Песента на младите
(Яна Язова)
в. „Литературен глас“, бр.105, стр.4, 1931 г.
Нещо преди двадесет години в студията си „Българката
като поетка“ се опитах да докажа, че хубавата, че топлата, че чудната
българска лирична песен е творение на българката, на българската
многострадална жена. И че в поезията българката се е показала най-оригинална,
най-творческа. И някои от тия песни съпоставях с най-прочутите образци в
световната лирика и с тяхната художественост, и с тяхната изразителност, и с
техния огън. И казвах, че някога лириката ще стане работа на жените.
В последните години в българската лирика
се появиха, наистина, сериозни поетки. Между тях най-много се прочуха Дора
Габе, Мара Белчева, Багряна. След тях и към тях се прибавиха лириките на много
други, между които най-интересни ми се виждат някои песни от Магда Минева, от
Люба Касърова, особено напоследък от Грубешлиева — Балина — зарад нейната
интимност.
Но между най-младите, между съвсем
най-младите — две поетки ми направиха силно впечатление . . .
Ана Шестакова със своята топлота и
непосредност на чувствата, със свежестта на израза и с верността на образите.
Ана Шестакова пише и лирични разкази,
един от които се отличава с най-хубавата човешка представа за майчината
усмивка, която стои „като преграда между грижите и между децата“. . .
Яна Язова още със своите първи стъпки
внуши на всички едно удивление към своята творческа сила, мнозина лично са
идвали в редакцията да се осведомяват за нея и да разбиват неверието си, че
такива силни работи са могли да бъдат сътворени от едно момиче . . .
И само за да удовлетворим това желание,
ние пишем тая бележка за Яна Язова, за авторката на онова страхотно и дълбоко
проницание в играта на живота в стихотворението „В е ч н а т а стража на
моите пирове“, както и в другите нейни стихове, публикувани в брой 100
на „Литературен глас" и във „Вестник на жената" от брой 442 и 439.
Яна Язова е сега в своята деветнадесета
година, едва свършила гимназията, и е още дете. Тя е безпределната сила на
интуицията, надарена с едно безбрежно въображение и проницание в символите на
живота. Един малък, един невидим за другите белег на едно събитие от някаква
проява на живота, една мисъл, един страх, едно затваряне на очите, на
телесните ù очи — това стига за нея, за да си създаде целия мир около тая
проява, за да реконструира самия живот. И затова е тя толкова плодовита. Казах,
тя сега навърши своята осемнадесета година — и въпреки тая си младост — има
стихове за три-четири големи сбирки. Може би някои от тия стихотворения да са
слаби, да са незначителни, но според мен, половината от тях са зрели и
завършени, и не един от нас би се радвал, ако да бяха негови.
Интелектът ù е подчинен на нервите ù, но
тя бърже овладява и нервите си — и ги организира в художествени изрази, съвсем
нови за нас.
Ако не се смислим в нейните стихове,
бихме казали, че те са силни, те са внушителни, те изненадват, но че те сякаш
нямат топлота . . . Защото от тях е изхвърлена всяка сантименталност. Те не са
„топли“, а са вулканични.
Затова изглеждат такива. Говори се за
феномени във всички изкуства, в живописта, в музиката — цигулари и пианисти, в
науката дори.
Ето Яна Язова е най-редкият феномен в
поезията.
Ние ù пожелаваме радост в творчеството и
знаем, че когато годините ù обогатят живота с нови и големи познания, тя ще
бъде това, което напълно заслужава.
Няма коментари:
Публикуване на коментар