сряда, 22 януари 2014 г.

ЛОРА ДО ЯВОРОВ


сряда, 22 май 1912 г., Париж

Мой приятелю,

Нима писмата ми бяха шеговити? Но кой е казал вече, че тъгата е по-уместна от смехът?... А ти все пак си ги игнорирал — писмата ми. Все едно, за нищо не отговаряш.
Един съвет. Когато занапред се обясняваш в любов — не казвай никога: Ти си мила . . . и аз не мога да не те обичам! Това прилича много повече на логическо заключение, отколкото на порив. А любовта е сигурно повече порив, отколкото логическо заключение.
Моята намеса в твоя живот ? В що се състои тя? Не те ли оставих сам, свободен? Не ти ли позволих да решаваш, да пререшаваш въпросът за нашето бъдаще — даже по начин, щото да ме изключиш съвършенно из животът си? За да бъда спокойна, пиша ти за последен път по този въпрос. Решавай! Откажи се от мене — тогава ще престана да ти пиша.
Повтарям ти за последен път — и м а м минало. Тежи ли ти то? — Откажи се от мене. Но откажи се от мене веднага — днес — и откажи се за винаги. Защото всеки ден неволно живота ти влиза в моя все повече и повече — аз започвам да ги не разграничавам — това е едно нещастие — което всеки ден ще бъде по-голямо.
За последен път — избирай!
И знай, че каквото решиш — то — единственно ще бъде. После още нещо. Аз не мога вече да бъда откровенна с тебе за всичко било до 1 септемврий. Ако ти ме питаш наново — аз ще взема да те лъжа, поне ще се опитам.
Всеки ден повече ме е страх да те не загуба. За да те запазя, ще употребя човешки средства — аз съм човек — а човешките средства са винаги малки и некрасиви.
Миналата вечер цитираха Херцен. Той казва нещо подобно: Всякой, който се обръща назад, прилича на жената на Лота, вкаменява се и остава там, гдето е. Това е вярно. Няма защо да вкаменеем над гроба на миналото. Решавай пак. И ако ти след това мое писмо ми пишеш, че ти си решил да пазиш ״старото положение״, аз ще взема да гледам на тебе, като на действително моя брат, моя приятел и моя мъж.
И тогава аз няма лесно да ти позволя да ме изхвърлиш из живота си.
Решавай!
Аз те обичам. Как да ти го докажа? Ето на — напиши ми, че искаш да взема кокаина, който имам и аз ще го взема без да се замисля, защото го искаш ти. Няма да оставя нито една дума, отгдето да се заключи, че си писал за това по-рано. Ще изгоря най-грижливо всичко твое.. . Друго какво? Обичам те и ако ти ме обичаш малко повече, някак си по-поривно и естественно, а не вследствие логически заключения — аз бих била, наистина, щастлива.
Реши днес! Мисли добре и пази се после!
Ти си суеверен и ако знаеш, че тъкмо сега става затъмнение и че луната покрива слънцето и настъпва някакъв си таинствен и бледен ден (12 1/2 по обед е сега) и ако видеше чудноватите сенки, които хвърлят листата пред прозореца ми. . . Слънцето и луната са тъй добре слети, тъй неразграничими. . . А сенките на листата са идеално тънка дантела хвърлена на пясъка. . . Какво значи това, мой суевернико? Довечера ще ти пиша още други разправии. Сега те цалувам горещо и дълго.

Твоята Лора

Всичките сенки бяха релиефни и нюансирани - някаква въздушна скулптура. Интересно, нели? Цалувам те пак и довечера пак.

Твоята Лора

Подготви за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ