече. Вижда се и краят на отвратения от
всичко поет. Прокурорският паркет взема едно решение, окръжният съд — друго.
Уж независими един от друг, те са в основата си свързани като скачените съдове.
Нищо на тоя свят не става без причинна връзка! И в съдебните инстанции има
логика, но тя не минава през сърцето.
Яворов не остава
равнодушен и към обществената си дейност.
През туй лято се
надвесват над Европа буреносни, облаци. След убийството на австрийския
престолонаследник Австро-Унгария мобилизира. Събраната от години омраза скоро
ще залее народите в потоци кръв.
Яворов се интересува
какво пишат вестниците. Слуша онова, което му чете Атанас, но и сам чува през
прозореца новините, съобщавани от вестникопродавците:
„Превземането на Белград.“
„Германците минали
френската граница.“
„Турция мобилизира!“
„Руският император
предупреждава правителството на Радославов.“
Атанас купува вестници
и следи с Яворов телеграмите на някой си Дечев, че руският вестник „Новое
время“ писал:
„Трагизмът на
българската позиция е действително голям. Той се изрази най-релефно в
неотдавнашното уверение на Радославов, че България в никой случай няма да воюва
против Русия.“
Какъв е тук смисълът?
Явно е, че става дума за отговорност пред историята. Какво трябва да се прави?
Патриотизмът на революционера отново пламва.
Да не беше сляп,
Яворов отново би облякъл войводските дрехи и би минал с четата си Вардара . .
.
Но какъв е този
манифест? Той е подписан от Стамболийски и Цанко Церковски, от Янко Сакъзов и
Никола Харлаков, от Найчо Цанов и д-р Фаденхехт. Отгоре на всичко — и от
тузовете Гешев и с-ие, а и от д-р Данев! До един на руска страна ...
И тъй — накъде? С
Тройния съюз или с Тройното съглашение?
Забравил за миг личното
си нещастие, Яворов мисли и се тревожи върху всичко това. Туй са обаче
едничките мигове, които го отдалечават от съдбоносния ден. Но този ден
най-после идва, защото решението му да умре надделява.
*
Четвъртък 16 октомври
1914 година. Атанас е разтворил „Подир сенките на облаците“ и чете на глас стихотворенията.
Наблизо е вторият екземпляр, дето Яворов сам пише поправките. И за да не сбърка
редовете, братът поставя ръката му, където трябва.
Още недовършили,
слепият се обажда равнодушно:
— Върви на лекции.
Какъв си такъв студент!
— Не ми се ходи, бате:
предпочитам да стоя в къщи. Нека да продължим поправките! Има време за
университета. Пък и не ми се слуша старобългарско право. Професор Бобчев
преподава онуй, което го има в книгите му.
— Иди! Иди! Трябва да
отидеш на лекции! — повтаря настоятелно Яворов. — Не забравяй да ми купиш
хартия за писма. Искам да пиша на сестрите. Хайде, ставай! Ще закъснееш.
— Рано е още!
— Не е рано бе! Колко
е часът?
— Четири и половина.
— Подир лекцията иди в
гостилницата. Към шест часа и аз ще дойда. Там ще се срещнем.
За малкия брат думата
на Яворов е закон. Освен това Пейо е днес много спокоен. Не е ходил на гробищата.
Навярно и за Лора не мисли. Отдавна не е имал такова хубаво настроение.
И Атанас тръгва.
Останал сам, Яворов се
заключва. Сякаш повече от всякога вижда: не се спъва в кръглата маса, нито се
удря в печката и в умивалника. Напипва чашата за вода, напълня я от каната и
сипва белия прах.
Смъртоносен е! — шепне той. — Сигурно средство,
но за да бъде още по-сигурно.
Отваря желязната
вратичка на кахлената печка, изважда тежкия револвер, издухва пепелта и
мислено благодари на Влайковия зет. Излъгал беше Илева, както преди малко
Атанаса...
... „Мило братче! —
сеща се за него Яворов. — Пратих те в университета, а оттам в гостилницата — да
имам време... Ти се опита да останеш в къщи, навярно си предчувствувал нещо! Но
дали и там, в аудиторията, няма да чуеш мислите ми? Те се предават на близките.
Навярно и тате, и сестрите сега се безпокоят за мене. . . Братче мое, не
плачи, когато ме завариш мъртъв. Аз отивам при мама и при Лора. Хубаво ще ми
бъде! Плаче ли се за един щастливец?“
Какво е нужно още?
Нищо! …
Остава да отиде в
Нищото, откъдето няма връщане.
Враговете! Този път
никой от тях няма да го укори, както миналата година, че нарочно се е гръмнал
в слепоочието, за да остане жив!
И сега ли прав да се
убие? — Не! По-добре легнал: така ще бъде по-удобно. Кушетката, на която спи
Атанас, е за предпочитане ... Може би ще я накървави? В такъв случай Атанас ще
спи на кревата до трикрилния прозорец. Ще може по-лесно да вижда, когато чете
лекциите.
Яворов е стъпил на
чипровския килим с чаша в едната ръка и с револвер в другата. Той не иска да
обезобрази лицето си: някой му беше разправил, че един самоубиец се нажабурил
с вода и тогава се гръмнал. В суха уста газовете разкъсват кожата . . .
Мъртвецът трябва да бъде хубав! Поръчал беше — никаква аутопсия!
„Непобутнат ме
оставете, приятели! — се моли Яворов. — И непременно до Лориния гроб!“
Той съблича сакото и
жилетката, слага ги върху облегалката на един от столовете до кушетката. На
близо е масата, където бе оставил черните очила и една отворена кутия с
папироси.
Такааа . . . Ще си
отпочине най-после!
Когато захапе дулото,
гърмежът навярно ще бъде по-тих и тогава хазяйката ще помисли, че някое дете от
улицата е счупило стъклото на прозореца с камък. Милата госпожа Манчева — като
майка се е грижила за него години наред и какви турски кафета му е варила!
По-рано тя го
разпитваше за Лора. Веднъж й каза, че ще се ожени за нея, когато Витоша дойде в
София . . . Какво излезе обаче? — Тъкмо обратното. Витоша не се и помръдна,
остана си там, където е; затова пък кираджията на Манчева се запъти към Витоша
и се ожени за Каравеловата дъщеря! . . .
Спомени след спомени
връхлитат на ята — светкавично и бързо — и отвличат вниманието му! Ще умира, а
се е отплеснал в странични работи . . .
Кой влиза при
хазяйката? — Може би е някой от квартирантите й... Не ще ли го повикат да пият заедно кафе? Преди туй
госпожа Манчева бе го черпила вече. Между другото тя му каза, че модерната медицина
вършела чудеса и можела да спаси очите му...
О, мила хазяйке,
прочутите виенски лекари „чудеса“
не направиха!
... Драги професори,
модерната медицина е безпомощна! Моята машина лекува по-радикално от вашата!
— повтаря той шегата си от писмото до доктор Ангелов. — Ще видите след малко!
Това „след малко“ е
цяла вечност. Защото все има нещо недовършено! Мозъкът му работи като в треска:
предвижда, съобразява, обмисля. Когато изпие отровата, ще сложи чашата върху
стола. На масата бе оставил записка — да се измие чашата, понеже е пил отрова
от нея. На друг лист бе писал до следователя: да не му се прави аутопсия. Не
забравя да поиска писмено — прошка от хазяйката и съквартирантите, задето им
причинява неприятности... Какво са те виновни? Ще идва полиция, разпити — кой
му е дал отрова ... отде е взел револвер... защо не са предотвратили
нещастието . . .
Никой не е виновен! —
иска Яворов да изкрещи, но страхувайки се да не го чуят в другите стаи, или в
туй време да пристигне Атанас, сяда на кушетката с лице към прозореца и веднага
изпива отровата. Не горчи. Слага чашата на стола. Усеща как тя се хлъзга по седалката.
Да не падне — и хазяйката да чуе ?...
Устата му е още мокра.
Значи, бузите няма да се разкъсат! Ляга и се отпуща. Туря дулото в устата. Натиска
спусъка.
Дясната ръка пада върху
корема, изпуснала димящия автоматичен револвер. Пръстите са разтворени. Лявата
ръка е виснала към стола с чашата. Никакви конвулсии. Лицето е спокойно. Очите
и без това са затворени. Като че ли е заспал.
Атанас е още в
университета и непрестанно мисли за Пея. Едва дочаква края на лекцията, и хуква
да го търси. Най-напред в гостилницата. Няма го. Тогава — в къщи! Убеден е, че
се е случило нещо . . .
Запъхтян, обезумял от
страх, той изкачва през няколко стъпала стълбата и натиска дръжката. Затворено.
Почуква — никой не се обажда. Слаба надежда заблещуква - може би е у Владимир
Василев, който живее наблизо — ъгъла „Цар Борис“ и „Гладстон“. Няма го.
По-скоро у доктор Кръстев — на „Цар Аспарух“ 63. И той не е в къщи ...
Какво става
по-нататък. Боян Пенев е описал подробно в стенографските си бележки,
озаглавени „Последни дни и смъртта на Яворов“, с дата 19 октомври 1914 година.
Това са пресни спомени и затова правдоподобни. Ето няколко извадки:
„В четвъртък вечерта у
дома идва Атанас, малко смутен и пита — у дома ли е Яворов. Казвам му, че не е
идвал. Той го дирил на много места, но не го намерил; стаята му заключена,
чукал — никой не се обадил.
Пратих го да иде и у
Паскалев. Той отиде, но след малко се връща: сетил се, че Паскалев е заминал за
Самоков. Сетил се още да погледне и през ключалката. Видял, че ключът е там:
значи, отвътре е заключено ... Аз изтръпнах. Разбрах каква е работата. Атанас
съобщил това и на Владимир Василев. Излизаме двама и тръгваме към Владови:
срещаме го на улицата. Той предлага да повикаме и Тодор Александров за да
отворим вратата. Отиваме у Т. А. Прозорецът на стаята му е отворен. Мислим, че
го няма в къщи. Влади предлага да го подирим другаде. Казвам, че ние и сами,
без него, можем да отворим вратата. Отиваме в квартирата. Хазяйката и
квартирантите изплашени. Чукаме силно на вратата. Никой не се обажда. Решаваме
да влезем през съседната стая — двете стаи се сношават с врата. За щастие тази
врата се оказва отключена. Махваме гардероба пред нея и Атанас хваща дръжката
на вратата да отвори, но цял разтреперан, тя не се отвори. Хващам аз дръжката и
натискам. Сетих се, че вратата не се отваря, защото там е кушетката от стаята
на Яворов. Натискам по-силно, вратата се отвори и аз виждам насреща си
страшното лице на Яворов.
...Беше лунна нощ. Лицето
извърнато срещу прозореца, осветено от лунната светлина . . . Зад мене бяха
Атанас, Влади и един от квартирантите. „Тук е...— извиквам и чувствувам
как гласът ми трепери. Отивам при Пея, бутам го: „Пейо! Пейо!...“ — и усещам,
че тялото му е студено. Запалиха електрическата лампа и виждам Пея в това
положение: легнал на кушетката, главата му наклонена наляво, очите затворени,
дясното му ухо пълно със съсирена кръв. Дясната ръка сложена върху корема, а
до нея — един голям револвер. Лицето не изразява никаква особена силна мъка. Познава се, че е
умрял моментално. Никакви конвулсии не личат. Краката му никак не са изкривени.
Лявата ръка малко отпусната надолу. До нея стол, а на стола сложена чаша: на
дъното някакъв бял прах. На масата едно писмо затворено (за Атанас) и две
записки: да се измие чашата, понеже е пил отрова от нея, молба до следователя
да не му се прави аутопсия, иска прошка от хазяйката и съквартирантите, задето
им причинява неприятности.“
На другия ден — в
петъка — Дора Габе и хазяйката преобличат мъртвеца с донесените от Тодор Александров
четнически дрехи, за да се изпълни Яворовият завет.
Другото желание на
поета да не му се нрави аутопсия — също трябва да се изпълни. Тая грижа поема
Владимир Василев. Следствените власти едва се съгласяват.
Но и друга пречка:
духовните власти не позволяват да бъде погребан по християнски, понеже е самоубиец...
Отново ходатайства, молби, настоявания!
Малко ли отстъпки сме правили досега! — отговаря
един от свещениците.
Но той е голям поет.
Известно е.
Тодор Александров
прибавя:
— И македонски
революционер!
Свещеникът се уплашва
от резкия му тон и от пламенния му поглед. Отстъпва.
Какво остава още? Да:
тялото трябва да бъде изложено в старинната църква „Свети Георги“ — да го видят
гражданите за последен път.
Където бе изложена Лора ли? — отсича свещеникът.
— Не може
Тодор Александров
отново пламва. Зъбите му скръцват.
—
Добре, добре! Само да
пренощува. Нали утре ще го
погребвате?
Хазяйката и
квартирантите са доволни, че тялото на Яворов ще бъде дигнато.
Слава богу — всичко е
наред. Боян, Тодор и Владо отиват вечерта на гробищата, за да издействуват място
при гроба на Лора.
Чиновникът клати
глава:
— Не може! Съседното
място е запазено от госпожа Екатерина Каравелова. Поискайте нейното съгласие.
Тежка задача... Кой би
могъл да помогне! Да: професор Шишманов. Ще го помолят да отидат заедно при
Рачо Славейков, който е близък на Лорината майка.
Предварително знаят,
че нищо няма да излезе, понеже неговото отношение към човека Яворов им е известно.
Въпреки това обаче намират д-р Шишманов и се опитват да склонят Рачо Славейков
— може би ще ходатайствува пред Екатерина Каравелова.
Пенчовият брат почва
да говори възбудено, гневно:
— И дума не може да
става! Уверен съм, че мадам Каравелова няма да позволи. Пък и моето дълбоко
убеждение е, че Яворов е убиец... Той е застрелял Лора, понеже искала да иде в
Париж, като е викала и него... Господа, представете си, човек, който иска да се
самоубие, ще има свой собствен револвер, а не да взема револвера от джеба на
друг... Яворов е убиецът — това е моето най-дълбоко убеждение!
Тримата не се и
опитват да разубедят озлобения сътрудник на вестник „Пряпорец“. Отиват си
уверени, че на другия ден ще увещаят надзирателя на гробищата.
Боян и Владо пристигат
по-рано в гробищната канцелария. Отново молби. Този път чиновникът се трогва и
на свой риск отстъпва съседното място до гроба на Лора. Може би някога е учил
наизуст стихотворенията на Яворов... Нека поетът бъде погребан до онази, която
го е обичала толкова много. Екатерина Каравелова ще протестира, но тя не е
откупила съседното място и няма право да го задържа ...
Най-после и това е
уредено! Остава да пренесат тялото на Яворов в „Свети Георги“... Има да се
пращат покани, телеграми, да се пишат надгробни слова ...
Трупът на поета е още
в къщи. Двама поклонници на Яворовия талант — Димитър Подвързачов и Димчо Дебелянов,
които през 1910 година стъкмиха „Българската антология“ и отредиха широко
място на неговата поезия — тръгват към „Витошка“ № 34. Те са потресени от
страшната новина и плахо се приближават до входа.
С дата 17. X. 1914 г.
Дебелянов е написал спомена си, печатан през 1933 година в „Яворов лист“:
„Сякаш стражарят,
поставен пред пътната врата, разбира мрачната тържественост на безмълвната тежка
разлъка. Той ни пропуща мълком и ние възлизаме по каменните стълби тихо, сякаш
се боим да не събудим някого. Посреща ни в коридора някогашният мой учител г.
Ганев и ни показва стаята, в която Яворов доброволно се е успокоил.
— Искате да видите
Пея, нали?
От тия думи вее
толкова умиление, че ние неволно отвръщаме с плахи усмивки, в които има повече
горест, отколкото би имало в несдържаните ридания.
В стаята е тихо и
здрачно. Нищо не дава повод да се помисли, че последната минута е била страшна,
безумна. Той лежи в своя кивот така спокоен, тъй хубав в смъртта, че
тягостното чувство на някакъв нелеп страх, което беше стиснало сърцето ни при
влизане, неусетно се разлетява.
Една свещ гори над
главата му и под трепетите на нейната светлина лицето му сякаш още живее и устните
му шепнат тихи думи . . .
Мълком, както сме
дошли и стояли при него, ние излизаме и за дълго из шумната и светла улица все
още го виждаме прострян в здрачната стая с четническите си дрехи, в тихо
очакване да го отнесат там, дето злословията ще трябва да мълчат и дето
тишината ще освети неговата невинност, несъмнена като страданията му.“
В своята книга
„Затрупана София“ Кирил Христов пише:
„Съобщават ми от
Министерството на просветата, че Яворов току-що се застрелял втори път. Като
председател на Българския писателски съюз аз отидох тутакси у дома на улица
„Витоша“ № 26, кръстопътя на улица „Солун“. Качвам се по една външна каменна
стълба, на мястото на която сега е кафеджийният магазин „Арабия“; в първата
стая наляво, до самата стълба, с прозорец към улицата лежи, вече стъкмен, самоубилият
се поет. Не бях разменил и няколко думи с мои колеги, които заварих там, иде
Кръстев, отправя се към мене, подава ми ръка, задържа я дълго и казва така,
като че нищо не е нарушило приятелството ни: — Иди приготви надгробно слово. То
трябва да бъде от тебе. Сторих го.“
Ковчегът с тялото на
Яворов е пренесен в „Свети Крал“. До него са изправени братът, сестрите и
зетят на покойния. Църквата е препълнена. Повече млади хора. От университета
са: професорите Милетич, Шишманов, Михалчев, Младенов. Боян Пенев се готви да
чете речта си, но преди това пита председателя на Македоно-одринската организация
Матов:
— Защо не присъствуват братствата със знамената
си?
Това е невъзможно по
политически съображения.
— Яворов заслужава да
бъде погребан с развети знамена!
— Политиката . . .
политиката ... — не се доизказва Матов.
Вестникът „Дневник“
пише на другия ден:
„Света Неделя“ не
побира множеството, препълнен е целият тротоар от двете страни на южния вход.
Господин Боян Пенев, доцент в университета, държа прочувствена реч, в която
описа в кратки черти живота на поета-революционер, както и неговата творческа
дейност в областта на поезията. Артистът от Народния театър г. Вл. Николов
издекламира част от Яворовото стихотворение „Нощ“.
От катедралата тялото
на поета бе дигнато и носено от македонските революционери чак до гробищата.
Шествието пълнеше булевард „Мария Луиза“. Забелязват се министърът на
народната просвета г. Пешев, професорското тяло, множество студентки и студенти
и други почитатели на Яворов.
Шествието за гробищата
бе грамадно. Улица „Мария Луиза“ бе буквално задръстена; трамваите и файтоните
не можеха да циркулират.
На гроба на Яворов,
който бе погребан до Лора Каравелова, г. Кирил Христов произнесе надгробна реч …
Мълчание.
Обкиченият с цветя
ковчег е още върху влажната пръст. До него са изправени Яворовите роднини и
приятели.
Лицето на Пея се
чернее между белите хризантеми — лице на мъченик, страдалчески образ на ориенталец
с дебели устни и орлов нос. Веждите са напълно сключени в последен размисъл
върху човешката суета.
Ще държи ли някой друг
надгробно слово? Поповете се озъртат, приготвени за последните молитви и
песнопения.
И ето, че към гроба се
отправя един мъж с небългарска физиономия.
Познат е само на
професорите. Това е полякът Гжегожевски, филолог ориенталист, дошъл в България
с научна цел.
Говори с много
чувство, свързвайки съдбата на Македония с участта на Полша. На края се
провиква на родния си език:
— Пред гроба на поета
Яворов, борец за свободата на Македония, аз казвам, че неговата смърт е голяма
загуба както за България, тъй за поробения полски народ!
Боян Пенев е близък с
Гжегожевски и след речта му отива при него.
Двамата се отдръпват:
свещениците минават пред тях и се изправят до ковчега:
„Весечнааая памят . .
.“
Писъци особено когато
гробарите пущат с въжета ковчега.
Един от поповете
хвърля буца пръст. Зловещ удар по капака. Изправените до гроба изпращачи
протягат ръце за нови буци.
Затрополява отрязаната
с лопати влажна земя. Гърми и заглъхва под пръстта ковчегът.
Натрупана е отгоре
останалата земя.
Забиват най-после
кръст — от скъпите: с резби и украшения, с
металически релеф на Исуса, закован на кръста. Под нозете му — овал на плочка с
надпис:
„Род. 1877 г.
ПЕЙО К. ЯВОРОВ
Поч. 16. X. 1914 г.“
Из книгата на Михаил Кремен "Романът на Яворов", 1972
Taзи година се навършват 100 години от смъртта на гениалния поет-революционер. В негова памет!