АУРА, ДЖЕНЮ ВАСИЛЕВ, 1983 |
Големият
ръст на Асен Златаров като учен, общественик, трибун е оставил в сянка
неговата публицистика — една значителна по обем и литературна стойност
творческа изява. Наред с активното си участие в обществения и културния живот
на страната, успоредно с пряката си научна и научно-популяризаторска работа и
с апостолската си дейност като сказчик и оратор, той публикува в тогавашните
вестници и списания стотици кратки и по-обемисти статии, есета, бележки,
пътеписи и репортажи, излиза с книги и брошури по актуални научни,
обществено-политически и културни въпроси, води темпераментна полемика. Цялата
негова емоционална и психическа нагласа, блестящата му ерудиция, активното му
участие в обществения живот, предопределят и благоприятствуват развитието на
публициста. В едно интервю пред в-к „Кормило“ казва думи, които звучат като
изповед и са пълно покритие на делото му: „Какво да сторя, не мога да остана
глух на тътнежа на обществения порой, който тласка нашата действителност и
дето се дочуват неволите и копнежите на тоя народ, комуто страстно принадлежи
сърцето ми и за чиято доброчестина съм отхранил най-хубавите мигове на своя
размисъл и своя почин за дело в живота. Такива са времената, че чувството и
дългът на гражданина вземат превес над другите ми интереси: не мога да пея,
когато Рим гори.“
Към тази
красноречива самохарактеристика трябва да се добавят още и думите на големия
наш литературен критик-марксист Георги Бакалов: „Най-ценното у Златаров бе
неговата отзивчивост към обществените въпроси. Той не ограждаше егоистично
своето благополучие със затварянето си в химическата лаборатория. Той разбираше
отлично, че неговата наука е тясно свързана с обществения строй — както за
своето развитие, така и за изпълняваната от нея обществена функция. Той не беше
глух за бушуващото извън стените на лабораторията му море, нито сляп за
обществените борби.“
Публицистичното
начало е определящо в цялостната дейност на този голям гражданин, то прониква в
корена на всички негови творчески изяви. Стремежът да стои сред бурите на
живота, темпераментът на борец го тласкат към действие, а рядката му ерудиция и
безспорен литературен талант оплодяват и придават естетическа цена на
произведенията. Човек с разностранни интереси и творчески амбиции, той получава
— у нас и в чужбина — солидно образование и култура, прониква в различни
области на знанието, утвърждава се като една от най-цялостните просветени
личности на своето време, истински енциклопедист в най-добрия смисъл на това
поизгубило от благородното си звучение понятие в нашия сложен век на
специализация. Той е доктор по химия и физика, работи задълбочено в областта на
биологията и физиологията, създава школа в броматологията и заедно с това
международен авторитет на своето име. Ограничавам се само с онези области, в които
нашият учен показа не само отлични познания, но достигна равнището на
най-доброто в науката през този период. И наред с безспорните си познания и
приноси в областта на природните науки, той се занимава с литература и
изкуство, натрупва солидни знания по философия и естетика, познава проблемите
на социологията и психологията. Завършил образованието си па Запад, Златаров
чете в оригинал немски и френски автори, следи развитието на положителните и
обществени науки, запознава се с фундаменталните проучвания и практически
експерименти в различни сектори на науката. Някои колеги го иронизират с
баналния афоризъм — „Най-добрият поет между химиците и най-добрият химик между
поетите.“ Но тук тази подигравателна характеристика звучи чуждо, при него тя няма
никакво покритие. Защото, в която и област на науката и литературното
творчество да се изявява, Златаров винаги оставя след себе си дълбока бразда и
светла диря. Тъкмо тази универсалност на интересите и богатство на знанията,
тъкмо това крепко духовно въоръжение, наред с благородния граждански порив
правят неговата публицистика въздействуваща и ярка — не само с честната си
гражданска позиция, с висотата на погледа, но и с ерудитската си стойност. И
тъкмо с тези свои черти творчеството на пламенния публицист диша и
въздействува и сега, тъкмо затова той остава в предните редици на майсторите на
българското публицистично слово.
Кога започва
Златаров да се изявява като публицист?
Едно
специално библиографско изследване показва, че първите свои публикации той
прави още като студент през 1907—1908 г., когато излизат негови статии в
социалистическото списание „Ново общество“. Това са на първо място статии из
областта на популярната наука и на философията, които разкриват не само
ерудиран ум, но и живо перо. Като пръв опит в тази библиография е посочено
заглавието „Към единство в познанието (сп. „Ново общество“, кн. 10, 1907 г.).
През следващата година, пак в същото списание, излизат още три статии:
„Оптимистическата философия на проф. Мечников“, „Игра и свободно творчество.
Биолого-социологически ескиз“, „Емил Зола. По случаи пренасяне тялото му в
Пантеона“. През същата година в списание „Турист“ той обнародва есето „Земята“
(бр. 7).
Но това са
все още плахи стъпки, едно неуверено начало. Липсата на контакт с голямата
политика и голямата литература, слабите връзки с печата ограничават
възможностите за по-дейна и широка изява. Но все пак през 1909 г. той публикува
няколко по-изучени и солидни статии, посветени на актуални проблеми. В
списание „Начало“ (кн. 6—7, 1909 г.) под заглавие „Към монизъм“ той прави
преглед на теологическия и метафизическия период в историята на мисълта. В
социалистическия вестник „Работническа България“ пише статия „Теория и
практика“, в която разглежда проблема за необходимостта от неразривна връзка
между теорията и практическата дейност на партията (кн. 15, 1909 г.). Пак в
същия вестник обнародва статията „Тактиката на социалната демокрация“ (кн. 16,
1909 г.). И като първа заявка за бъдещо участие в развитието на естетическата
мисъл в страната печата в списание „Българска сбирка“ (кн. 6, 1909 г.) статията
„Блез Паскал за страстите на любовта“.
Има един
документ, който говори за участието през този период на младия автор и в органа
на Демократическата партия. Това са спомените на писателя-народник Т. Г.
Влайков, който говори за сътрудничеството на Златаров в списание
„Демократически преглед“. Ето неговите думи: „След завръщането си в България
дойде у дома, та ми донесе и втора статия. Тогава и лично се запознах с него.
Това беше през 1909 г. Младо момче, нежно, с деликатно телосложение, с ясни очи
и дълбок поглед. Възслаб е и гласът му, по говорът му е сърдечен и топъл.
Направи ми силно впечатление.“ („Единичен Златаров лист“, 27. XII. 1936 г.)
По това
време младият човек е вече завършил науките си на Запад и се е установил, вече
двадесет и две годишен, като учител по химия в Пловдивската мъжка гимназия.
Именно тук, наред с преподавателската си и извънучилищна лекционна дейност, той
започва да сътрудничи на различни вестници и списания, предимно
социалистически и прогресивни:
„Начало“, „Ново общество“, „Работническа България“ и други.
В тези статии начеващият публицист, придобил вече значителен научен багаж,
разглежда актуални въпроси на съвременната наука и заедно с това засяга и
някои обществени въпроси. И веднага, още при първите си крачки, той показва
сигурен усет и вярна ориентация: на страната на народа, на демокрацията, на
прогреса. „Науката — в служба на човека“, „Изкуството — в служба на живота“ —
този девиз Златаров издига още в началото на своето творческо поприще и ще му
служи докрай.
Годината
1910 е повече плодоносна за младия публицист. Сега той е вече асистент в
Софийския университет и неговите възможности за директен досег с пулса на
националната култура и нейните проблеми се разширяват. Започва активно
сътрудничество в голям брой излизащи тогава вестници и списания като „Съвременна
мисъл“, „Демократически преглед“, „Естествознание“, „Природа и наука“,
„Съвременна хигиена“ и други, в които не само популяризира постиженията па съвременната
наука, но взема отношение и по актуални обществено-политически, идеологически
и философски проблеми. Показателна за живото обществено чувство на автора е
статията „Терорът в Русия“, в която с пристрастието на борец разглежда
насилията и вандалщините па руския царизъм след първата руска революция от
1905 г. (сп. „Съвременна мисъл“, кн. 5, 1910 г.). По-късно в книгата си „В
страната на Съветите“ той ще включи тази своя статия с умисъл да демонстрира
грозното наследство на прогнилия държавен и обществен строй, който завинаги бе
ликвидиран от Октомврийската революция и който авторът противопоставя на
смелия експеримент за създаването на един нов свят.
Оттук
нататък пътят за публична изява е широко открит. Златаров пише в научни
издания на университета и академията, участвува с интригуващи материали в
научно-популярния печат, в обществено-политическите и културни издания. И се
подписва често със собственото си име, с инициали, както и с псевдонимите Аура
или Ася. Но често пъти статиите му излизат неподписани и това затруднява
изследователите на неговото творчество. А то е огромно.
Девиза за
служба на народа, на човека Златаров осъществява преди всичко и в най-висока
степен в своята публицистична дейност. Каквито и несигурни идеологически
опорни точки да е търсил той, най-вече в първите години на творческата си
дейност, неговата публицистика от начало до край неизменно остава под знака на
демокрацията и прогреса, подчинена е изцяло на интересите на народа. Вярно е,
че сътрудничи на известен брой буржоазни, в това число и дясно ориентирани издания,
вярно е, че споделя през някои периоди опортюнистичните убеждения на другарите
си от Социалдемократическата партия, в която членува от 1906 г. Но вярно е също
и това, че върви непрекъснато по посока наляво, към най-прогресивната част на
политическите сили в страната, към комунистическата партия. (тълкувание на
автора, бел.ред.) Основната част от неговите публицистични творби, най-вече
през тридесетте години, звучат в унисон с лозунгите и задачите, издигани от
българските комунисти. А що се отнася до участието му в буржоазния печат, това
участие не носи ни най-малко позорната следа на отстъплението от прогресивните
позиции на автора, още по-малко на измяната и капитулантството. Публикуваните
там интервюта, статии и беседи носят научен характер, те осведомяват
българските читатели за нови моменти и успехи па науката, очертават просторите
на научния прогрес. Други пък представляват отзиви за книги и театрални
представления, есета на културна тематика. Но и в тях струи ведрият и търсещ
дух на автора, верен на своята демократична природа и прогресивни убеждения.
Войната не беше непосредствено надвиснала и литературната жандармерия все още
държеше ножа в ножницата. В целия наш печат по това време, включително и в
буржоазния, имаше голям брой публикации, дело на изтъкнати прогресивни автори,
които в процеса на борбата успяваха да използуват различни трибуни и да си
служат с подходящ език.
В никоя
друга област на творческа изява Златаров не е тъй разностранен и колоритен,
никъде енциклопедичният характер на неговите знания и завидната универсалност
на неговия дух не са намерили тъй цялостно осъществяване, както в неговата
публицистика. През целия период на своето творчество, а това са цели тридесет
години — от първото десетилетие на века до 1936 г. — той неизменно и неуморно
следи развитието на обществено-политическия, социалния и културния живот в
страната, реагира на всички по-значителни явления, бърза да сподели своята
радост от всеки успех и да заклейми всяко безчестие. Трудно е да се посочат
предпочитанията на автора, още по-трудно е да се определи къде е той най-силен
и убедителен.
Нека оставим
настрана началния период на публицистичното творчество, когато идеологическата
мисъл и естетически позиции на Златаров все още зреят и перото му все още
заяква. Да си припомним творчеството му от по-късния период, от средата на
двадесетте до средата на тридесетте години, до самата му смърт. Какво изобилие
от теми, какъв буден интерес към тревогите на деня, какво благородно
безпокойство за съдбата на народа! В „Диалектика на природата“ Енгелс с дълбоко
преклонение пише за великите дейци на европейското Възраждане, велики синове
на своята епоха: „Но което е особено характерно за тях, това е, че те почти
всички живеят в центъра на интересите на своето време, вземат участие в
практическата борба, застават на страната па една или друга партия и се борят
кой със слово и перо, кой с меч, а някои и с едното, и с другото. Оттук оная
пълнота и сила на характера, която прави от тях цялостни хора.“
Като
спазваме изискванията на пропорцията и съзнаваме относителната стойност на
интелектуалните измерения, ние бихме могли да кажем и за нашия голям
гражданин: наистина той живя в центъра на интересите на своето време; наистина
той вземаше участие в практическата борба и остана в съзнанието на поколенията
като цялостна личност.
Балканската
война - 1912 г., Междусъюзническата от 1913 и особено Първата световна война
подлагат на изпитание и проверка идеологическите и политически възгледи на
Златаров. Това е един сложен, мъчителен път през огън и кръв, който оставя
трайна следа в неговото съзнание, както и в съзнанието на цялата интелигенция.
В началото се увлича от всенародния патриотичен порой, сам понякога изпада в
социалшовинистични настроения и таи патриотарски блянове, за да прозре твърде
скоро, макар и от чието хуманистични позиции, ужаса и безсмислието на войната.
В писмо от фронта пише: „Душата ми се обремени с мъчителни преживявания, в
които рядко блясва искрица от възторг. Ще кажа само, че войната, която и аз
исках, за която и аз писах, че е необходима и желана, е едно огромно петно за
това велико име човек, което носим, и че нашите усилия, всичката наша воля, ум
и енергия трябва да бъдат отсега нататък проникнати само от девиза: „Никаква
нова война повече на Балканите!“
Това е
дълбоко изживяна мисъл и тя ще намери скоро отражение в статиите и бележките
на войнствуващия публицист, писани от фронта, а също така и след свършването
на войните. Още през 1913 г. във вестник „Реч“ той публикува редица
изобличителни статии срещу авантюризма и националната безотговорност на буржоазията.
Като припомня героизма и себеотрицанието на българския войник, с чиято кръв и храброст
бе извоювана блестяща победа, Златаров изтъква глупостта и бруталната
арогантност на управниците: „Но свръх-човешкото не може да се иска от човека; и
фаталната грешка бе, че нашите управници — военни и граждански — не можаха да
оценят всичкия напор, всичкия капитал от енергия и воля, вложени, за да се
достигне дотам, догдето българският войник за 25 дена с пушка в ръка
достигна... Кой каквото ще да казва, но Чаталджа... беше едно безумие и аз
смятам, че оттогава се почна нашето падение. И какво падение!“ (в. „Реч“, 7. X.
1913 г.)
Статия с
подобно съдържание помества по това време и във вестник „Камбана“. Като се
спира отново на героичния подвиг на българския войник и късогледството на
неговите върховни началници, виновни за поражението, авторът пише: „И всичко
това по собствена вина, по собствена глупост. Царска суета ли, генералско
недомислие ли, или липса на отговорност и съвест у всички ръководящи, но
погромът ни при Чаталджа се предизвика и от него ден ние почнахме да губим... И
сега, когато споменът за нашето величие иде още повече да усили гнета от
мизерното настояще, нашата душа заклокочва и иска възмездие, иска наказание на
провинилите се. И докато това не стане, неспокойна ще бъде съвестта ни и
окървавена, поругана и разорена България ще крее само в своята мъка и чаканото
възраждане и подем не ще дойдат скоро.“ (Статията „15—20 октомври“, в.
„Камбана“, 20. X. 1913 г.)
Мобилизираният
като санитар Златаров води още от самото начало на Първата световна война
дневник, в който ден по ден пресъздава мизерията на войната. Написан интимно,
изповедно, този дневник разкрива както преживелиците на автора, така и
страданията на народните синове във войнишки шинели и най-вече престъпната
политика и политическия цинизъм на двореца и буржоазното правителство.
Страниците на този дневник крият не по-малка сила на протест от неговите статии
и бележки, вълнуват с непосредствено изявените чувства и с хуманистичния патос
на едно голямо човешко сърце.
В
навечерието на Първата световна война стотина видни български общественици
подписват писмо-предупреждение до цар Фердинанд, в което настояват България да
остане вън от Тройния съюз, да не се превръща в маша на германските
империалисти. Това писмо подписва и Златаров. Но в тази разнородна група има народняци,
демократи, радикали, безпартийни и всеки по своему, по различни съображения
подписва предупреждението. Златаров е представител на онази част от
интелигенцията, която настоява България да запази неутралитет в разгорилата се
война, да стои изобщо вън от нейните пламъци. Но все още неговите концепции не
са напълно изяснени, все още няма класов подход към войната. Неговата критика
срещу това чудовищно зло носи абстрактен характер, не може да излезе вън от социалдемократическите
представи. Примерът на Жорес и тук предопределя отношението на мобилизирания на
фронта млад учен. Показателно за това отношение е едно негово писмо до
семейството, писано от фронтовата болница на VI дивизия: „Мои скъпи, пиша ви,
защото е отпочивка за раздрусаната ми душа... Целите тия два дни живеем сред
ужаса на ранените. Господи, колко мъка и колко сила и търпение има българският
войник!... И при все това нерадостна е картината, която гледаме: за
хора, израсли като мен в хуманитарни идеи, всичко, което виждаме, смущава и разстройва.
Често се питам: това истинска картина ли е? Сън ли е?... Дотолкова всичко е
несъобразено с бляновете на мъдреците, с които си опойвал душата си. Никога не
бих могъл да опиша онова, което преживявам. Зная само, че съвсем друг е светът
от оня, който познавах. И струва ми се, че всичката ми суета се загуби
завинаги. Как бързо се старее тука!“ (Фронтова болница, 3. XI. 1915 г.)
Макар и
по-късно непредубеденият учен и общественик, преминал огъня на три войни, ще
дойде до напълно правилна позиция (тълкувание на автора, бел.ред.) и ще
застане на една линия с най-прогресивните сили в страната срещу войната и
нейните истински причинители. Социалпатриотизмът е катастрофирал,
революционните процеси увличат все по-голяма част от народната интелигенция, а
борбите на масите я включват все по-активно в революционните битки. „И когато
човекът се освободи от тиранията на политическо и икономическо робство — пише
по това време Златаров, — той ще се огледа и ще види, че цялата земя му е
дадена, за да я ползува като градина за своята радост и охолство.“ Тъкмо тук
той цитира думите на Маркс: „Както буржоазната победа премахна съсловията, така
пролетарската ще премахне класите.“ И продължава: „Няма да има експлоатация от
човек на човека и една от основните, съществените причини за война ще изчезне.“
(„Нова ера“, в. „Литературен глас“, 1. XI. 1931 г.)
Това е вече
зряла и решителна позиция, тя го въоръжава сигурно и прави силен пред
изпитанията на съвременната епоха. Това е онзи Златаров, когото помним и който
остана в съзнанието на поколенията като непримирим борец срещу войната.
Преживяванията
през войните оставят дълбока следа в съзнанието на хуманиста. Опознал жестоката
й природа и морална мизерия, нейните потресни ужаси и престъпления, той дава
пред себе си обет: никога вече война! И на този девиз ще посвети цялата своя
енергия и талант, целия си живот. В историята на борбите на прогресивните сили
в България в защита на мира през 20-те и 30-те години Златаров заема почетно
място, неговото име се намира почти под всички апели и петиции, неговите
изказвания и речи звучат с особено вълнение и убедителна сила. Борбата за мир
против войната става негово основно вдъхновение, в нея той взема участие с цялото
си същество. И вдъхновението иде не от добродушна хуманистични концепция, а от
дълбокия научен разбор на причините и същността на това апокалиптично зло, в
което общественикът все повече и по-задълбочено вниква.
Отношението
на Златаров към войната, участието му в борбата за мир е нагледно отразено в
неговата публицистика, станала особено активна и бойка през последните години
от живота му, когато призракът на нова световна война зловещо надвисва над
Европа. В една своя статия под заглавие „Призракът на нова война“ той пише:
„Над Европа
виене угроза: призракът на една нова всеобща война се очертава и носи за тия,
които могат свободно и честно да мислят, гибелта на нашата цивилизация,
разорението за всички, смъртта на десятки милиони човеци... Нашето въображение
е слабо, за да си представи преизподнята на ужаси, ако народите се оставят да
бъдат въвлечени във война, която за някои изглежда неминуемото разрешение на
болните въпроси, които днешното човечество живее. За войната работят
неправдите на сключените през 1919 в Париж размирни договори, диктувани на половината
Европа от озверени военачалници, циници, дипломати и алчни банкери. И ето ви
Европа без мир.“ (В. „Литературен глас“, 4. X. 1931 г.)
Подобна
статия-предупреждение („На борба за мир“) Златаров пише и в Бюлетина на масовия
комитет за борба против войната (Бюлетин, бр. 114, 4. VII. 1932 г.): „Гибел и
разорение ще носи една бъдеща война, защото в нейното сатанинско дело ще бъде
впрегната не смелостта на боеца, не неговото решение на саможертва, а
рушителната мощ на отровите и заразите. Страшно е да се помисли! Милионно
човечество ще загине сред гърченията на задушаването или страшната треска на чумата.
Но въпреки тая ясна и предстояща картина, не малко сили работят за нейното
осъществяване. В дъното на тоя пъклен атентат срещу човечеството стои заплашеният,
дошъл до своя апогей на развитие капитализъм.“
„Химическата
война и бъдещето на човечеството“ — това е една от най-популярните брошури на
непримиримия миролюбец, излязла през 1929 г., в която с научна точност и
аргументация се рисуват страшните перспективи на една съвременна война.
През 1932 г.
в Амстердам се провежда първият конгрес на мира, организиран по почин на
левите партии в Европа и преди всичко на комунистите. Сам Георги Димитров под
името Валтер е един от преките ръководители на конгреса. Този голям
международен форум дава нови импулси на борците за мир в нашата страна:
организират се публични събрания и митинги, издават се специални листове и
позиви. Златаров е вече изцяло на страната на комунистите в борбата за защита
на мира (твърдение на автора, бел.ред.) , неговите връзки с комунистическата
партия, с отделни нейни дейци стават все по-крепки (твърдение на автора,
бел.ред.). Мирогледната еволюция, която той преживява, е дала своя плод. Той
влиза в Общогражданския комитет за мир, създаден през 1932 г. в София,
участвува в органа на комитета в. „Преглед“, дава съгласието си да говори на
публичното събрание в театър „Ренесанс“ на 24. VII. 1932 г., което бива
разтурено от полицията.
По това
време вестник „Преглед“ организира анкета по въпросите на войната и мира. Пръв
от анкетираните се изказва проф. Асен Златаров. Ето какво казва той: „Че може
да избухне една нова международна империалистическа война, а особено такава
срещу Съветска Русия, е ясно като бял ден: задушаващият се в своята собствена
икономическа система капитал, чиито последици са безработицата, кризата и
неправдите, които особено ярко подчерта и изнесе последната война и нейните
„мирни“ договори, търси и най-отчаяните средства, за да продължи своето
владичество и една нова завоевателна война му се мярка като спасение.“
В поредица
статии Златаров се спира на заплахата за мира, както и на различните
милитаристки и завоевателски планове и теории с нова и стара дата: от Хайнрих
фон Трайчке и генерал фон Бернхарди до Раймер и Шелендорф, които развиха
агресивните и брутални концепции на своите предшественици и дойдоха до
дълбокомисления извод: „За да запаси величието си, Германия трябва да унищожи
другите народи и раси.“ Като цитира авторите на тези зоологически теории, в
статията си „Походът на варварите“ („Литературен глас“, 4. VI. 1933 г.) борецът
за мир пише: „Днешният поход на управляващите германски слоеве и халюциниращите
тълпи, които ги следват, са прояви на един скудоумен и варварски нагон, който
напира да даде заден ход на историята и върне времената на едно ново средновековие.“
Спирам се
тук на статии, изцяло посветени на темата на мира, против опасността от нова
война. Но тази тема е дълбоко присъща на цялото творчество на Златаров, тя е
прокарана и в негови научни статии, в интервюта с различни вестници и списания
и особено с неговите речи на публични събрания и в беседите му пред по-тесен
кръг граждани. И по своя глас, и по своята литературна стойност тези
произведения стоят сред най-добрата част от публицистиката на Златаров, те се
отличават с необикновена нравствена сила и завинаги оставиха името на своя
автор окръжено с ореола на борец за мир.
Публицистичното
творчество на Златаров, насочено против войната, в защита на мира, е органично
свързано с борбата против фашизма и нацизма, които по това време — трийсетте
години на века — бяха не само достатъчно укрепнали, но и представляваха вече
непосредствена угроза за Европа и за човечеството. Всички дипломатически ходове
и политически игри през този период бяха свързани с този факт и под знака на
опасността от фашизма и войната се развиваше животът на европейските народи.
Отсам или оттатък, в лагера на фашизма или в защита на демокрацията и мира —
такава дилема стоеше пред съвременниците. Отсам или оттатък — пред този Избор
беше поставена и България.
За Асен
Златаров нямаше колебание. Закърмен още в детство с демократичните традиции на
Възраждането, укрепил по-късно, през годините на учение, духа си в тези
традиции и проникнат от хуманизма на най-големите представители на европейската
цивилизация, той отрано заема активна позиция. Неговите статии срещу фашизма се
отличават не само с историографска и социологична ерудираност. Написани
интелектуално, но без суха теоретизация, наситени емоционално, те звучат като
гневни памфлети и бойни призиви. Цялата му човешка и гражданска природа се
бунтува срещу насилията на личността и униженията па човека, цялото му
същество на учен и общественик се възправя срещу перспективата на една
злокобна съдба на европейските народи. С верния си усет още в 1931 г. той
предупреждава, че трябва да се върне доверието в закона, в държавния служител и
да се възстановят загубените права на човека и гражданина, които като всяка
човешка придобивка са скъпи и цепни. В една своя статия, многозначително
озаглавена „Правата на човека и гражданина са потъпкани“, авторът припомня
историческата Декларация на Великата френска революция, която залегна в
основата на изграждането на новото буржоазно общество. Като прави сравнение
между великите начала на Декларацията и суровата действителност в царство
България, той пише: „И при установяване на тая печална картина не можем да не
възроптаем срещу тъмните сили на нашето разстроено и разложено общество, които
разсипаха един придобит вече човешки капитал и възкресиха безправието на
отживели епохи. Не е ли позор за времето ни честни граждани, неизвършили
никакъв простъпък, да чувствуват хладни тръпки на боязън, когато минават край
полицейските участъци?... Не е ли страшно при вида на една камионетка селяни да
вдигат ръка за проклятие? Докъде стигнахме, че да не сме обезпечени в собствения
си дом, защото насилници могат с благоволението на силните на деня или самата
власт да откъртят вратата и заграбят обитателя на къщата. Вестници се конфискуват,
защото на някой големец нещо писано не се е харесало. Ученици се осъждат и
затварят да гният по затворите, защото са уловени трима или петима да тълкуват
учения, обявени извън закона.“ (В. „Червена трибуна“, кн. 10, 1931 г.)
Да, така
именно започна фашизмът — и в Италия, и в Германия. Така започна и в нашата
страна: с насилия и терор, с лишаване от граждански права и свободи, с изгаряне
на книги, за да продължи своята грозна вакханалия с концлагери, затвори и
масови разстрели. Златаров не дочака този чудовищен разгул, но с голямото си
тревожно сърце го предчувствуваше и навреме издигаше своя предупредителен глас.
Този глас
звучи и в друга негова статия „Рушители па държавата“. Като се спира на
примерите на произвол и насилнически действия на властта, на нейните действия
против „рушителите на държавата“, той развълнувано издига въпроса: „Кои са
рушителите на държавата?“ И сочи истинските рушители: „Тия, които се кичат с
паунови пера на големи родолюбци и изпечени патриоти, а разиграват оргията на
скудоумие и алчност.“ И завършва тази статия с думите:
„Наистина, че е нужен фронт, но фронт на чисти ръце и честна мисъл, на дейна
воля и жажда за обществена служба, където дългът върви пред правата и където
идеята за жертва не е плашило, а светиня.“ (В. „Литературен глас“, 5. II. 1933
г.)
Настъплението
на националсоциализма на идеологическия и политически фронт в национален и
международен мащаб вървеше успоредно с маниакалната теория на расизма. Тази
„теория“ не можа да намери масова социална опора сред нашия народ, закърмен в
дух на демократизъм и търпимост, но отделни прослойки, предимно фашизирани
лумпени и разхайтени младежи, също започнаха да издигат лозунгите за „чистата
раса“. Кой друг, ако не Златаров — биологът, социологът, историкът, познавачът
на тези „доктрини“, трябваше да даде отпор на проникващите у нас расистки
учения? В редица публикации той подложи на унищожителен анализ идеите на разни
фалшификатори и дилетанти, които без оглед на истината и фактите създаваха
квазинаучни построения и ги поднасяха като откровения на полуобразованите и
невежи тълпи. Като прави в едно свое интервю преглед па различните проповеди
на немски, френски п английски апостоли на расизма и подчертава техния
антинаучен характер и престъпен замисъл, той идва до извода: „Заключенията са
ясни: теорията на расизма е една антипролетарска идеология, продиктувана от користни
интереси и поддържана от пристрастни учени, за които не научната истина е
целта, а увардването на сегашния обществен порядък на угнетение и безправие
чрез класовото господство на капитала-господар.“
Това
интервю, обнародвано във в. „Пробуда“ (5. XI. 1933 г.), бива многократно
цитирано в нашия печат, а по-късно, през 1937 г., издадено в книгата „Българската
общественост за расизма и антисемитизма. — Сборник интервюта.“
В друга своя
статия — „Плодовете на учителите им“, авторът проследява родословието на
германския расизъм, цитира горчивите думи на Ницше и Бебел за германските
филистери и техните водачи и констатира: „Малкото издигнати свободомислещи хора
в Германия, които спасяват нейната чест, не можаха да внедрят своята мисъл и
накарат да се почувствува тяхното величие от грамадното дресирано множество на
филистерите, с които гъмжи Германия. И затова днес сме свидетели на прояви,
които ще останат завеки черни страници в нейната история.“ (В. „Пробуда“, 28.
V. 1933 г.)
Статиите на
Асен Златаров против войната и в защита на мира, против фашизма и расизма
представляват една цялостна, органично срасната част от неговото
публицистично творчество; те носят не само общ единен патос, но и обща стилова
характеристика. Тези обикновено къси, стегнати творби са написани бойко и енергично,
сякаш с един замах на перото, в тях научната аргументация и дълбочината на
мисълта се сливат с образно-емоционалния строй на речта. Полимизирайки с врага,
публицистът непрестанно изостря своето перо, повишава аналитичната острота на
погледа, разсейва митовете на буржоазната пропаганда, като показва действителността
гола, без шарените дрехи на патриотарската и шовинистичната пропаганда. Тези
статии се отличават с една по-висока степен на емоционална наситеност,
отколкото другите му работи, проникнати са от типична златаровска емоционалност
и кондензирана интелектуална енергия, която авторът сякаш изстрелва.
Онези, които
разчитат повече на страха, който вдъхват, отколкото на престижа, който
притежават, са били прави да виждат в идейно острата и страстна публицистика
на Златаров заплаха за себе си и за собственото си господство и насочват
оръжията на властта срещу нейния автор: той бива привикван в полицейските
участъци, подлаган на разпити, заплашван и предупреждаван. Станалият моден
обществен цинизъм сред интелектуалните среди постепенно го остракира, осъжда го
на изолация, спъва научната му кариера. Но стойността на една морална позиция
не се измерва с изгледите й за успех, а по нейната същност. В изпитанията на
века, в сложната обстановка на международни и вътрешно-национални противоречия
и борби, чужд на философията на ползата, непримиримият борец избира
единствения път, който личност като него можеше да избере, пътя на най- добрите
устреми на човека. Затова именно неговото антивоенно публицистично творчество е
живо и днес; проникнато от дълготрайно обаяние, то излъчва непосредственост
на внушението и острота на чувствата. И тъкмо затова приемаме и сега Асен
Златаров като наш съвременник, като наш другар и сподвижник в благородната
велика борба, която водим — борбата за мир и против войната, за разобличаване
опитите за възраждане на фашизма и расизма в най-различни форми.
*
В богатия
тематичен спектър на публицистичното творчество на Златаров се включват и
значителен брой статии, които излизат вън от кръга на трайните му предметни
предпочитания. Те са писани по различни актуални поводи, искани са от едни или
други обществени организации или редакции за определени случаи, попаднали са
под изискванията на „злобата на деня“. Както техният брой, така и гражданската
тревога, с която са написани, говорят за
отзивчивостта и енергията на автора, за неуморното му изследване на
действителността, за стремежа да бъде свидетел и съучастник на политическите
движения на епохата. Трезв реалист, чужд на далечни и нереални мечти, и тук
публицистът е верен на себе си и на своята стилистика: простота на мисълта и красота
па формата, блестяща ерудиция и точна характеристика на явленията, ударен и
стегнат език. Така той постига непосредственост на внушението и дълготрайна
притегателна сила.
Впрочем
някои от тези статии представляват все пак определена тематична група и говорят
за по-продължителен интерес на автора към известна проблематика.
Такива са
например статиите, посветени на въздържателното движение, на
борбата срещу алкохола, тютюнопушенето, наркотизма. „Гибелни блаженства“ — така
е озаглавил той една своя брошура, насочена против упойващите средства като
хашиш, морфин и др., които създават в човешкия организъм състояние на изкуствено
блаженство. Части от нея под различни заглавия са препечатвани в редица
вестници и списания. Тази брошура представлява интерес и сега. Не само по
яснота на изложението и увлекателен език, но и поради своите предметни качества
тя привлича вниманието и на съвременния читател. Под подобно заглавие —
„Измамното блаженство“ — Златаров пише статия и за вредата от тютюна. Следват
още редица подобни статии: „Физиологичното действие на алкохола“, „Научната
истина за алкохола“, „За алкохолизма и въздържанието“, „Научните основи на
въздържанието“, „Алкохолът и храненето“ и др.
Годишнините
на велики хора на науката са любим повод на нашия учен да занимае читателя с
делото и личността им, да посочи техния принос в световния прогрес. В тази
група може да се посочат кратките, но развълнувано написани статии за Карл
Маркс, Дарвин, Мария Кюри, проф. Мечников, проф. Николай Державин, Ернст Хекел,
И. П. Павлов, Айнщайн, Менделеев и редица други. В статията си за Дарвин
авторът е оставил думи, които могат да послужат като една обща вдъхновена
оценка на великото дело на всички тези светли умове: „Ние не можем да не
изпитваме тръпката пред подвига на гения, обзрял истината, разкрил я със смелост
пред мислещите и с това тласнал умовете, сърцата и волите на хората към
дейност, която единствена им обезпечава радост на силите на живота и пристан на
пълната победа на делото за живот.“
Специално
място заемат статиите, писани по проблемите и задачите на нашето учебно дело.
Непосредствено ангажиран в системата на просвещението и подготовката на нови
кадри, запознат с началата на педагогиката, Златаров проявява особена
чувствителност към неуредиците и самоцелните експерименти в тази област. Тук
искам да цитирам пасаж само от една негова статия, която определя цялото му
отношение към състоянието на просветното дело по това време. Цитирам:
„Училищното дело е било досега най-безконтролното опитно поле, посявка на
хрумванията, капризите и новаторствата на звани и незвани шефове на
Министерството на народната просвета. Изменения на учебни програми, изменения
на образователни системи, изменения на методите на преподаването — това, за
беда на нашето учебно дело, е дългата болестна история, която разстрои
училищата ни, докара апатия у гражданите към работата на училището, подтиска
ентусиазма към просвета у българина и рискува да обезцени делото на
културата.“ („За училището и учителя“, сп. „Нови времена“, км. 2, 1932 г.)
Но когато
говори за българския учител, за неговата роля в културния живот на народа,
езикът на автора е друг. „Учителят ни след Освобождението на България наследи и
продължи примера па своя предшественик от епохата на нашето сепване към народностност
и политическа свобода. И ние го виждаме тоя скромен и безименен ратник как
заброди по калните пътища, ... не само да учи децата, но да учи и възрастните.
Знаменитите па времето си вечерни училища за неграмотни възрастни, утра,
вечеринки и проповеди, устройваните „театри“ — всичко това бе най-чиста проба
народничество у нашия учител, негова безкористна служба народу.“ (Вж. „Учителят
в нашия обществен живот“, сп. „Нова струя“, бр. 4, 1936 г.).
На
разгърнатото по това време — трийсетте години на века — движение за
равноправието на жената, за нейната еманципация Златаров отдаде сили и
внимание, с научна аргументация и решителен глас той поиска в съзнанието на
всички жената да добие една преоценка. „Защото тя сега е оскърбена в своята
нравствена цена: на нея се гледа като на плячка за завладяване, а не като на
личност, която има право на равни и еднакви блага с тия на мъжа.“
(„Освобождението на жената“, в. „Благоденствие“, 1. V. 1924 г.) В няколко още
статии, анкети и интервюта в навечерието на общинските избори през 1931 г.
изтъкнатият общественик се застъпва за даване избирателни права на жените, като
прави историческа, биологическа и чисто житейска аргументация с примери от
българския бит и нрави. Неговите приноси в тази област имат същия темпераментен
характер, както и защитата му на правото на просвета и образование за
българската младеж.
Човек по
природа чувствителен и отзивчив, особено към съдбата на бедните слоеве от
народа, Златаров съедини научните си знания по броматология, медицина и социология
с анализа на конкретните факти, спои ги в цялостен синтез и разкри пред всички
суровата истина: България гладува! Анкетата, която Свободният общ работнически
синдикален съюз извърши в края на 1931 г. в работническите квартали на София,
изнесе данни, които ясно показаха, че столичното работничество не си дояжда,
живее в крайно нехигиенични жилища, изражда се. По този повод на свой ред
ученият прави статистика за храненето на основните групи от населението в цялата
страна. Като се опира на научно установените положения за нуждите на човешкия
организъм от енергия и па действителната консумация на храна, той идва до
печалния резултат: „България гладува — ето заключението! Цифрите, които ни
дава държавната статистика, сочат ясно това и престъпление е да се затварят
очите пред тях... Тия, които трябва да мислят, нека се замислят над изнесените
данни, които са безпристрастни, защото са езикът на числата.“ (Статията
„Гладуваща България“, в. „Червена трибуна“, кн. 4, 1932 г.) Организираната от
професионалните съюзи анкета, както и проучванията на професора върху
статистическите данни дават повод за сериозни и загрижени дискусии в печата, за
истинско брожение в столицата.
На темата за
социалното и материално положение на българските работници Златаров се спира
многократно в своите статии. В тази област той не променя нито с един градус
своята позиция, неговите демократични и прогресивни убеждения не търпят
колебание.
Една
поредица от статии, посветени на развитието на науката в национален и световен
план издава в най-висока степен ерудицията на своя автор, неговата осведоменост
не само по основните положения на отделните науки, но и в областта на
най-новите експерименти и проблеми. „Науката и напредъкът“, „Хуманизиране на
науката“, „Родна наука“, „Борба за здраве“, „За живота върху Марс“ — това е
един примерен списък от заглавия на статии на големия учен, в които той показва
майсторството си на популяризатор и в които разкри пред очите на българските
читатели актуални практически задачи, с които се занимава съвременната наука.
В самия си
залез вече, измъчван от пристъпите на болестта, Златаров пише своята нашумяла
на времето брошура „Диктатура или демокрация“ (1936 г.). Много от постановките
в тази брошура са остарели, други са плод на еклектически социални теории, но
нейната основна мисъл и нейният висок граждански патос си остават съвременни и
днес. При това брошурата разкри нов момент от многостранната научна подготовка
на автора — познанията му не само по история, но и по държавно и
конституционно право — и по тези въпроси той се изказа не като дилетант, а като
сериозен познавач. Интересът, с който се посрещна тази брошура, настървението,
с което полицията я изземваше, цитирането й не само в печата, но и в събрания и
митинги — всичко това показа нейната актуалност и политико-възпитателна
стойност. Да кажеш истината в очите на властниците, да хвърлиш
предизвикателство срещу протегналия вече ръка за престъпни посегателства
фашизъм — за това бяха нужни доблест и твърдост на убеждението. И Златаров ги
даде.
*
Неуморим в
търсенето на темите, на актуалните проблеми на съвременността, Асен Златаров
прибави към тематичното разнообразие на своето творчество и значителна
пъстрота в подбора и използуването на публицистичните жанрове. Редица от
неговите работи по жанрова инерция наричаме статии; в същност това са есета и
памфлети, а някои негови къси творби изцяло попадат под характеристиката на
литературната импресия. Към това трябва да прибавим, че статиите му, поне значителна
част от тях, притежават определена художествена стойност.
Особен
интерес представляват пътеписите на Златаров.
През 1933 г.
добилият вече голяма популярност учен бива поканен от Българското добруджанско
просветно дружество да посети Южна Добруджа, тогава под румънска власт. Той
посещава Добрич, Балчик, тогавашното село Геленджик и изнася сказки пред
българското население, което ги посрещна с огромен интерес и вълнение. След
завръщането си в София Златаров предава своите впечатления от това пътуване в
един пътепис под заглавие „В Добруджа“. В общи линии тази работа носи
отчетно-репортажен характер, стремежът да осведоми по-широко и конкретно
читателите за положението в тази древна и тогава все още чужда българска земя
го тласка към фактологичност, патриотичният порой на чувствата възпрепятствува
стройното изложение на впечатленията и сръчността на писателската ръка. Но в
този пътепис има отделни пасажи, които издават тънко чувство на наблюдател и
веща ръка на лиричен хроникьор. Застанал на границата, нашият пътешественик
бележи: „Ето и границата: два бели камъка от всяка страна определят
неутралната област, а зад тях почва „другата“ държава. При тия граници човек
всякога се чувствува като подсъдим: почват да ти бъркат в куфарите, чужденец
ти взема паспорта и ти се чувствуваш като изоставен и без закрила.“ Вече в
Добрич, гостът забелязва афишите за неговата сказка „Изкуството да се живее“,
но написани на чужд език. И това му дава повод да възкликне: „Благословен
езикът, на който говорят бащите ни, защото само в него думите имат душа и
казват нещо, което не само се разбира, но и се живее. А колко е хубав
българският език! Звучен, силен, богат език!“
Ето и какви
точни и незабравими думи са казани за Балчик: „Видях Балчик за малко. Но ми
остана изживелица за приказка. Чуден град! Град на художници: сребърните му
склонове, живописният бряг, странната архитектоника на улици и квартали — ето
сюжети за живопис...“
Сравнително
по-беден на впечатления и отчетно-документален по решение е пътеписът за
Югославия, която Златаров посещава през 1935 г. начело на една студентска
делегация.
Но пътеписът
за Испания е наистина постижение, в някои свои части той стои на равнището на
най-доброто у нас в този жанр, от него лъха експресивна сила и непосредственост
на внушението, свежест и занимателност. Макар и за един престой само от две
седмици като делегат на конгреса па химиците в Мадрид през 1934 г. авторът ни
е показал картини от тази далечна, обвеяна поне за българския читател по това
време с мистика страна, които се запомнят като образи от приказка. „В Испания“,
така скромно и непретенциозно е нарекъл авторът своя труд, публикуван за първи
път в списание „Българска мисъл“ (кн. VII—VIII, 1934 г.). По-късно той излиза в
отделен отпечатък и самият автор добавя на корицата определението „Пътни
бележки“.
Златаров
посещава Испания в интересен период от бурната история на страната — времето
между провъзгласяване на републиката през 1931 г. и фашисткия преврат на
Франко през 1936 г. Духът на обновление, на демократизиране живота и традициите
па Испания не са могли да не предизвикат симпатиите на госта, сам горещ
привърженик на свободата и демокрацията. И може би това е тласнало учения да
напише и тези „пътни бележки“, след като вече се е отчел пред научната
общественост в списание „Природа и наука“ (кн. 10, 1934 г.) със статията си „В
Мадрид на конгреса по химия“.
Изкушавам се
да цитирам някои пасажи от този пъстър — и на впечатления, и по начин на изказ
— пътепис. Ще започна с пасажа, с който започва и самият пътепис:
„Примамността
за едно пътуване извън България не е малка и получи ли някой възможност да
замине за чужбина, той бива облажаван — тая облагородена форма на завистта — от
своите приятели, а и сам добива едно повишено самочувствие. И наистина: да
заминеш зад граница — значи да не срещаш колегите си и душата ти да се
вентилира; значи да подишаш приятната смес от гудрон и пара на локомотива и да
изпиташ тоя особен автоеротизъм, за който Хавелок Елис така тънко ни разправя;
значи да опиташ още еднаж дали богът на случая не ще те дари с някоя приятна
изненада.“ И малко по-нататък:
„Тия
граници всякога са ме подтискали: някакво чувство на безпомощност и вина — без
да съм сгрешил — ме обхваща, когато ми прибере полицаят паспорта и чиновникът
каже: „Митнически преглед!“
След едно
описание на конгреса и свързаните с него официални ритуали, авторът пристъпва
към самата същност на задачата си на писател — да ни покаже през своите очи
прелестите и чудесата на Испания. И успява. Защото всичко, което той е видял и
до което се е докоснал, носи магията на словото, тайната на простотата и
точността. Ние сме чели и други още пътеписи за Испания и за други страни, но
малко от тях ни задоволяват. Повечето носят спарения дъх на лексикони и
енциклопедии, на проспекти и гидове, в тях липсва непосредственото и живо
отношение на автора, откривателското му вълнение. И най-пълният и ценен
инвентарен опис не може да замести колоритното присъствие на автора, неговия
стил и вкус, индивидуалното виждане. А тъкмо това е най-характерната черта на
Златаров. Той притежава солидна култура и познания по история на изкуството,
неговият естетически вкус е безспорен. Но заедно с това той влага в испанския
си пътепис цялото си личностно отношение, развълнуваната си природа, свежата си
индивидуалност.
Като описва
впечатленията си от музея „Прадо“ в Мадрид, авторът добавя:
— Обикалял
съм много музеи, но това, което се изпитва тук в „Прадо“, е нещо особено:
обхваща те една чисто вътрешна радост, духът ти е сюблимиран и възвисен. Като
че ли си в един свят на мечтани блага, където цари усмивката на красотата и
където всичко е озарено от пречист празник. Това е то светът на художествената
истина — непомрачен и чист.
В Ел
Ескориал, двореца-манастир, където е пантеонът на всички испански крале,
българският посетител възкликва:
— Поразява
тоя пантеон с богатствата си и затова не се чувствува тая свята тишина като в
Пантеона в Париж, гдето в криптата мрачни камъни, споени с олово, оставят да говорят
само величието на имената на тия, които са погребани в слава на благодарната
родина. В други осем подземни зали е пантеонът на инфантите... Обикаляме ги,
обглеждаме и четем имена и някаква студена тръпка полазва по снагата ни... В
това селение на мъртвите не може да те сгрее студената хубост на камъка и
метала, колкото и скъпи да са те.“
Има нещо
твърде характерно за аналитичния дух на българина: при всеки досег с чуждата
действителност той не забравя да направи сравнение с една или друга област от
живота в собствената си страна, с българската действителност. Така реагират и
почти всички майстори на българския пътепис. Достатъчно е да си спомним Алеко
с неговите великолепни пътни бележки „До Чикаго и назад“, където при всяка
интересна среща с американската действителност той се отклонява и припомня —
обикновено с тъжна ирония или горчиво съжаление — явления и личности от
собствената си родина.
И Златаров
не остава чужд на тази авторска и българска линия на реагиране. Неговият
испански пътепис е изпъстрен с редица бележки, нерадостни и злъчни, и
адресирани към българските нрави. В кметството на Мадрид, като разглежда
залите, претъпкани с произведения на изкуството „гоблени, картини, полилеи,
килими, часовници, драперии и зали, зали, зали.. .“, той печално въздъхва:
„Гледаме и сърцето ни се свива, като си спомним неприветливата, гола
заседателна зала на Софийското кметство. Поне с картини да я украсят: малко ли
добри наши художници имаме? Но какво да се прави, когато „надничарите“ изяждат
касите на това прословуто по немарите си кметство!“
Искам да
посоча още един пример на подобна реакция и не само на това: тук може би
най-сгъстено е разкрита високата естетическа култура на автора и най- добре е
показано умението да разказва не като професионален гид, а като художник.
—
Катедралата на Толедо! Отвън тя пази най-вече готическия стил с черти на
кастилански, а вътре в огромните й параклиси, амвони, олтари се редуват от
готика до неокласика — всички междинни, общи и локални за Испания стилове, застъпени
с истински шедьоври. . . Ходиш, гледаш и почуда те носи. Но тази почуда става
безгранична, когато из разните параклиси почнаха да ни показват богатствата на
тоя храм-музей. Ето скулптурните картини, дело на Родриго Алеман, където е
изобразена победата на маврите и превземането на Гренада; ето историята на
Мойсея, също в скулптурни сцени; ето картини и фрески от Лукас, Жордан, от
Греко; ето няколко хиляди книги, чиито пергаменти са изпъстрени с миниатюри,
работени със злато и пурпур, слагано от безименни монаси-художници, предадени
на изкуството. А нашите манастирски братя са могли да изобретят висшето си
постижение: чесало за гърба — „попадийката“.
Пътеписът „В
Испания“ завършва с един патетичен пасаж, з който срещаме думите: „От Испания
видяхме една десета част; но и това, което видяхме, ни направи да я открием и
да станем малко испанци.“
На свой ред
и българският читател, след като се запознае с този оригинален труд, открива у
Асен Златаров майстора и в още един жанр, еднакво близък на публицистиката и
на художествената литература.
Из книгата
на Дженю Василев "АУРА", Изд. на Отечествения фронт, 1983
Няма коментари:
Публикуване на коментар