НАШИЯТЪ ДНЕВНИКЪ
СЪДБА...
Кой ли смъртен е доволен от съдбата си? .
. . И аз, граждани, имам много основания да бъда недоволен от моята. Позволете
ми да ви се пооплача:
Недоволен съм преди всичко от цвета на
кожата си. Кой ще отрече преимуществото на бялата кожа — даже в народните
песни тя е на почит, а хубавиците на всички народи от бялата раса употребяват
пудра и белило, за да изглеждат още по-бели. Вярно е, че понякога казват:
„шоколадът е черен, ама е сладък!" Казват, ей тъй, за утешение на черните,
но никой не желае да бъде черен като шоколада. Между хората от бялата раса 10
процента имат нещастието, като мене, да бъдат с цвета на Жозефина Бекер. Тази
черна хубавица, с която ние, чернокожите, се гордеем, още не е изгубила своята
популярност в Париж. Нейната слава, все пак, се обяснява не с цвета на кожата
й:
— Чисто и просто на нейния окичен с банани
задник!
Тя, обаче, е жена и успява да затрогне
публиката с истеричния си негърски танец, при който може да прояви пластичната
гъвкавост на ханшовете си:
— Женска стока!
Но, кажете за Бога, кого можем да трогнем
ние, черните мъже, с трепета на нашите ханшове — решително никого! И за това
сме принудени цял живот да се задоволяваме с вегетарианското утешение, че
шоколадът бил черен, ама сладък.
Недоволен съм, освен това, от здравето
си. Кой ще отрече, че стомахът е най-важният орган в тялото ни, 6лагодарение на
който човек може да опознае и вкуси всички житейски сладости: свински
пражолки, копривщенски луканки, горно-оряховска пастърма, печени прасенца,
тлъсти новозагорски фитове и карамусалско винце.
Вижте, граждани, с колко радости Всевишният
е украсил житейския път на хората, които не страдат от язви в стомаха. Но
има, да речем, 10 процента между хората с язви в стомаха, които са лишени от
тия житейски сладости и които до гроб са осъдени на млечен и тревопасен режим.
Моята съдба пак благоволи да ме постави между тия 10 процента с йезуитското
утешение:
— Язвата е лоша, но ракът е още по-лош!
Най-много съм недоволен, граждани, от
моята, тъй да се каже, политическа структура. Да се обясним. Кой ще отрече, че
е много по-красиво и много по-модерно да бъдеш демократичен, напредничав човек,
да вървиш с духа на времето и с настроенията на широките народни маси. Ето на,
напоследък даже в печата се създадоха специални термини:
Народни и „противонародни“ правителства!
Народна и противонародна интелигенция!
Народно и противонародно студентство!
И, разбира се, всички се стремят да бъдат
„народни“, демократични, напредничави. Познавам политически хора у нас, които
по-лесно биха се съгласили да тръгнат голи по улиците, отколкото да бъдат отречени
като демократични и напредничави мъже. В Парламента всички се боричкат кой да
седне по-наляво, за да не бъдат таксувани като реакционери. Парламентарната
история познава само един политически човек, който не се е срамувал да бъде
десничар — това е руският депутат в Думата Попруженко. Доблестният този
реакционер с гордост заявяваше:
— В дясно от мене — стена!
Както виждате, все пак намират се 10 процента
между смъртните, които не се срамуват от реакционерството. Моята съдба
благоволи да ме постави в числото на тия 10 процента и ето ме сега такъв, какъвто ме
знаете:
— С черна реакционна душа!
И не само, че не обичам „напредничавите
хора“, но даже се гнуся от тяхното лицемерие. Те, например, вечно плачат за
„широките народни маси“, а пък аз просто не мога да понасям тази вулгарна дума
— ако някой се опита да се обърне към мен с думите: „хей, слушай ти там, широка
народна масо, вярвайте Бога, зъбите му ще изкъртя. Обичам, граждани, прекланям
се пред човешката личност, от най-надарената до най-скромната, защото във всяка
човешка душа блещукат искри Божии. Към колективната, масова душа на тълпите,
аз не мога да чувствувам никакво уважение, та ако ще нека Богинята на
демокрацията да ме обеси надолу с главата. Колективното проявление на хиляди
Гетевци се твърде малко различава от проявлението на всяка санкюлотска тълпа -
тълпата от гении е даже по-отвратителна, защото Гетевци, Шилеровци и
Бетховеновци по-мъчно понасят глада и лишенията. В духовно отношение един деморализиран полк от
Наполеоновци представлява много по-малка ценност от личността на един
доблестен сержант.
Ето, тъй мисли, в това време моята черна,
реакционна душа! Аз, например, не мога да понасям думата революция — за мене
всички революции са най-глупавото и безсмислено проявление на човешкия океан —
знае ли океанът защо се вълнува.
Но по вълните на този човешки океан
честолюбците най-лесно се докопват до властта и в това почти механическо
проявление на човешките „широки народни маси“ се крие единствения смисъл на
всички революционни вълнения. Вчера Алкала Замора се настани в един флигел от
дворците на Алфонса XIII и с това се приключи една страница от историята на
Испания. Но за мен е вън от всяко съмнение, че след тая промяна, на испанския
селянин и работник, на испанския народ с една дума, няма да стане нито
по-топло, нито по-студено.
Добре си живееха и братушките в Русия
преди революцията. Ядяха и пиеха в едно разточително изобилие, тъй както никой
народ в света не е ял и пил: с чайовете му, с хайверите му, с прасенцата и
колбасите, с блиновете и пирогите.
Ядяха, преяждаха, разпасваха коланите и
въздишаха:
— Ах, как скучно, ах, как грустно!
Спомнете си, че почти всички руски пиеси
изпречваха пред очите ни на сцената богато наредена трапеза със самовар - върху
базата на тежкото пищеварение след ситите руски обяди е изградена мрачната
ипохондрия на Чеховите герои:
— Наяли се до пръсване и въздишат от
скука!
Тъй живееха помещици, купци, мужици и работници
— със закуски, водки и чайове.
Но развълнува се човешкият океан в
необятната страна и настана „освободителното“ революционно движение.
Освободиха се братушките от царизма, от чайовете, от икрата, от блините, от
пирогите, и днес десетки милиона емигранти, между които и много чеховски
ипохондрици, умират от носталгия за руската масленица, за руската тройка, за
руския самовар, за обилните руски обеди, за руската зима и... руската нагайка. В „Последнiя новости“ всеки ден чета обявление:
„Който иска да изпрати в Русия на ближните
си колет за празниците, да се обърне към фирмата X. У. 3. Всеки колет ще
съдържа: кило кафе, кило масло, фунт какао, фунт чай, кило захар, кило колбаси
и пр.“
Също както през войната изпращахме на
войниците колети на фронта. И това 15 години след възтържествуването на революцията
в Русия . . . Разбирате ли сега, граждани, защо съм толкова непоправим
реакционер и защо е толкова голямо отвращението ми към всички революции?
И оформих се аз
като реакционер в едно време, когато цял свят просто от кожата си излиза, за да
изглежда по-демократичен и народнически: когато Ганди, за да бъде
по-напредничав, ходи без гащи през декемврий, когато милионери и фабриканти
заблаговременно стават комунисти, когато Бернард Шоу и Леди Астор станаха
агенти на Сталина, когато аристократи и царе кокетират със своя демократизъм,
като пехотинци с шпори . . .
Каква съдба, граждани!
С черно лице, с язва в стомаха, с черен
кръст на гърдите, с алебард и меч в ръцете, с ръждясал шлем на главата,
същински Дон Кихот, застанал печално на стража пред един храм, чиито Богове са
слезли от пиедесталите си, за да изглеждат по-демократични...
Щабс-капитан Копейкин
Статията
е публикувана във в. „Слово“, бр. 2849, от
15.12.1931 г.
* * *
Бонус статия
J
ВЪЛЧИ ПAСПОРТ
Някога в царска Русия тъй наричаха този
позорен документ, който се издаваше на престъпниците и с него те вървяха в
живота с букаи на краката, жигосани с този страшен печат на челото, който ги
отличаваше от другите хора и караше всички да бягат от тях. Човекът с вълчи
паспорт беше вън от общежитието, отречен от всички, неспособен нийде да си
намери прехрана, защото е изгубил доверието на живите.
И този жив труп върви самотен като през
пустиня, очаквайки с нетърпение деня, когато мъртвите ще го приберат в средата
си. Човешкото въображение не би могло да измисли нещо по-жестоко от този
чудовищен документ, който унищожава духовно личността, оставяйки я след това
да влачи своето жалко съществувание в света. Това жестоко наказание, не ще и дума,
се е налагало на непоправимите рецидивисти и все пак е предизвиквало отвращение
поради своята строгост.
Но ето че българската партизанщина иска да
надмине по строгост правосъдието на царска Русия в своето озлобление против
политическите противници.
В китното поле на Пирдоп, под живописните
склонове на Стара-планина се гуши с. Челопеч, дето щастливо кметува бай Коста
Чернев, по народност българин, по
вероизповедание ист.-православен и по партия — земледелец. И вижте сега какво измислил
този православен българин. Отива
при него жителят на село Челопеч, Лукан Тодоров Дончев, също така източно-православен
българин, но по партия сговорист, и се примолва:
— Бай Чернев, издай ми, моля ти се,
удостоверение за честност.
Лукан Тодоров е млад човек, бивш горски
стражар при управлението на Сговора.
Кметът го изглежда сърдито, сучи мустак и
пита:
— Защо ти е?
— Ще ида в София, да си търся работа, нали ме уволнихте, а пък гладен не се ходи.
Зловеща мисъл се промъква в мозъка на селския политикан и той решава да му издаде един вълчи паспорт:
— Добре, момче, ела утре, да си получиш удостоверението.
На другия ден Лукан отива в общината и
получава удостоверението. Чете момъкът и не вярва на очите си — възможна ли е
такава дива, партизанска настървеност!
Челопешко
Селско общ. управление
№ 1237 УДОСТОВЕРЕНИЕ
19. VIII . 1931 г.
С. Челопеч.
Челопешкото общинско управление удостовeрява, че Лукан Тодоров Дончев, от с. Челопеч е честен и благонадежден и има
право да постъпва на служба където намери, той е уволнен на 9.IV. т. г. с протоколно решение
на Общинския съвет от 8 с. м. под № 5 от 1931 г. за немарливото му държане към неговата служба и за непримерно държане
към своите селяни като общински
поляк.
Настоящето му се дава, за да му послужи
гдето трябва.
Кмет: К. Чернев
Секр.-бирник: Д. Богданов
Виждате ли, драги читатели, какво нещо може да
измисли с една изтънчена перфидност главата на един селски партизанин и съдете
сами, колко далеч сме отишли в нашата политическа поквара.
Нещастният Лукан Дончев, с вълчия паспорт,
обикаля София за служба и, разбира се, намира затворени врати. Най-сетне дойде
при мене и остави в ръцете ми този нещастен документ, който дрънчи на крака му
като железните вериги на затворник. Аз пък, от своя страна, го препечатвам за сведение
на православния български народ и отправям към Бога следната гореща молитва:
Всемогъщи Боже,
Ти виждаш, колко далече сме отишли в
своето озлобление като партизани. Ти знаеш, че българският партизанин е често
егоист, завистлив, алчен и жесток. Избави грешната му душа поне от порока на
подлостта!
Подготви: КРИСТИАН КОВАЧЕВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар