ПРОФ. Д-Р АСЕН ЗЛАТАРОВ |
ДУХЪТ НА НОВОТО ВРЕМЕ
За духът на новото време говорят всички. И
виждат неговите прояви, ту в кинематографната треска, ту в нервът на
джаз-бандите на съвременните танци, ту в късите рокли и подстриганите коси на
дамите, или пък в понижения морал на администрация и в паролата:„минимум усилие — максимум блага“. . .
А духът на новото време, роден от спазмите на стария свят, който завърши своя епос среди черната литургия на войната, е дух на борба за действителното освобождение на човека от оковите на една цивилизация на маскираното варварство. Духът на новото време, е страстната жажда да се направи живота радост.
А духът на новото време, роден от спазмите на стария свят, който завърши своя епос среди черната литургия на войната, е дух на борба за действителното освобождение на човека от оковите на една цивилизация на маскираното варварство. Духът на новото време, е страстната жажда да се направи живота радост.
Това, което наричат упадък, разложение,
гибел, е всъщност буйното брожение на душите, упоени от новия дух, който търси
да се изяви във формите на другото, което идва да замести вчерашния ден.
Връщане назад няма:„в миналото не се
телеграфира“. И безплодни са напъните на духовно слепите за истината,
която се ражда, да спрат страшния валяк, който, тласкан от духа на новото
време, троши с трясък канари и проправя пътя за живот, в който да се живее — ще
бъде наслаждение.
Закаленият дух на милиони сърца, които са
се възправили за подвига на близкия човешки праздник, е новото, голямото, великото
на нашите дни! Вижте какво става в Германия, в Англия, в Русия: раждат се
формите на нови обществени ценности, гради се новия човек. О, да! има лутания,
има дан на страдание, има грешки, но кое раждане е без болки, кой подвиг е без усилие?
Духът на новото време се носи от
събудената за право на живот демокрация, която иска мир между народите, иска
човешки живот за всички хора. И го иска не чрез сънищата на мечтателите, а
чрез делото, което върши, и чрез което се гради пред очите ни пантеона на
нейното величие.
Който не е доловил тоя дух на новото
време, той ще бъде отминат, забравен, неговите усилия и дарби са на пусто и ще
му остане да доизпие само блудкавата глътка на разочарование и невера. Се едно
дали е политик, учен, поет.
И за да бъде едно дело от наши дни с цена,
трябва да носи тоя дух на новото време: обич към хората, призив за мир и
човещина, щадене на човешкото в човека. И да има от тая нравствена смелост да
се посочи на тъмното и жестокото, което спира възхода на човешкото
освобождение, като прави човека ограбен, унизен и безправен. Обичта към човека
не значи мекушавост: тя иска бистър поглед, силно слово и понякога здрави
мишци, за да бъде истинска. Защото обичта към човека иска борба срещу тъмното,
жестокото и алчното, загнездено в сърцата на тия, които признават само вълчата
максима: „всичко за мене“. Такивато са обществени злотворци и трябва да бъдат
посочвани.
На хората на мисълта, на творчеството, се
пада да бъдат най-верните изразители на духът на новото време. Книгата на
Ремарк е показалец за това. Ако това не се разбере, трябва ли да се чудим, че и
при наличност на дарования, делото на мнозина остава загубено и излишно?
1929
ДА СЛУЖИМ НА ЖИВОТА!
Животът е върховната стойност, която
съподчинява всички останали. Човек е роден, за да служи на живота. Самият негов
нагон за живот подсказва какво благо е тоя живот и колко неразумни са всички
учения, които го отрицават. Нихилистичното отнасяне към живота е болестен
навей, слетял сърцето от тревогата пред загадките на съдбата: здравият душевно
човек е всякога с чувство на жизнеутвърждение.
Животът трябва да бъде живян, за да се
изпълни оправданието, че сме се родили. Но тъкмо тука почва сложността на
проблемата: как да служим на живота.
За мнозина целта на живота е удоволството.
И те се мъчат да си набавят все повече и все нови удоволствия. И никога сърцето
им не остава заситено. Защото ние всякога похабяваме удоволствието, в жаждата
ни да го удължим, да го овладаме. И последица от това е теготата (скуката):
това неопределено чувство на гнет, което притиска душата и не й позволява да се
радва. А целта на живота е радостта — това най-различно игриво състояние на
нашия дух, който се доволствува от непринуденото проявление на своите сили.
Ако ние можем да достигнем до пълнота на радост, то сме разрешили загадката на
щастието.
Да се мисли, обаче, че тая радост ще можем
да я имаме, когато егоистично трупаме блага и удоволствия, или когато само в
размисъл съзерцаваме света и живота е измама. Защото животът е преди всичко
деяние. И който не пристъпи в живота за дело, той остава чужд за съкровения му
пулс и лишен от неговите най- хубави дарове.
Но кое дело е най-подходното и
най-достойното за човешката природа? То е да служим на живота в името на
човека: да мислим, да жаждаме, да работим, щото на всички хора да бъде осигурен
човешки живот.
Защото ние може да си мислим, че ще живеем
в празници и душевно задоволство, ако затворим очи за мизериите и неправдите в
живота и се оградим с удоволствия и наслади. Нашите празници ще бъдат
отровени, нашето доволство ще бъде осакатено, защото такова е естеството на
човешката природа, че всеки човек е свързан с цялото човечество. И докато около
нас има хора в немотия, има такива, които страдат от ограбването и
несправедливостта от други хора, то пълнотата на здравия и радостен душевен живот
е немислима за никого.
Откъси от книгата "Заветът на проф. д-р Асен Златаров", 1937
* * *
Подготви за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ
Откъси от книгата "Заветът на проф. д-р Асен Златаров", 1937
* * *
Натурфилософът Ас. Златаров
Димитър Минков
Всред безкрайните етерни глъбини на вселената,
върху незримата прахолинка на земната твърд, се роди човешкото общежитие, като
венец на дълга еволюция. Човеците със своите производствени отношения и идейни
надстройки, образуваха един засебен свят с много взаимни изтезания и
простосмъртна суета. В тоя свят затънаха човешката съвест и ум, забравили своя
първоизточник и величието на космоса.
Някога — след като уредят по-човешки
отношенията помежду си и се освободят от грижите за хляб и облекло — човеците
ще погледнат бездънното пространство на небето, за да се почувствуват граждани
на всебитието.
А до тоя далечен възход на Homo Sapiens, само малък брой будно мислящи люде, преварили
своя век и превъзмогнали житейското бреме, пускат своите мисли и чувства отвъд
суетата на човешкото общежитие, за да се приобщят с вечния неумиращ първоизвор
на живота.
Асен Златаров беше един от малцината,
които имат живо отнасяне към големите проблеми на битието. Гражданин на своя
народ и на човечеството, отдаващ своя блестящ принос в обществеността, той не
заседна върху камъка на всекидневието, а като учен създаде своята
натурфилософия, която е всеобхващащ синтез на всичко ценно, що съвременната
наука е открила.
Противно на „чистите“ философи, които в
своите умостройки не дават преднина на науките, Асен Златаров винаги държеше
щото философията да гради върху сбора на фактите. Същевременно той твърдеше, че
колкото философията е безполезна метафизика когато пренебрегва научните
открития, толкова и науката е затъпяващо събиране на факти, ако не се ръководи
от обобщаваща мисъл, която да изведе от частното на фактите тяхната
закономерност и да оплоди по тоя начин научното усилие.
Философията на Асен Златаровъ е натурфилософия;
тя дири разковничето на природните тайни в самата видима и осезаема природа,
която човекът със своите сетива и научни способи възприема и изучава. Това е
единственото резултатно творческо начало към глъбините на битието; начало,
което не подиграва човешкото любознание с канонизирани суеверия и метафизични
игродумки, а постепенно завладява и разкрива нови области от безкрая на
вселената, без да има надменността да твърди, че е обяснило всичко в
окончателен вид и без да се окайва безнадеждно, че „не знаем, и не ще познаем“.
Още в началото на своята научна дейност,
като асистент по химия, Асен Златаров с изследвания върху растенията
(„фитобиохимични студии") усвои азбуката на природознанието и неговите
закономерности. Изхождайки от постановката и изводите на лабораторните опити,
той, като мислител не можеше да се отдаде на метафизични умувания, надхвърлящи
конкретната даденост на научното постижение.
Но лабораторията сама не създава
мислителя-философ, ако неговото умотворение и идейна школовка не са годен
асимилационен апарат за правилно и успешно тълкуване на фактите. В отделните науки
има блестящи специалисти и сръчни експериментатори, които са безпомощни да
обобщят своите трудове в една стройна философска постройка.
Като общественик Асен Златаров беше
умствено узрял в една идеология, наситена с реализъм. От тук той изхожда към
своята натурфилософия. Върху здравата идейна почва на най-широк позитивизъм той
построи своите научни разбирания и обобщения. Верен на тая идейност и на опитния подстъп към научното познание,
щастливо надарен с обобщаващ ум, пребродил научните кътчета на
естествознанието, Асен Златаров нарисува с вдъхновението на поет, картината на
вселената в нейното днешно състояние на опознаване. Неговата натурфилософия е
откровение, затрогващо като музика, светло и греещо като слънце. Тя е бодра,
човешка, обнадеждваща: представя космичните тайни не като плашилата-идоли на
Индия, а — бихме казали — като човекоподобните богове на Елада. Тя има плът и
кръв човешки, защото е родена и отгледана в едно човешко сърце. Тя поставя
човека с открит, неуплашен ум пред звездните светове и безкрайно малките
слънчеви системи на атомите. Животът и смъртта, раждането и умирането на живите
организми, на световете и звездите, са един вечен възврат, в който е включено
и нашето човешко битие. А през зрителния уред на Айнщайновата теория за
относителността, мислящият човек поправя своето духовно кривогледие, за да види
вселената по-другояче устроена отколкото до сега се е мислило. И в тоя безкраен
свят на безкрайни възможности човек е горд да осъзнае себе си като гражданин
на космоса и като въплощение на творческото начало във великото и вечното
пресътворяване на силите и веществата — всред които той влага многообразната
музика на своята човешка деятелност.
Дим. Минков
Предговор към книгата "Натурфилософско четиво Избрани съчинения" под редакцията на Евдокия Златарова и Димитър Минков, 1938
Няма коментари:
Публикуване на коментар