ПРОФ. ЗАХАРИ КАРАОГЛАНОВ |
ЗАХАРИ КАРАОГЛАНОВ
(1878 – 1943)
Всяка сутрин в точно определено време — толкова
точно, че можем да сравняваме часовниците си, проф. Захари Караогланов —
титулярът на Катедрата по аналитична химия в Софийския университет, пристига в
Химическия институт с бавна, отмерена и пълна с достойнство походка. Очите му,
закрити зад очила с големи черни рамки, гледат остро и съсредоточено. Цялата му
фигура, ниска и набита, излъчваща спокойствие и сериозност, вдъхва респект и уважение.
Той не бърза, не се суети, но и не се бави и не изостава. Всичко у него е
предварително точно установено, пресметнато, известно, сигурно. Времето му —
всичките часове на дните и нощите — е разчетено и разпределено, работата му е
планирана, почивката му е дадена. Той е човек на системния и програмен живот.
Захари Величков Караогланов е роден на 24
юни 1878 г. в гр. Шумен в обедняващ, но буден, любознателен и родолюбив
занаятчийски род. Отрано малкият Захари опознава нуждата и привиква на труд.
Отначало помага на баща си в занаята, а после като ученик преподава уроци на
по-слаби ученици и по този начин припечелва нещо за преживяване. Около него в
семейството му съществува атмосфера на нежност и внимание, което се създава от
трите му сестри, между които той е един, гален и обичан брат. Той израства тих,
скромен и внимателен, с коректни жестове и вежливи обноски.
Началното си образование Захари
Караогланов получава в родния Шумен, а във Варна завършва седемгодишен гимназиален
курс, след което става за една година учител в с. Брест, Никополско. Като
учител Караогланов не само учи децата, но застава в центъра на постоянни
културни начинания, организирани в Брест, в околните села и в Никопол —
забавни самодейни вечери, на които неговият звучен тенор — в соло, в дует с
млади учителки или в хор — печели възторжените похвали на очарованата публика. Той
се явява и на театралната сцена в пиесата „Многострадалната Геновева“, която се
представя сред общ възторг, въздишки и сълзи в големия селски хамбар на село
Брест.
Колегите и приятелите му, като преценяват
неговата голяма любознателност, широката му начетеност и личните му качества,
виждат, че неговият път води навън от селото, към София, в сферата на голямата
наука и изследователската дейност. По собствено влечение или по другарско
внушение сам той смята, че трябва да се посвети на хуманитарните дисциплини. Но
той е минал вече по прашните селски пътища на плодородната Дунавска равнина,
срещнал е българския селянин и неговото бедняшко тегло, видял е богатствата на
родната земя и нищетата на нейните труженици. През ясните дни в Брест, седнал
на високия дунавски бряг, с поглед, зареян през насрещния ракитак към
безкрайната Румънска низина, той мислено си представя бъдещето на България. За
него е ясно, че в българското земеделско стопанство неминуемо трябва да
настъпят преобразувания. Страната трябва да се индустриализира, за да обработва
сама богатствата си, а не да ги изпраща на безценица в чужбина и да ги
получава след това прескъпо в обработен вид. А индустрията е немислима без
химия, без нейната преобразуваща сила. И затова, макар класик по образование,
Караогланов окончателно решава да се посвети на химията, на една от
най-реалните, най-практичните науки.
През есента на 1899 г. той напуска учителствуването
и се записва студент по химия във Висшето училище в София. В столицата
Караогланов попада в средата на свои връстници, съграждани, близки и стари
приятели, с които споделя всички радости и неволи на студентския живот, отреден
на младите души в миналото, жадни за знания, богати на стремежи, но бедни на
пари. Студентските години протичат в непрекъснат труд. През свободното от
занятия време задушевната компания на Караогланов се прибира в малките си
квартири в квартал Подуяне и води оживени научни спорове или тръгва да търси
отдих и отмора сред хубостите на околните софийски планини. Веселите и полезни
туристически излети насаждат у Караогланов любов към родната природа, която
никога вече не угасва в живота му.
Обаче постоянните и усилени учебни
занимания, участието в студентския обществен живот и лудориите на веселия другарски
кръг изтощават крехкото здраве на деликатния Захари. Изведнъж той пада тежко
болен на легло и дълго се бори между живота и смъртта. В тези критични за него
дни трогателни са грижите на приятели и другари, които бдят край леглото на
болния, изпълнявайки най-точно лекарските предписания. Бавно, стъпка по стъпка,
Захари се възвръща към живота, оздравява и когато укрепва, отново потъва в напрегнат
труд.
На 1 юни 1903 г. Захари Караогланов полага
последния си семестриален изпит, завършва висшето си образование по химия и
веднага става учител в I Софийска мъжка гимназия. Същевременно
той получава задгранична командировка — първата командировка по този ред,
въведен от Иван Шишманов като министър на просветата — и две години
специализира в Лайпциг, Германия, в института по физикохимия на Вилхелм
Оствалд, който по това време е средище на нови идеи и направления в химията. В Лайпциг Караогланов скоро се налага със своето трудолюбие, способности и
знания и заема предно място между студентите в института. На втората година той
е посетен в лабораторията от своя другар и съгражданин Стилян Чилингиров, който
свидетелствува в спомените си за изключителните успехи на Караогланов в
института на Оствалд. По същото време там е и Георги Каназирски, асистент по
химия в Софийския университет. Той не намира думи, за да изрази пред
Чилингиров гордостта си като българин и химик от славата на своя колега
Караогланов.
В Лайпциг Караогланов създава оригинален
титрационен кулонометър, с помощта на който провежда забележителни изследвания
и полага теоретичните основи на волтамперметрията на обратими процеси при
постоянна сила на тока, установявайки важна зависимост на потенциала от
времето, известна в науката като „уравнение на Караогланов“. Това основно уравнение
предхожда с 30 години сродното уравнение на Хейровски и Илкович в
полярографията.
В края на 1904 г. Караогланов се завръща в
родината и продължава да учителствува до края на 1907 г., когато получава
място на асистент по химия в университета и започва своята кариера на
забележителен учен. През 1910 г. той става редовен доцент по неорганична и
аналитична химия, а през 1920 г. е избран за редовен професор и титуляр на
Катедрата по аналитична химия, на която посвещава целия си творчески живот. Два
пъти той е избиран за декан на Физико-математическия факултет (1921 — 1922 и
1928— 1929) и два пъти става Ректор на Софийския университет (през учебните
1922—1923 и 1932—1933 г.).
Още като доцент и извънреден професор
Захари Караогланов публикува редица научни трудове върху аналитичните свойства
на трудноразтворимите утайки, които определят главните насоки на неговата
по-нататъшна дейност като основоположник на аналитичната химия в България.
Захари Караогланов донася в нашия университет от Запад новите открития в
областта на химията, които прилага в теорията и в практиката на своите лекции.
Той въвежда йонната теория, от гледището на която обяснява всички аналитични
факти на утаяването. Заедно с Георги Каназирски той преустроява практическите
упражнения по аналитична химия в нашия университет, които по това време стоят
на извънредно ниско ниво.
Като учен Захари Караогланов изследва
механизма на утаечните процеси и публикува два обобщаващи труда върху причините
за онечистване на аналитичните утайки. Той е първият изследовател (първи не
само у нас, но и в света), който започва системно да разработва на широка
опитна основа този важен аналитичен проблем. Неговите последователни и многобройни
публикации, написани на немски език, обръщат внимание на редица учени и ги
подбуждат към собствени изследвания в тази насока.
Захари Караогланов заедно с П. Димитров,
асистент по химия в университета, изработва издържан нов системен ход за качествен
анализ на анионите. Освен това той разработва някои нови методи за количествен
анализ. Като член на Международния съюз по химия той участвува в комисията по
изследване чувствителността на качествените химични реакции и прави обширни
изследвания в тази област.
Захари Караогланов има приноси и в
областта на нашето народно стопанство с три значителни приложно-аналитични
работи, посветени на химичното изследване на черноморската вода от нашето
крайбрежие, на продуктите от нашите солници, а така също и по въпроса за
добиването на злато в България. Той е първият химик у нас, който проявява
интерес към миналото на химията в България и оставя един значителен „Принос към
историята на химията у нас“ (1923 г.).
Като преподавател Захари Караогланов
проявява рядък педагогически дар. На своите лекции той говори тихо, плавно,
ясно и увлича с изразителното си слово. Лекциите си придружава с ефектни
опити, които онагледяват и затвърдяват теоретичното изложение. Авторът на тези
редове е един от стотиците студенти на проф. Захари Караогланов и сам пази
неизличими впечатления от завидния преподавателски чар и експериментаторски
похват на своя професор — изискан майстор на химичния анализ, който
едновременно с това съчетаваше у себе си качествата на вещ преподавател и
трудолюбив, коректен и примерно скромен човек. Караогланов се налага като строг, но справедлив преподавател, лишен от
дребните чувства на лична злоба, мъст и ненавист, достолепен в своята академична сдържаност, фин и човечен. Затова
той е обичан и уважаван от своите
студенти дори когато той не споделя техните разбирания и не съчувствува на
техните идейни тежнения.
Следният достоверен
случай е показателен за търпимостта и
коректността на проф. Караогланов.
Демократичните
студенти печелят избора за дружествено ръководство на студентите-химици. Захари Караогланов е представител
на факултета и получава нареждане да анулира избора под натиска на фашизираните
студенти. Между него и група прогресивни студенти започва оживен спор малко
преди началото на семестриалния изпит по аналитична химия. Караогланов е непреклонен. Спорът
се изостря, атмосферата се нажежава. Особено се извисява гласът на един
студент, който същия час трябва да се яви на изпит при професора. Караогланов,
мълчалив, строг и непристъпен, стои неподвижен сред тревожната група и
търпеливо слуша острите нападки на студента. После с един безмълвен и
решителен жест показва, че смята въпроса за приключен и напуска мястото на
спора на път за изпитната зала, последван от студентите. Тръгва и разгорещеният
студент. Когато идва редът му и трябва да застане пред черната дъска, предишната му
бойка разпаленост е изчезнала, заменена от изпитно вълнение. Той пристъпва към
малката маса, скромно покрита със зелено сукно, и застава пред тричленната
комисия. Караогланов със спокоен и равен глас задава изпитните въпроси.
Студентът, видимо неспокоен, не се решава да започне. Караогланов му помага с
подсказващи въпроси. Нищо в държанието на професора — коректно и достойно, не
издава, че само преди минута той е стоял пред революционния огън на този
разпален, а сега смутен, притихнал и замислен студент, принуден да слуша
дръзките му думи.
Изпитът продължава и
завършва, недокоснат от утайката на лични чувства и злопаметство. В изпитния
протокол срещу името на подготвения студент се появява единодушна оценка на комисията
„мн. добър (5)“, най-висока за онова време.
Проф. Захари
Караогланов преустроява университетския курс по неорганична и аналитична химия,
воден дотогава от проф. д-р Никола Добрев систематически, като му придава характер
на основна химическа наука. В учебника си — първия български университетски
учебник по неорганична химия (1920 г.) (проф. Добрев преподава само по
записки), той за пръв път у нас пристъпва към обобщаване на преподавания материал,
свързвайки химичните факти с тяхното теоретично обяснение от гледището на
атомно-молекулната теория, периодичната система на Д. И. Менделеев и учението
на Арениус— Оствалд за електролитната дисоциация.
В областта на политиката проф. Захари
Караогланов се задоволява с едни умерен либерализъм, на който обаче не липсват
високи граждански добродетели. Като ректор той открито не одобрява
скъперническата просветна политика на буржоазните правителства, за които
университетът е бил винаги първа жертва при бюджетни съкращения. Веднага след
атентата в катедралата „Св. Неделя“ през април 1925 г. той влиза в
тричленната делегация на културните дейци, която се явява пред Ал. Цанков и
първа издига глас на протест срещу кървавия монархофашистки терор, залял
страната. Като един от най-изтъкнатите и заслужили деятели на бившия Съюз на
българските химици проф. Захари Караогланов клони неизменно към прогресивната
група на проф. Асен Златаров.
Проф. Захари Караогланов е първият
председател на Съюза на българските химици, образуван като широка демократична
организация веднага след погрома на Септемврийското въстание от 1923 г. Под
неговото председателствуване, което се повтаря и продължава години, Съюзът
развива голяма организационна, обществена и професионална дейност, отреждайки
достойно място на българския химик не само в лабораторията, но и в
обществената практика. От трибуната на съюзните конгреси, както и от
страниците на съюзното списание „Химия и индустрия“ проф. Захари Караогланов
неуморно и последователно воюва за внедряването на химията в народното
стопанство, за осъществяването на старата си мечта — развиване на
производителните сили на родната страна с помощта на химията. Той ратува още
тогава, в условията на капиталистическа България, за изграждане на един висш
химикотехнологически институт, която национална идея намери своето
осъществяване едва след Девети септември. Около 30 статии, поместени в съюзното
списание, написани убедително, с голяма компетентност и жива страст, отразяват
кипящата ползотворна дейност на проф. Захари Караогланов в защита на химията и
нейното място в стопанския, обществения и културния живот на капиталистическа
България.
На 21 юни 1943 г. смъртта покоси живота на
проф. Захари Караогланов, един от създателите на химията в България.
Из книгата
на Мирослав Парушев: „Бележити български химици“, изд. Народна просвета, 1980
г.
Препратка:
Няма коментари:
Публикуване на коментар