Т. Г. Влайков
Бях невръстен
първоотделенец, когато случаят подхвърли в ръцете ми стар буквар, леко
пожълтял от слънчевия пек на годините и малко пооръфан от острия зъб на
немарата към книгата изобщо. Гласно засричах името на съставителя, напечатано с
не особено едри букви върху мукавяната заглавна корица:
— Ве-се-лин. . .
След това повторих и
потретих сричането.
Ярката звукопис на
това име, ведрата радост, която излъчва смисълът му, така се врязаха в моята
памет, че едва дочаках завръщането на баща ми и току от прага го здрависах с
въпроса:
— Татко, кой е този
Веселин?
И побързах да му
втикна в ръката буквара.
Баща ми — дългогодишен
учител и самият автор на методическо ръководство за първоначални учители, а
след години и на учебници по български език, — видимо доволен от първите
културни интереси на своя къдрокос палавник, широко се усмихна и не без
гордост побърза да ми отговори:
— Тодор Генчов
Влайков.
И навярно съобразил,
че това толкова звучно, чисто българско име само по себе си още не казва нищо
на мен — прощъпулник в необятния свят на знанието, добави:
— Този буквар е
отворил очите за българска писмовност на безброй много деца. Неговият
съставител, Тодор Генчов Влайков, е един от най-сладкодумните български
разказвачи след народния поет Иван Вазов.
От него има много
написани книги с разкази, които ще прочетеш, когато пораснеш.
И да направи още
по-драгоценно името Веселин, моят мъдър баща за първи път ми разкри една
ревниво пазена дотогава семейна тайна. От почит към големия писател и учител на
мало и голямо по българската земя той предложил на майка ми да кръстят на
неговия литературен псевдоним по-малкото ми братче. А това още повече засили
интереса, емоционалната ми привързаност към човека и писателя Тодор Генчов
Влайков.
Години по-късно, вече
гимназист в София, имах щастието да виждам често по улиците Тодор Влайков, тъй
като живеехме в един и същи квартал — той на улица „Хан Аспарух“, аз на
булевард „Витоша“. Неведнъж с вълнение съм следял отдалече бавния му поуморен
вървеж, когато се разхождаше или отиваше да слуша някаква сказка, концерт, да
присъствува на събрание в Дома на изкуствата и печата, Съюза на българските писатели,
Българската академия на науките, Чиновническото дружество, Съюза на
популярните банки. А може би и на заседанията на Народното събрание в качеството
си на депутат до 1931 година.
Случвало се е понякога
да го заваря в някоя от вегетарианските гостилници, най-често на улица „Шести
септември“, където идваше да се храни със съпругата си. Сервитьорите — бедни и
най-често волнодумни студенти — се надпреварваха да го обслужват. Но не за
това, че очакваха да получат някакви стотинки при уреждане на сметката, а с
проявена сръчност и любезност да засвидетелствуват чувствата си на уважение към
неговата личност и дело.
И все пак в ония
години за мен беше необяснимо как е възможно такъв виден писател, изтъкнат
общественик, при това и народен представител да се храни в окръжението на
студенти, работници, дребни чиновници, ученици. И още нещо ми правеше силно
впечатление: най-често Тодор Влайков си поръчваше за десерт грис халва. Но тъй
като не можеше да изяде цялата порция, грижливо загъваше остатъка в книжната
салфетка и го спастряше в джоба си.
По-късно, когато се
запознах по-обстойно с биографията на човека, писателя и общественика Тодор
Влайков, за мен стана напълно ясно и храненето му във вегетарианската
гостилница, и прибирането на останалото парче грис халва. Като гимназист в
София той през цялото време на следването си е живял при крайна оскъдица.
По-сетне Тодор Влайков неведнъж с умиление ще си спомня за грубо скованото
дъсчено сандъче, в което грижливо съхранявал, наред с праните, от домашно тъкан
плат дрешки, ароматичната балканска чубрица и осолената още по Коледа фаша
сланина — това неотменно, всекидневно негово ядиво. . . Така че пословичната
скромност, разумната пестеливост на човека от Балкана открай време бяха
направили от Тодор Влайков заклет, изконен враг на парадното себеизтъкване, на
суетното разточителство.
Една случайна, макар и
кратковременна среща с Тодор Влайков е изцяло достатъчна да извае в нашата зрителна
и емоционална памет колоритния му образ за цял живот. След това щастието може
да ни загърби и ние никога да не го видим повече. Но представата за неговия
образ, за неговата фигура неотменно ще ни сподиря като сянка, като будна съвест
— така здраво тя се е вплела в тъканта на нашето въображение, такава дълбока,
незаличима диря е оставила в най-свидните, в най-съкровените ни възпоминания.
Тодор Влайков и сега е
жив пред очите ми, макар от моя пръв, непосредствен досег с него да са се
изминали вече повече от четири десетилетия. Слаб, възкокалест, леко попрегърбен
за годините си, той бавно и несигурно ситнеше по плочника, пред литературното
кафене „Роял“, на улица „Раковски“, където днес се помещава фоайето на Театъра
на Българската народна армия.
Почти напълно ослепял
от неизлечима болест, хванат подръка от своя предан зет Лило Илев — човекът,
купил от оръжейния магазин на улица „Търговска“ пистолет за П. К. Яворов, с
който поетът за втори и последен път си тегли куршума, — в сребърната рамка на
това пролетно предпладне Тодор Влайков изглеждаше някак своеобразен, посвоему
живописен. Нещо иноческо, нашенски богомилско имаше в неговата почти обезплътена
осанка на аскет. И ако не беше връхната му дреха — зеленикава, гумирана
отвътре мушама — и тъмната мека шапка, силно прищипната отпред, всичко останало
напомняше образ на доморасъл светия, слязъл направо от дървените щампи на
нашите стародавни дебърски или самоковски майстори-зографи.
Бялата брадичка и
мустаците, изсушената като пергамент кожа на по детски малкото му лице с цвят
на стар бакър и особено тия безжизнени, изгаснали за видимия свят очи, но в замяна
на това обърнали поглед дълбоко навътре, в духовната същина, създаваха впечатление
за една традиционна и все пак своеобразна личност. Личност, която ярко
противостои на шумната делнична гълчава. И на панаирджийската суета, която
шареният столичен декор предлага за очите в тия часове на деня.
Гледан от онова
разстояние, което заличава подробностите, или, по-точно казано, ги обобщава и
уедрява, като ги пречиства и извисява до степен на символи, Тодор Влайков
приличаше на стар дъб, улучен от небесен гръм в час на лятна буря. Синият огън
на светкавицата е обезлистил клоните, обгорил е кората, но се е оказал
безсилен да изпепели стеблото. Той дори не го е овъглил, а само е оставил
загара си по него и с това му е предал здравината и твърдостта на калена в
жарава стомана. Червеят на времето е безсилен да прояде сърцевината на такъв
дъб.
Това метафорично
превъплъщение, тази образна представа за Тодор Влайков се уплътняваха особено
след като човек се вглеждаше в неговите ръце — тези незабравими старчески ръце
с пръсти сухи и удължени като корени. Корени, готови отново да се върнат в коравата
родна пръст, която единствена ги е отхранила с животворната си влага, затоплена
от слънчевата грейка, и отдето небесната мълния ги е изтръгнала.
Доколкото си спомням,
в онова сребърно софийско предпладне бях представен на Тодор Влайков от поета
Владимир Русалиев с препоръката:
— Млад, начеващ
писател!
Писател? Па макар и
начеващ? По тялото ми запълзяха мравките на връхлетялото ме смущение. Да ме
нарекат така! И то пред кого? Пред Т. Г. Влайков — един от малкото на брой наши
класици. При това още живи! И то от истинските, а не от приятелски афишираните
„първенци“ на българската художествена проза, който по дарба и дело е заел
вече достойно място в поредицата Каравелов, Вазов, Захари Стоянов. . .
Все пак успях да
пропъдя мравките на смущението и на свой ред с треперещ глас обясних:
— Не, господин
Влайков, моят приятел се шегува! Аз не съм още никакъв писател, дори и начеващ,
а само един от многобройните студенти по право.
Изглежда, че старият
писател разбра смущението ми и с вродената си деликатност побърза да ме извади
от него. Той поклати одобрително глава и изрече през горчива усмивка:
— Да, правната наука е
нещо сериозно и полезно! Но злината е там, че трябва да я изучавате в една напълно
обезправена действителност. В една доба на произвол и беззаконие. . . На
потисничество.
Беше току след 19 май
1934 година.
Разбира се, не
случайно Тодор Влайков изрече горната колкото лаконична, толкова и правдива
присъда над новосъздадения държавен порядък. За разлика от мнозина зрящи, този
слепец с ясновидството на древен пророк беше прозрял истината. И още
по-важното: имаше смелостта да я изрече открито пред един непознат млад човек,
какъвто в случая бях за него.
Но такъв си беше по
природа, по характер дядо Влайков — винаги прям и навсякъде откровен.
Да, дядо Влайков!
В това нашенско,
народно, чисто българско определение, с което го назоваваха всички — близки и
познати, далечни и неизвестни, — има вложена такава гальовна обич, толкова
сърдечна топлота, на каквито от писателите приживе може би само народният поет
Иван Вазов се е радвал. (всъщност, Вазов никак
не се е радвал на това си прозвище, бел.ред.)
И като потвърждение:
Когато след няколко
минути се разделихме и Т. Г. Влайков, подръка с
грижовния си спътник, отново повлече крак по слънчевия плочник, неволно станах
свидетел на една не често срещана изява в нашата действителност:
Повечето от
минувачите, с които старият човек се пресрещаше или застигаше, почтително
отлагаха шапки и внимателно се отдръпваха настрана, за да му сторят път.
Разбира се, имаше и такива, които се блъскаха в него. Но те, които изобщо
разчитаха на лактите си в живота, поне в това сребърно софийско предпладне не
бяха мнозина. . .
Откъде избликваше този
неразмътен от първенющина и примитивизъм извор на почит и преклонение пред
личността на Тодор Влайков, при това засвидетелствувани му приживе? И то
доброволно?
На този традиционен
въпрос отговорът може да бъде само един: от дълбоката нравствена чистота на народника
Тодор Генчов Влайков. И от голямата жизнена и художествена правда на
сладкодумния разказвач Тодор Генчов Влайков. А те и двамата, ръка за ръка,
винаги заедно и навсякъде еднакво искрени, честни идеалисти и добротворци в
продължение на петдесет години упражняваха трайно въздействие върху духа,
съзнанието и моралното възпитание на няколко поколения българи. . .
Д. Б. Митов като мой
„работодател" във вестник „Литературен глас" беше ме изцяло подчинил
на своя навик — по цял ден да „кисна" и „отлежавам" с него в
редакцията, която се помещаваше на тихата уличка „Парчевич" 39. С
нетърпението на продавачи от улични сергии ние бяхме в непрекъснато очакване да
ни навести някой от близките сътрудници, като професор Петър Петков (Петър
Осоговец), Веселин Ханчев, Стефан Каракостов, Димитър Янакиев, Стефан Аврамов,
Нели Доспевска и най-вече Кирил Христов. А дойдеше ли някой от тях, Д. Б.
Митов веднага поръчваше с тропане по стената (предварително уговорено) кафе от
съседната кафеджийница на услужливия Иванчо. И се занизваха ония литературни и
политически разговори, в които господствуваха последните новини от чуждите радиостанции,
все още незапечатани с червен восък. . .
Но през този ден —
пети юли 1941 година, съвсем неочаквано в редакцията първа влезе съпругата на
Кирил Христов — госпожа Ноеми Молнарова и след като предаде с пестеливи, но
учтиви думи затворен плик на Д. Б. Митов, с лек поклон към двама ни излезе от
редакцията. Няма какво да се каже — чехкиня.
Д. Б. Митов веднага
прочете писмото, гърлено се изсмя в шепата си и ми го подаде с думите:
— Хайде, от мене да
мине! Писмото е лично, но понеже в него Майстора пише и за тебе, разрешавам ти
да го прочетеш.
И аз с нетърпение
зачетох писмото, написано с типичния за Кирил Христов едър калиграфичен
почерк, в което съобщаваше:
Драги Димитре,
От вчера имам чудесен
лекар — Дим. Сарафов, — който бил не само голям хирург, но и уролог и
половина. Аз не знаех това, макар че сме приятели от много години. Чух го онзи
ден случайно и веднага пратих да му известят, че съм болен. Дойде тутакси,
изследва ме основно и болестта още днес тръгна на добре. По тази причина не
стана нужда да викам нашия заралия и твой роднина Танева.
Когато последен път
идвах в редакцията, бях тъй много улисан с безобразната си болест, че не се
сетих да поздравя Петя, загдето поне него от нашата група не е ритнала
Академията. Ако не знае кой е определял наградите, кажи му: Влайков и Арнаудов.
За Влайкова имам една много отдавнашна епиграма, всъщност част от стихотворение
по Ботйов макам:
Защо не съм и аз
поет
като. . . Тошо;
в славна крепост
от читанки крил
се бих в туй
време лошо.
Но за Арнаудова нямам.
Ще му простя този път само за Петя, комуто те моля да кажеш, че искам да го
видя. Нека бъде така добър, да се отбие за малко. Пък и ти толкова много ли се
боиш от стълбите на моята кула, или още не се е свършило с пакетите? Чаках те
две вечери: беше казал на жена ми, че ще дойдеш. Има да ти разправям нещо за
Куюмджиев, комуто тия дни писах дълго писмо.
Приятелски поздрав
5. VII. 1941 г. Кирил Христов
— Е, какво ще кажеш? —
вечно любопитният бай Димитър побърза да узнае мнението ми за характера на
писмото.
— Много любезно от
страна на Майстора, че се е досетил да ме поздрави с отсъдената ми награда от
Академията на науките и ме осведомява кои са я определили. Не мога само да
проумея защо трябва да цитира епиграмата си, която не само незаслужено уязвява
благородния Тодор Влайков, но и като художествено произведение не струва.
Мисля, че Кирил Христов се е отказал отдавна от някои свои епиграми, които са
много под равнището на неговите възможности на такъв голям поет. Но от писмото
виждам, че продължава да държи за тях. А колкото до професор Михаил Арнаудов,
на когото все пак е неизплатен длъжник в литературата и живота, просто
недоумявам, тъй като зная моралните му. . .
Д. Б. Митов побърза да
ме прекъсне:
— Всичко, което
казваш, може би е така. Не споря. Но те съветвам да внимаваш да не чуе
Майстора, че виж си е вдигнал симпатиите от тебе. Сякаш не познаваш характера
му. Неговият дослук е на коляното! — приятелски ме предупреди Д. Б. Митов и се
възползува от случая да ме посъветва и за друго: — Ти трябва да намериш начин
да благодариш и на двамата академици за проявената им към теб висока оценка!
Аз запрелистих
телефонния указател, за да си запиша номерата на техните домашни телефони, та
при сгода да им благодаря. Бай Димитър отгатна моите намерения с чувството си
на винаги досетлив човек:
— Ти, какво? Да не
искаш да изкажеш по телефона благодарността си?
— Да, това смятам да
направя!
— По-добре да беше
имал селяшки страх от телефона, както духовито се изразява професор Александър
Балабанов. Защото иначе, какъвто е случаят, ще сгрешиш! Ти не си равен на тях,
за да им се обаждаш по телефона. И то по такъв изключителен повод. Не става
така, както си я намислил! Ще намериш начин да ги срещнеш лично и лице в лице
да им благодариш. Не съм очаквал от тебе такава несъобразителност. Все те смятам
за деликатен човек, пък то... Та с нашето момче Весю Ханчев все аз ли ще ви уча
на благоприличие? — уж на шега ме скастри Д. Б. Митов, но думите му жилеха
като коприва по голо. Той, въпреки привидната си безцеремонност, когато беше
необходимо, разбираше от официални, протоколни отношения. И как няма да разбира,
когато му беше приятно да го смятат за френски възпитаник?
Но в дадения случай
имаше и нещо по-важно: Тодор Влайков, пък и професор Михаил Арнаудов бяха едни
от най-изтъкнатите сътрудници на издавания от него „Литературен глас“, към
които Д. Б. Митов проявяваше подчертано уважение. Та нали те служеха за визитни
картички на вестника му? По горното съображение той искаше да внуши и на
най-близките си сътрудници същото отношение. Но поне лично аз не се нуждаех от
подобна насоченост. Защото и Тодор Влайков, и професор Михаил Арнаудов за мене
отдавна бяха забележителни явления в нашата духовност. Първият като писател народник, а
вторият като учен-изследовател.
Мълчаливо се съгласих
с отправената ми от Д. Б. Митов приятелска препоръка. А колкото до оценката му
за моята несъобразителност, не влязох в спор. И то не за друго, а защото
осъзнах, че и този път беше прав. . .
След няколко дена, без
да предупредя по телефона, към който въпреки всичко не изпитвах „селяшки
страх“, направо отидох в дома на Г. Г. Влайков — една двукатна къща с мансарда
на улица „Хан Аспарух“ 65, в отсечката между улица „Раковски“ и улица „6-ти септември“.
Но старият писател беше излязъл на разходка.
Дъщерята на Т. Г.
Влайков — Радка Илева-Влайкова, която ми обясни това на входната врата, след като получи в дар за баща
си наградената стихотворна сбирка „Песен в ливадите“, любезно ме покани да вляза
вътре и го почакам.
—
Татко няма да се
забави — предупреди ме тя.
С удоволствие се
възползувах от милото внимание, ръководен между другото и от скритото желание
да видя със собствени очи обстановката, сред която живее и твори Тодор Влайков.
Пък и да поема с пълни гърди глътки от неговия чист, добротворен въздух.
Кабинетът на писателя,
в който бях въведен, беше ъглова стая с двукрилен прозорец към улицата и друг,
който гледаше в съседния двор. Там, в дъното на този двор, се жълтееше
двукатната къща на д-р Кръстю Кръстев — нашумелият критик-естет и философ,
редактор на най-авторитетното у нас някогашно списание „Мисъл“, на което заедно
с Пенчо Славейков, Кирил Христов, Антон Страшимиров, Иван Ст. Андрейчин в
първите години на излизането му и Т. Г. Влайков също е бил съредактор.
Когато се изправих
пред източния прозорец, загледан в съседната втора историческа къща на тази
тиха, макар и средищна улица, Радка Илева-Влайкова като да улови с
непогрешимата си женска интуиция обекта на погледа ми и побърза да обясни:
— Отсрещното широко
разклонено дърво, което хвърля кръгла сянка, е дрян. По възраст може би догонва
първото си столетие. Някога под неговите гъсти клони имаше скована дървена
масичка, заобиколена с плетени столове, на които често сядаха при хубаво време
Пенчо Славейков, Пею Яворов и Петко Тодоров. Когато се здрачаваше, милата
съпруга на д-р Кръстев, госпожа Радка, ще изнесе запален газов фенер, ще го
окачи на дряна и в неговия кръг от светлина домакинът и гостите му до късно ще
останат на приятелски разговор. Аз по това време бях невръстно момиче, но
картината и днес оживява пред очите ми с цялата интимност на сърдечната
приятелска дружба. Д-р Кръстев понякога търсеше участието и на татко в тия
току-речи всекидневни литературни разговори.
— Тошо, я стига си
писал, ами ела да чуеш какво са написали и другите — проточил глава през
дъсчената ограда, ще подвикне д-р Кръстев на татко.
— Ей сега идвам! —
веднага ще отвърне баща ми и само след няколко минути ще закръгли с присъствието
си състава на приятелската седянка.
И като ми посочи
малкия капандурен прозорец на покрива на д-р Кръстевата къща, дъщерята на Тодор
Влайков някак дяволито подметна:
— А ей в онази
схлупена таванска стаичка поетът Кирил Христов живя няколко месеца, за да се
укрие от последиците на една от поредните си, но не много редна любовна
авантюра. . .
Няма как — жената си е всякога жена.
Откъсвам поглед от
околната външна обстановка и внимателно оглеждам кабинета на дядо Влайков. Той
беше скромно обзаведен: жълтокафява кахлена печка; няколко тапицирани стола,
вече доста повехнали и поизтъркани; кушетка, покрита с дебело, домашно тъкано средногорско
одеяло; най-обикновено дървено писалищно бюро с книги и
вестници по него; три библиотечни шкафа в тъмен червеновинен цвят грижливо
съхраняваха зад стъклените витрини подвързани в черно книги.
На западната стена в
скромни дървени остъклени рамки бяха окачени увеличените портрети на Тодор
Влайковите родители — бащата в типично средногорско кожухче, а майката
забрадена с черна памучна кърпа. И макар по облеклото си двамата да
представляваха най-обикновени хорица от простолюдието в подбалканския край,
лицата им излъчваха меката светлина на онова духовно благородство,
характерно за людете с чиста, потопена в религиозен унес душа.
На стената, зад
писалищното бюро, току над стола, бяха окачени портретите на Лев Николаевич
Толстой и Фьодор Достоевски; под тях, в стройна хоризонтална редица, се
открояваха снимките на Любен Каравелов, Петкo Рачов Славейков и Иван
Вазов; а най-отдолу, в обща продълговата рамка, бяха наредени един до друг
портретите на изтъкнатите сътрудници па списанията „Мисъл“ и „Демократически
преглед“: д-р Кръстю Кръстев, Пенчо Славейков, П. К. Яворов, П. Ю. Тодоров,
Алеко Константинов, Михалаки Георгиев и Константин Величков.
В трите библиотечни
шкафа бяха грижливо подредени съчиненията на големите руски писатели и мислители
Пушкин, Лермонтов, Гогол, Достоевски, Толстой, Добролюбов, Чернишевски,
Писарев, Н. К. Михайлов, Белински, Тургенев, Херцен, Марко Вовчок, а редом с
тях западноевропейските класици: Шекспир, Гьоте, Шилер, Байрон. . . Така в
библиотечните шкафове на Тодор Влайков чрез произведенията на тия изтъкнати
руски и европейски писатели беше на дело осъществен нашумелият в наше време
принцип „за мирно съвместно съществуване“. . .
На източната стена
беше окачена стара, опушена от годините икона, в основата на която, върху
дървена поличка, мъждукаше запаленото фитилче на стъклено, червеникаво
кандилце. Едно алено великденско яйце и китка вече изсъхнал балкански здравец
допълваха наивната в примитивния си стил религиозна композиция от форми и
багри. Този домашен иконостас предразполагаше към унес и съзерцание.
Докато проучвах
обстановката в кабинета, вратата леко се отвори и в нейната рамка с цвят на потъмняла
слонова кост се открои високата възкокалеста фигура на застарелия писател, леко
поруменял след традиционната си следобедна разходка. Дъщеря му побърза твърде
обстоятелствено да го предупреди кой съм и защо съм дошъл.
Дядо Влайков разтегли
тънките обезкръвени устни в дружелюбна усмивка, запремига с възпалените клепачи,
останали почти без ресници, и ми протегна десница за поздрав, меко изговаряйки
думите, в които се долавяше типичната пирдопска интонация:
— Та ние с вас, ако
паметта не ме мами, май се познаваме отколе. За мене е радост, дето сте си
сторили труда да ме почетете с посещението си. Бързам да ви кажа, че когато
уважаемият професор Михаил Арнаудов предложи на комисията при Академията да
отличим с награда вашата стихотворна сбирка, аз не се противих, но сметнах за
свое обезателство преди това да у попрегледам. С услада сторих това. Но да
бяхте поседнали.
След като се
настанихме — той на стола зад писалищното бюро, а аз току до него, — дядо
Влайков започна да ме разпитва къде работя, имам ли си челяд, откъде съм
роден. Когато му казах, че съм от Ямбол и че родителите ми са бивши народни
учители, лицето му още повече се оживи. Побърза да обясни:
— Познавам вашия град
като гняздо на будни, непокорни люде. От там беше и Страшимир Кринчев, когото
вие не може да познавате, защото сте много млад. Пък Междусъюзническата война
не пощади и него. А много кадърен и честен момък беше. Той постъпи на работа
при мене като коректор на списание „Демократически преглед“ и редовно ми
сътрудничеше с разкази, пътеописателства, критики, бележки. Преди да замине за
фронта, като прост редник, остави ми разказа си „Черният щърк“ с думите:
„Запазете го и го
напечатайте, ако го одобрите, след като мине войната. Може би той ще бъде
последният мой труд. . .“
— Аз се постарах да
разсея туй негово злокобно предчувствие, на което той горчиво се усмихна, махна
с ръка и мълчаливо си излезе. През една отпуска намина към къщи да се видим.
Брадясал, понапълнял, а в приказките му ни помен от предишното тягостно настроение.
За зла участ в последните дни на войната бил е тежко ранен и почина от раните
си в болницата в Дупница (сега Станке Димитров, б. м.), където е загробен.
Когато до мен достигна тази прескръбна вест, веднага поместих в „Демократически
преглед“ разказа му „Черният щърк“, който наистина се оказа негов последен литературен
труд. . .
Буйният поток на
спомените непрекъснато отнасяше стария писател към миналото — далечно и
по-близко. От него слушателят може да научи съществени подробности за много
неща, свързани с литературата, политиката. Пък и с личностите и делата на
видни наши писатели, общественици. По-дълго той се задържа върху детството си
в Пирдоп и най-вече върху събитията около Освободителната война, за които
разказа любопитни подробности. И то главно свързани с първите му впечатления
от „братята руси“, които обрисува като „добродушни, любвеобилни люде“.
Неусетно навън здрачът
се сгъсти. Под благовидния предлог, че вече ме очакват у дома, и след като благодарих
още веднъж за оказаното ми внимание, станах да си вървя.
Когато дъщеря му ме
изпращаше до изходната врата, чух зад гърба си приглушения глас на стария писател:
— Пък гостувайте ни и
други път. Само че за по-дълго, та да се опознаем по-добре и да си поприкажем.
. .
Макар да обещах, че ще
го посетя, аз не намерих време и сгода да изпълня поетото задължение, за която
моя немара цял живот ще съжалявам. Та тази покана беше една от онези
неповторими възможности в живота на човека, която, ако не се осъществи, остава
такава празнина в душите ни, че с нищо никога не може вече да се запълни. И
все пак съдбата отсъди така, че след време се сраснах с домашната атмосфера на
Тодор Влайков по силата на един негов благороден завет.
На края ще си позволя
свободата да извадя на обществен показ още едно лично, интимно мое преживяване,
което, макар и да няма пряк, непосредствен досег с дядо Влайков, е съществена
съставка в богатата характеристика на тази изключително нравствена личност.
Личност, създала и оставила след себе си трайни традиции на човеколюбие и
добротворство. Става дума за следното:
Неблагоприятните
жилищни условия, при които бях принуден по едно време да живея със семейството
си, станали достояние на дъщерята на дядо Влайков. И когато в началото на
шестдесетте години най-горният етаж в къщата се освобождава от наемателите, тя
ми извести, че желае да я посетя.
Когато отидох в
познатата къща, госпожа Радка Илева-Влайкова, вече застаряваща, но бодра и
дейна, все така любезно ме прие в дома си, както първия път, и направо ми каза:
— Ще ви доверя, че по
устно изразено желание на татко в нашата къща трябва да живеят само писатели.
Цели шестнадесет години прекара на най-горния етаж като наемател видният
писател Константин Константинов със сестра си — художничката Донка Константинова.
След като той се сдоби със собствено жилище на съседната улица „Хан Крум“, в
етажа се настани писателят Вичо Иванов. Сега той се пренася в собствен апартамент
и аз реших за трети път да зачета волята на татко, като ви предлагам да
закупите опразнения мансарден етаж.
В момента имах всичко
на всичко в джоба си само пет лева и насън дори не можех да мечтая, че някога
ще се сдобия със собствено жилище. И то в центъра на столицата. При това в дома
на дядо Влайков, когото толкова много почитах и ценях. Затова нямаше какво
друго да направя, освен да превъзмогна стеснението от моята беднота и направо
да кажа:
— Но, госпожа
Влайкова, в момента аз нямам материалната възможност да ви заплатя имота,
който имате добрината да ми предложите. Благодаря ви за проявеното
милосърдие, но трябва да ви откажа, защото. . .
Благородната и
деликатна дъщеря на Тодор Генчов Влайков не ме остави да се доизкажа, като
прекъсна обяснението ми с думите:
Много добре ми е ясно вашето положение. И
точно затова искам да ви приютя завинаги под стряхата на татко. На първо време
ще гледате да заемете от братята си парите, необходими за изповядване на
продажбата пред нотариуса. Пък
когато имате възможност, тогава ще ми изплащате на части определената в договора
сума. Съгласен ли сте с това мое предложение?
— Да. . . — едва успях
да измънкам. Една едра буца заседна в гърлото ми и заприщи пътя на останалите
думи . . .
Така се заселих като
съсобственик в дома на дядо Влайков, който и след блажената си
смърт на праведник продължаваше да живее в благородните дела
на своята дъщеря и на внук си, достойно
кръстен на неговото име . . .
Подготви за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар