петък, 17 януари 2014 г.

ЧОВЕКЪТ, МИСЛИТЕЛЯТ, БЪЛГАРИНЪТ - Тодор Павлов

Тодор Димитров Павлов
Председател на БАН 1947 - 1962 г.
ТОДОР ПАВЛОВ
Народен регент на България

Узнал бях, че проф. Златаров е в Москва, като делегат ра световния конгрес на биолозите. Търсих го няколко пъти в хотела, в музеите, в Парка на културата и отдиха — беше неуловим. Той сякаш си беше поставил за задача да види, чуе и преживее за няколко дни всичко, що тъй дълбоко го интересуваше. Негови колеги — делегати, с удивление ме попитаха: ״А такива ли са импулсивни, любознателни и горещи всички българи?“ Отговорих само с усмивка, а в себе си помислих: Де да са всички такива — България сега не би била там, където е. Оставих им адреса си, но малко се надявах, че ще се видим с проф. Златаров.
Рано, почти в зори, на вратата на стаичката ми се почука тъй, че веднага разбрах — той е. Скочих, отворих — Асен Златаров. Усмивката, светящите умни, живи очи, позата — всичко изведнаж ме облъхна с дъх от България или, по-точно, от нашия университет, дето преди много години често сме се срещали в философските аудитории, на събрания, по дискусии. Додето да се наканя да кажа нещо той се доближи просто и тъй ми стисна и с двете си ръце ръката и тъй ме прегърна и почти що не ме целуна, че аз целият изтръпнах от особено вълнение — нали не веднаж бях писал и говорил против неговите увлечения в махизма и механизма? Ние не бяхме приятели в областта на философската мисъл. Но пред неговата сърдечност, топлота и искреност за мене стана изведнаж съвършенно ясно, че туй различие в възгледите не ще може да ни направи врагове, нещо повече, не ще ни попречи да се разберем, като съратници на едно хубаво и голямо дело.
Бях прекарал тежък грип: Това не се изплъзна от вниманието му и той не само се заинтересува от състоянието ми, но и намери време да ми даде съвети.
Оставих го за малко да се омия. Когато отново влязох в стаята, той вече беше успял да се зарови цял в книгите ми и беше се зачел даже в едно последно издание на Института по физика на Академията на науките за разбиването на атомното ядро, книга, която той заедно с още някой други отнесе сетне в България.
— Знаеш, — каза той, — това са прекрасни работи. Аз съм просто поразен от конгреса и от всичко, що се върши тука в областта на науката, изкуството и културата. Такъв конгрес светът не бе виждал.
Сам веднага заговори за философията в СССР, постави ми цял куп въпроси за основните проблеми, вълнуващи философската съветска мисъл, работата и плановете ни — общи и лични — в Академията на науките. Да имаше време, би се впуснал с охота в най-обстойни обсъждания на ония въпроси, които са го интересували цял живот. С една дума, той целият гореше, целият беше се превърнал в мисъл, в основата на която трептеше едно голямо сърце и една неугасима жажда за истина, красота и човешко творчество. Не пропустна, в връзка с тоя разговор, да ме упрекне, за дето не бях посетил проф. Д. Михалчева в Москва.
— Философските ни спорове си остават философски спорове, но не бива човек да се затваря само в тях.
Съгласих се с последното, като подчертах своето положително мнение за г. Михалчева като посланик в Москва и като човек, но останах на своето: без диалектико-материалистическата теория не са мислими признаваните от самия проф. Златаров практически постижения. От своя страна поставих на госта си открито въпроса за впечатленията му от общия режим и живота в СССР. Той отговори откровенно, че има някои работа, които на него, като социалдемократ, не особено му допадат, но че, в същото време, не вижда никакви основания да не се признаят несъмнените успехи на строителството особено пък в областта на културния живот. И сам мина към българските въпроси.
Аз съм дълбоко убеден, — приблизително така се изрази той, — че у нас, пък и не само у нас, много може да се постигне и без да се мине точно през същите етапи, през които се е минало в Съветска Русия.
Поспорихме и по тоя въпрос. Искаше ми се да го уверя, че никой никога не е твърдял обратното, че всяка страна и време си имат своите особености, които трябва да се вземат в съображение и че противното твърдение би било явна и опасна грешка.
В заключение, подчертавайки своите интернационалистически възгледи, той отново каза:
— Нашата България е малка, а колко много преживяхме и се настрадахме! Трябва, трябва да се върви напред.
— И все таки, — добавих аз, — именно: да се върви напред...
— Да, отвърна твърдо той. И повтори с светла усмивка в очите си, усмивка, която не допущаше никакви колебания и съмнения: Да, пътя е само един - пътя на прогреса, на свободата, на културата. . .
На тръгване поиска да разгледа набързо студентския и професорски дом, в който живеех. Показах му: медицинската амбулатория, детските ясли, спортната площадка, разните работилници (шивашка, обущарска, фризьорски салон и т. н.), клуба, библиотеката, асансьорите, радиостанцията, кухните с газови печки, ваните и душовете — и всичко това създадено изключително в услуга на почти хилядата обитатели на колосалния шестоетажен и петкрилен дом. Сам той поговори с някои студенти, жени, деца, работници.
— И все пак, — поясних аз, — това е сравнително стар тип на дом за живеене. Сега ги строят с несравнено по-голями удобства и с всички изисквания на архитектурата и благоустройството. И всеки студент тук, в тоя дом, и въобще 70-80% от студентите получават държавна стипендия 200-300-450 рубли месечно, като не им се забранява, ако могат, без вреда за учението си, да си докарат и допълнителни доходи. Ето и децата на детската площадка — вижте ги сами...
Той отново се усмихна.
— И всички тези цъвтящи деца са деца на студенти и работници?
— Не. Работниците-студенти са голямото болшиство, но останалата част са колхозници и служащи. Сега вече за никого вратите на университета не са затворени, стига кандидатът, макар и син на свещеник или бивш белогвардеец, да ги прекрачи по пътя на приемния изпит. Сега това е първото условие.
Проф. Златаров ме погледна и в светлия му поглед трепна голяма любов към България, но тоя път примесена с някаква дълбока скръб. Мисълта му видимо се пренесе към условията, сред които живее и работи нашето студенство. . .

Из ״На философски и литературни теми“ — Т. Павлов
Подготвил за печат Кристиан Ковачев