ЕДИН ЧАС ПРИ
ЕЛИН ПЕЛИН
(в. Литературен глас,
бр.5, 14.X.1928 г.)
бр.5, 14.X.1928 г.)
Музей „Иван Вазов“.
Лъжа е, че не зачитаме първите си
хора. Ето за Вазова имаме музей, а ще дойде ред и за други да имаме музеи. Ние
сме на петдесет годишна възраст. Тая възраст е пеленачество за един слон, а какво
е тя за един народ — за да имаме музей до музей и гений до гений. . .
Музей „Иван
Вазов“. На ъгъла на едноименната улица Вазов и проточената улица Раковски,
която води от туптящото сърце на столицата към последния покой на жителите й.
Кой ли ще е тоя
достоен, който е оставен тук, между вещите, които е пипал народния певец; между книгите, които е
разгръщал; между завесите, които са го пазили от шума и светлината на улицата,
за да може да чува по-добре туптежа на сърцето си и да свети на плъзгащата се
по хартията ръка със светлината на вдъхновението?. . .
Да позвъним.
— Да, тук е.
Във вестибюла,
който води към кабинета на музея е тъмно.
— Ще ви приеме,
заповядайте.
Вратата се
отваря преди да сме почукали и към ръката ни се протяга сърдечно здрава
нашенска ръка. Домакинът е естествен човек.
— Седни де, ето
стол.
Сяда и той.
Около него —
масички, библиотеки, разгърнати книги, завеси. Достойният за обстановката на
Иван Вазов е Елин Пелин.
— Е, — пита Елин
Пелин — по какъв случай?
— Рекохме един
път без случай, за да видим разликата между нарочна и случайна среща с голям
човек.
. . .
— Разлика?
Обзалагам се, че и пред царя и пред пъдаря — сравнението е народно — Елин Пелин
ще си извади от кутията цигара с три пръсти, ще каже „запуши и ти“, ще погледне
любопитно в очите и ще подкани:
— Е, думай де!
— Е, добре, да думам. Драго ми
е да постоя един час срещу човек, който не ще ми се оплаче от орисията си. Елин
Пелин е един от най-зачитаните, ценени, обичани български граждани, и то не
само заради човещината си — човещина много у мнозина — но и заради, и главно, заради голямото си дарование. Е, на, драго ми е, чест ми е да поседя с
такъв човек. Какво по-хубаво да гледаш насреща си човек, който е осъществил
мечтите си.
Събеседникът ни
се усмихва.
— Ако е думата
за мечти, не съм ги постигнал. Мечтата ми беше да стана художник. Това ме
увличаше най-много и до 20 годишната си възраст мечтаех да стана художник.
Мечтата ми остана неосъществена.
— Но
белетристиката . . .
— Разкази почнах
да пиша на шега. Още от малък имах възможност да чета, и макар в село, моето
Байлово, още в четвърто отделение бях прочел съчиненията на Любен Каравелов и
„Под игото“ на Вазов. Пишех и стихове под влиянието на Любен Каравелов. Първите
ми по-ценни писани разкази се появиха в „Летописи“ и „Общо дело“ на Янко Сакъзов.
Мечтата ми, обаче, бе да стана художник. . .
— А как ви хрумна да направите
Димитра Иванова — Елин Пелин?
— Моето прозаично име нямаше да ме направи
популярен. Мисля, че щастливо намерих псевдонима, който обърна вниманието на
публиката.
— Но как го
намерихте . . . или, той как ви намери?
— Тогава много
ми харесваше псевдонима на Т. Г. Влайков — Веселин. Исках и аз да намеря псевдоним,
който да окончава на -ин. Така намерих Елин Пелин.
— И прописахте с
него и много писахте ... Но с коя работа смятате,
че сте били най-добре разбран от читателите?
— Ще помислите,
че скромнича или позирам, ако кажа, че не съм доволен нито от една моя работа.
Зная си всички грешки и недостатъци.
— Нека всички
произведения носят грешки и недостатъци, щом читателите тъй много ги харесват.
Вие знаете колко много ви ценят читателите на българска литература.
— Не съм суетен,
но все пак популярността и искрените похвали са ми били всякога приятни. Но те,
уви, никога не са били за мене елемент на щастие.
В пъстрия
разговор, в който постепенно навлизаме, чуваме много ценни неща.
— Човекът ме удивлява, но не
ме възхищава — казва по един повод Елин Пелин.
А за българската
литература:
— Имам пълна
вяра в бъдещето на нашата литература. Вярвам в близкото раждане на силни и
оригинални таланти. Обичайно е да се пише из вестниците — литературни и
нелитературни — за клюки, интриги, злозависти в нашите писателски среди. Това
не е истина. От няколко години в тия среди владее търпимост и се развива дух
на другарство. Младите са скромни и с уважение се отнасят към по-старите.
Обичам младите хора и се радвам на младите поколения.
Подхващаме Елин
Пелин за неговата открито наблюдавана страст — ловджийството.
— Ха, стига
литература — обажда се един дух.
Нека ми прости
г. Александър Балабанов. В случая той наистина беше един дух — спеше скрит в
един дълбок стол някъде из ъглите на кабинета, тъй, както спят мнозина
литератори, когато слушат да се говори за литература. Но че е дух за Елин Пелин,
— това не се отказвам да кажа.
Ловът? Ето една
приятна тема за Елин Пелин. Анекдоти обаче, няма да ни разправи. Пък и целта
ни не е анекдоти да събираме — от Елин Пелин и в къщата на Иван Вазов.
— Ловът ми е
любимо удоволствие — признава събеседникът ни, той ме откъсва за малко от града
и ми спомага да срещам различни хора, да научавам интересни неща и да мисля на
самота.
— Какво пишете
сега?
— Една
драматична идилия из селския живот; ще излезе като отделен нумер на „Селска
библиотека“.
Да оставим
писателя на спокойствие. Може би сме прекъснали работата му.
Ставаме.
— Ще съобщим ценното от нашия разговор в
„Литературен глас“.
— Ха, та за туй ли била „случайната“, а не
нарочна наша среща?!
— Само за това. Ако съм виновен, извинявам се,
но читателите на вестника все пак ща прочетат ценното, което чух от вас.
Сбогуваме се.
. . .
Навън ни посреща
есента. А вътре беше приятно като през пролет.
Хр. Д. Бръзицов
Няма коментари:
Публикуване на коментар