Дали е имало такова времe?
— Знаеш ли
какво е тенджера „супап“?
Тъй пита старческият, накъсан, пресипнал и
тъничък глас на д-р Михаил Минчев.
— Такива тенджери сега ги наричат „под налягане“.
Неправилно, както и тогава. Вие, младите, мислите, че светът едва сега започва...
Та бащата на Асен донесе тенджера „супап“ от първото Пловдивско „изложение“.
Донесе и легенди за чудесиите на техниката...
Старческият глас иде отдолу, откъм
леглото. Странно звучи гласът на човек, който доскоро е стърчал над нас...
Нагласям магнетофона и се мъча да запиша
разказа му. Ала старецът говори дълго: лентата се свършва. Д-р Минчев не може
да спре. Помътнелите от възрастта очи ясно виждат миналото. Той говори за
невероятната някогашна Стамболова България... За страшни порядки. Бащите им за
нещо се борели, за нещо ги гонели и арестували...
Миналото се влива в немощния глас,
съживява го, подмладява го.
— С Асен
правихме „изложение” в един стар сандък от пиано. Асен, никакъв Асен...
казвахме му Иванчо. Майката искала да го кръстят на дядо му, а бащата искал
старо българско име. И станал Иван-Асен, та всички да са доволни. Как ясно го
виждам. Иванчо!...
Две момчета ужасно много желаят да удивят
света, или поне децата от махалата. Приказен, чародеен е този сандък, който
може всеки миг да се превърне в зандан, в кораб, в замък. Нервните и ловки ръце
на момчетата подреждат в него като в паноптикум предмети за украшение, фруктиери,
които още тогава са старинни, лампи с шарени абажури...
— Става дума, млади човече, за газови
лампи, защото сме в друга епоха: Хаскуу все още не беше се удивлявало на
грамофона!
Не забравят и шишетата с някогашни форми
— тогава на стъклото, като са го надували, са му вдъхвали и душа... Ножиците
блестят на слънцето върху цветните лехи, изрязват картинки от списания и
книги. Една от книгите е „Свършекът на света" от Фламарион: смъртта,
закрепена с габърче на стената, зловещо размахва прилепски крила и държи в
ръката си череп. Два чувала закриват сцената и й придават
циркаджийско-театрален вид.
Ала нещо липсва, нещо не достига, за да
бъде пълно впечатлението от „изложението“. Дали да се сложи и тенджерата
„супап“, или някакви ордени и медали, измъкнати от чекмеджето на семейните
светини?
Разбира се! Липсва химията! Великата наука-обновител,
която можела да прави дори изкуствен тор! Която може да изпълни с лек газ
най-съвършеното човешко творение — летателния балон!
Асен изтичва и донася някое и друго шише от
ония флакони и буркани, които някога са били инвентар на бащината му аптека, а
сега тъгуват под стълбата. Скоро след другите експонати през замъглените от
прах стъкла заблестяват кристалчетата на отровите...
Вратите на двора се отварят, за да пуснат
любопитни момченца и пъстрополи момиченца. Изложение, изложение! Всичко има
там. Двамата приятели се опияняват от блесналите погледи на публиката.
На Иван-Асен бурканите оказват трайно
въздействие: съдено им е да го заинтригуват със съдържанието си. Дори баща му
донася лабораторийка от Пловдив. О, там има всичко, в този невероятно голям
град! Той разнася шишета из къщи, из града и най-неочаквано към славата му на
„изложител“ се прибавя и друга сензация: едва не запалва училището при
непредпазлива работа с фосфор!
Тогава сякаш го „откриват”. Забелязват, че пее хубаво, че рецитира пламенно,
че без някой да го е поканил, занимава по-малките ученици, а в същото време
дружи с учителите. Разправят, че по цели дни се губи с „Нямото” от село Въгларево и дълго „разговарят” с него из гората. Един ден славата му нараства още
повече! Момчето уловило с ръка жива пепелянка по време на една разходка на
ученичетата, заведени много далече, накрай света, чак в гората Кенана, на
четири километра от градчето... И с това свое рицарско геройство (след като
вдигнал пепелянката, разгледал я, после я пуснал да си отиде в храстите) той
направил неизразимо впечатление на ученичките и най-вече на синеоката Дуня...
Какви ли не чудеса са ставали някога в
страшните митологични времена...
Старецът се е изправил. Очите му са
осветени от невероятното минало.
Рицарският период
По някогашното му бюро и досега стоят
забити пирончета, прикрепящи порцеланови изолатори. Някога в това бюро се събираха
жици, които, оплели шкафчета и маси, пълзяха из съседните стаи. Жиците стигаха
до покрива и до зимника на старата къща. Това бяха кръвоносните съдове на
радиото. В самото „радио” се влизаше. Радиото — това беше целият кабинет, с
цялата мебелировка. Понякога в стар шкаф или на тавана се сблъскваме с части
от онова време. Тежки, неудобни, но с претенции за определен стил. Всяка от
тези части сама прилича на радио и е по-голяма от който и да е днешен
транзисторен приемник. Човек се чуди: толкова ли свободно време, свободно място
или излишни материали е имало някога? Толкова ли много енергия са имали тогавашните
радиотехници? Не са ли ги изнурявали огромните части? Как се вдигали големите
трансформатори, кондензатори, съпротивления и бобини? А лампите? Преди време
показах такива лампи на две радиолюбителчета от долните класове, които през
свободното си време конструират разни микромодули. Те съзерцаваха Филипсовия
патент, сякаш бе изтърван праисторически мамут. Не искаха да ми повярват, че
това е радиолампа, а не някакъв рекламен модел за витрина. Неугледни, ненужно
големи части! В онова време такива вещи дори не са били стандартни. Всяка част
носи следи от бележки с молив. Предупреждения от производителите, данни,
записани от техниците, ръкописни указания за необходимите волтажи. Например:
„Петре, анодно най-малко 600 волта.” Та 600 волта прав ток е смъртно опасен!
Край бюрото на съседната масичка се
мъдрееше огромен саморъчно направен селенов токоизправител. Металните плочи са
заковани направо на дъската. Масичка-изправител. Заели мястото на захвърлена в
ъгъла енциклопедия, на рафта за книги бяха кондензаторите (правени от шоколадов
станиол и восъчна хартия). Това е времето, когато е още срамно да си купиш
готова бобина или трансформатор. Трябва да си имаш приспособление, трябва сам
да си ги навиваш. А това значи, че трябва и да си ги изчисляваш... А това пък
значи, че стените на стаята освен с части и проводници са покрити и с листове
със сметки.
Примитивно и занаятчийско, но затова пък
частите познават своя създател. Радиото е в такава душевна връзка със създателя
си, че изпълнява само неговите нареждания. Нещо повече: щом той отиде да
оправи някаква несигурна връзка в съседната стая, то заплаква като дете със
собственото си индивидуално и неповторимо писукане... А глезиш ли го, милваш
ли го понякога, приема далечен, чист, слабичък, но недвусмислен човешки глас.
И подобно съзаклятници в лабиринта от
жици-паяжини се събират посветени хора. Хора, които не се страхуват, че ще ги
ухапят мастодонтите и птеродактилите. Хора, които не се страхуват от мнението
на другите. Хора, които вярват в мощта на нещо още несигурно, нещо от бъдещето.
Те произнасят неразбираеми пароли: гитер, вариометър, ват и дори миниват. И
замислят нещо чутовно, невероятно. Да се основе първият български предавател,
който да се чува в цяла София! Защото за срам пред цяла Европа само нашата
страна няма предавател! Тъй в съзаклятието се ражда съюзът „Родно радио" и
първият предавател — дело на шепа ентусиасти.
Понякога алхимикът работи с поялника си на
бюрото (то още носи следи от изгаряния). Вдигат се нишадърени димни завеси, изгаря
колофон, достатъчен за цял оркестър, лее се калаена река. Трябва да се открие
къде е повредата... Трябва всичко да се разпои и отново да се запои...
Алхимикът споява, разглобява. И нека в
съседната стая, стая — усилвателно стъпало („Пазете се от високите напрежения!”) се трупат писма от целия свят, коректури на научни
трудове по биохимия, броматология, стимулация и какво ли не... Нека почака дружеството на химиците, домът на изкуството и
печата, читалища и организации... тази нощ Алхимикът запоява! Или може би
държи писалката и твори балада за радиото. Сред жиците и замръзналите капки
калай нервно се изписва манифестът на родното радио или статията „Великата
победа”. Той приканва гражданите да се възмутят от
инертността на управниците и да дадат своята дан за построяване на БЪЛГАРСКО
РАДИО!
Ех, и на мене както на стария д-р Минчев
ми се струва, че едно време имаше рицари...
Политика в
аудиторията
Студент журналист е отбелязал в
прогресивния вестник:
„На пристигналата полиция професорът забрани да влезе
в залата, като заяви, че няма нужда от нея. След това за пръв път в историята
на нашия университет професор председателствува събрание на стачкуващи
студенти.“ В знак на протест срещу един професор-кръволок той отказва да чете
лекции. Той не разрешаваше да се чува полицейска свирка в аудиториите, но
съвсем не смяташе, че политиката трябва да бъде изгонена от университета. И в
най-сухите проблеми на химията звучаха социални призиви.
Една лекция за въглехидратите, мастите или белтъците
се превръщаше в гневно разобличаваме на социалния строй, където има преситени и
гладни. „Няма наука за науката!“ Понякога се промъкваха и по-остри думи „От
будката на стражаря до министерския кабинет, навсякъде трябва да бъде
написано: „Слуга на народа... Само с това съзнание се стига до величие.“
За подобни изказвания го бяха нарекли „червения
професор“. Неудобно прозвище във времената, когато по площадите на Германия
горяха книгите на поетите. Тогава маршируваха дисциплинираните редици на
хитлеристите. Асен Златаров пишеше и гневни статии срещу този „поход на
варварите“ и в изстъплението на фашизираните тълпи виждаше „плодовете на
учителите им“.
В България фашизмът също се готвеше за настъпление.
Появи се самозваният водач на българските хитлеристи из студентските среди. Из
целия град на яркоцветни големи афиши бе написано името му: „Ще говори
Кунчев.“ Българският кандидат-фюрер се готвеше да обяви на младежта своята
програма, да фанатизира студентството.
Ала случи се тъй, че посредственият
студент-медик имаше изпит при Асен Златаров. А да се явиш на изпит при Асен
Златаров не беше лесно. Трябваше смелост и солидни знания. Естествено дейният
хитлерист не беше се задълбочил много-много в химията... На изпита той се
черви, поти се и мълчи. По лицето на професора, което ставаше сурово и тъжно,
когато срещаше невежеството, се появи усмивка. Очите му иронично се свиха:
— Хайде, Кунчев. Говорете за алкалоидите...
говорете. Из целия град афишите крещят, че ще говорите. Та вие заблуждавате вашите
последователи.
Присъствуващите се разсмяха. Скоро тази
реплика се разнесе из целия град като анекдот. Българският Хитлер стана
смешен, преди да се роди.
Дългият път арс елоквенцие
През една пролет в началото на века
трябваше да говори за първи път пред нарочно събрана публика в социалистическия
клуб на Хасково.
Изкачи се самоуверено на малката сцена, примитивно
украсена. Очите на всички бяха обърнати в една точка — към него, като параболи
на слънчеви огледала. Те концентрираха очакването на цял салон хора. Внезапно
го обзе слабост. Окашля се, произнесе първото изречение, то прозвуча неумело
и неловко над все още неутихналата публика.
—
Нашата тема, която имаме днес, е „Игра и
свободно творчество“.
Почувствува неправилността на израза. Неловката фраза
прозвуча неубедително и кухо, сърцето му се сви още повече. Рискуваше да се
обърка. Почувствува желание да обърне гръб и да избяга. Но се сети, че се е
подготвил за такъв миг на объркване. Беше научил наизуст цялата беседа... И
започна да я декламира.
Думите заизлизаха стройни, заучени,
подредени и неизразителни. Те се плъзгаха над слушателите, не ги засягаха,
потъваха немощни някъде насреща. Погледите започваха да се отместват от лектора,
главите да се наклонят една към друга. Шумоленето и шушненето показваха, че
лекторът не е господар на аудиторията. Гласът на негов близък приятел не успя
да го сепне иззад картонените кулиси:
— По-бавно,
по-полека!
Ала на него му са струваше, че не говори
достатъчно добре и достатъчно гладко. Ускори темпото. Думите са лееха като
многократно репетирана скоропоговорка. Лекцията трябваше да трае час, но свърши
за виртуозното време от петнадесет минути. Успя да издекламира всичко.
Слушателите разбраха, че е чел много, че се е старал много, но какво искаше да
им внуши и дори какви бяха основните му мисли, това им убягна. Поръкопляскаха
от приличие, със снизходителна усмивка.
Преживя всичко като тежък неуспех. Едва
след година набра сили да се усмихва на неприятното възпоминание.
— Горките слушатели!
Много години трябваше да се труди над себе
си, за да се изгради като увлекателен лектор, като оратор с почти хипнотично
въздействие. Хиляди листчета в книжата му говорят за тежък труд, разказват,
че „дарбата“ не е дошла даром. Стотиците речи и сказки, произнесени из цяла България,
си имат конспекти и бележки. Там личат следи от допълнения, от многократно
четене и подчертаване със син и червен молив.
Той вече има самочувствие на учен и
популяризатор. Следните редове са писани за положеното на хартия слово, но те
важат и за изречените думи.
„Популяризаторът-учен трябва да обладава
дара да предаде на проблемите, които излага, оная тръпка на примамливост, усмивката
на истината, чара на разкритата тайна, които ще направят неговото изложение не
само едно полезно сведение, а и една ценна преживелица за читателя, която да
събужда любов към науката и преклонение към делото на мисълта.“
Той вече не заучава предварително нито
сказките, нито речите, които произнася. За пет минути се умълчава и на листче
надрасква груба схема, опорни точки. Вече притежава славата на блестящ
импровизатор. Известна е неговата реч в Народния театър при чествуването на
Антон Страшимиров, сказките след връщането му от Съветския съюз. Наистина
остава нещо едва ли не нелогично. Той, знаещият, изпитва смущения пред хората,
които са се събрали да се поучат от него. Минутите преди излизането пред
слушателите всеки път са мъчителни: „изстива ми сърцето“, „студени ръце“, „пулсът,
биещ до пръсване“. Та от кого може да се страхува или стеснява човекът, когото
наричаха „най-културния представител на племето“? А той целият трепери, слаб и
несигурен е гласът му в началните изречения. Но тука е част от магията;
слабостта постепенно се превръща в сила, а напрежението преминава, предава се
на слушателите. Сега той вече говори, а те зъзнат и се обливат в пот. Той ги е
подчинил.
1934 година. Мадрид. Един от
най-луксозните хотели на света е приютил 1500 делегати и гости на конгреса на
химиците в още младата Испанска република. Под блесналите кристални полилеи
всичко пламти от багрите на знамената на народите. Тук-таме и българско
знаменце. Пред гостите в огромния салон танцува и пее Аргентинита, славата на
Испания. Тоалети, ленти и ордени се въртят около министъра на просветата. Из
залата се опитват да вдигнат тостове, да говорят. Става немец, швейцарски професор,
холандски учен, китайски химик, красноречив французин-академик и какви ли не
бляскави хора... Но масите са тъй отрупани със скъпи вина и лакомства, музиката
е тъй приятен фон за разговорите, че никой не обръща внимание на ораторите.
Те казват по няколко думи. Най-близкостоящите вяло ръкопляскат...
Асен Златаров е в лошо настроение. Тъкмо
днес в автобуса един виенски професор не можа да си спомни на коя европейска
държава София е столица. Обидата за нашата страна е тъй голяма, че той
изпитва желание да говори. Обзема го такава страст, бяс: „Сърцето ми така заби,
че дори вените на ръката ми щяха да се пръснат. Трябваше на всяка цена да се
освободя от разяждането на това желание, или да избягам от вечерта, иначе ще
ме заглушат ударите на сърцето ми... И се реших.“
Надига се от
стола си. След първите думи като по чудо огромната
зала стихва. Говори на френски. Произнася реч за голямата
цивилизаторска и миролюбива роля на науката, за това, че човек не е само
хищник, а носи огъня и волята на Прометей, че науката има велика социална мисия.
След последните думи гръм от ръкопляскания
избухва и отвсякъде започват да питат:
— От коя страна сте, господине? Коя е
вашата родина?
д-р СВЕТОЗАР ЗЛАТАРОВ
Подготви за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар