събота, 29 ноември 2014 г.

АВТОБИОГРАФИЯТА НА ИВАН ВАЗОВ - сп.НИВА, БР.49


АВТОБИОГРАФИЯТА НА ИВАН ВАЗОВ *


„Родих се в Сопот на 1850 годи­на. Свърших трикласно училище там; следвах на 1867 година в чет­върти клас на Пловдивската гимна­зия. По-горе не отидох. Чрез постоянно и безсистемно четене на книги довърших — тъй да се каже — мое­то самообразование. Но в него оста­наха голeми празднини . . .
„Записах стихове — зачиракувах в поезията — от 18-та си го­дина. От 20 годишната ми възраст се зафана периода на моитe безко­нечни скитания из странство, имайки два неотлъчни другари: бедността и вдъхновението. Нуждата и съдбата ме развождаха цели 25 години из Ромъния, Турция, Русия, Гърция, Швейцария, Франция, Италия и пр. винаги сиромах, винаги богат със звучни рими и песни.
„От 1895 година, по-честит от Скитника Евреин — аз видях края на моите странствувания, познах вече мирен живот. Но пак не потасах: творческият демон постоянно ми нашепваше: „Работи!“       и аз работех и изливах съдържа­нието на моята душа в песен. Дадох всичко добро, което можах да дам на отечеството. Малко бе, но толкова имах.
„През моя дълъг писателски жи­вот имах и радости и страданния. Първите бяха къси, скоропреходни, вторите бяха по-големи: аз понесох неизчислими удари; изтърпях болежки от немилостиви бодове на честолюбието ми и на вярата ми. Но аз не клюмнах, все вървях напред, защото Стара-планина, под чиито борове се родих и чийто въздух дишах, предаде на духа ми твърдостта на своите скали . . .
„Но да не хуля Бога: 24 октомврий т. г. чрез най-величавия начин ме обезщети, той осветли с лучезно слънце облачното небе на моята късна есен ...
София, 3 ноемврий 1920 год.

Ив. Вазов


* Това е единствената автобиогра­фия, написана на времeто по молбата на главния редактор на сп. „Обще­ствена обнова“ (К. Сагаев), която за първи път сега се появява, тъй като редица обстоятелства попречиха на издаването на книгата: „История на българските изкуства“, където се проектира да се помести. Заета за сп. „Нива“ от специалната програма за Вазовото утро в Народния театър.


 

Няма коментари: