Статия в "Литературен глас" |
Миналата година декемврий взе най-любимия син на българското племе —
Асен Златаров. Сега — пак декемврий — прибра духовния ни великан Антон
Страшимиров. Последната тръпка и на двамата стана Виена. Игра на съдба ли бе
или пръст на мъдро прозрение, та в най- космополитния град спряха нормалния си
ритъм човечните им сърца ? — Не!
Само едно чудно съвпадение. Но то ни навежда неволно на мисълта да потърсим
общото или отликата в духовната същност на Златаров и Антон Страшимиров.
И ето: вижте ги
най-напред как тръгват за
Виена. Най-нежния певец между учените, финият Златаров, познал биологията на
рака и прочутия афоризъм на Клод Бернард, че смъртта е функция на живота, пише
пълни с трогателно съдържание и дълбока идейност пис[м]а. Той прозира
бъдещето.
Иначе позитивния
в етнографията и географичните си познания Страшимиров е облъхнат от светлата
вяра на спасението. С букет от бели хризантеми и гореща надежда той маха за
довиждане. (Мечтателният Цветан от Йовковата "Последна радост" би
казал „Бяла хризантема. Прощаване. Няма вече любов").
В клиниката.
Златаров безсилен да повдигне клепките, преследван от кошмари. „Ах, да мога
поне очите си да отворя, за да отпъдя тия мъчителни просъници“. И още: „Не ме е
страх от смъртта, страшни са мъките и болките, които я предхождат“.
У Страшимиров: ту мигове на възторжена самоувера, ту часове
на скръбна самота и безнадеждност. Светлина и отчаяние се гонят, сплитат,
раздвояват.
Вижте друмищата
на живота им:
И двамата
възпитаници на демократична Швейцария. И двамата расли с възторзите на своето
време, закърмени с един безграничен идеализъм и народничество, стигащи до
себежертва. И двамата учители на народа и исполини на духа.
Но линията на
възход у единия върви непрекъснато нагоре, задържа се на определено ниво и пак
извие към висините. У Страшимиров тя е светкавично-подобна. В дни на народна покруса,
макар и страдание, нашият гръмовержец с настръхнали власи и огнен поглед,
издига стихиен зов за опомняне и свян. След това идва
отлив. Духовната му амплитуда бележи огромни падове и върхове. От битов
писател той се кръщава с романтизма, броди по Македония, търси политическите
водачи на народа ни, връща се пак към романтичното; тъче върху една идейна
канава с нишките на романтично-красивото, исторически великото или тревожното
съвремие. Редом с почитта към Монна Ванна се
носи плачът на кавала; до класичната всеотдайност на македонката за освободителното
дело трепти ведрия звън за опомняне. Навсякъде бие неспокойното сърце на Страшимиров,
което от динамичното самораздаване, донесе и бързата му смърт.
В дейността на
Златаров, в съвършените му литературни, научни и популярни трудове, искри
същия бодър идеализъм, но и една философска отмереност. Дори и тогава когато
вдигнеше десница за справедлив протест, Златаров знаеше цената на разума. Не
напразно и толкова справедливо каза той за себе си, че е най-учения между
поетите и най-поетичния между учените („Градът на любовта“).
Романтици по
душа, космополити по убеждение, българи по племенна принадлежност, предани на
род и родина, Златаров и Страшимиров завещаха на българския народ и цялото човечество
неразрушими от вековете образци на литературни и научни творби, а с живота си
станаха символ на български прометеевци. Но най-голямата общност в душите им
изпъква в тяхната безгранична обич към честната, безскрупулната, даровитата
младеж. Ней те бяха готови да дарят живота си. Това не беше менторство, а
възторг; не ги тласкаше жаждата да търсят и откриват дарования, да славословят
младостта, а чистата любов към светлото и смисълта на живота. С тяхната смърт
българските млади сили загубиха най-верните си почитатели.
Гениалният
Алберт Айнщайн — този звезден мост по пътя за вечността — в стройната си
космогония твърди, че светът е безкраен и все пак конечен. Към този привиден
парадокс идва и твърдението, че няма паралелни линии и че, поради сфероидалния
характер на вселената, там някъде, в безкрая, те се сливали. Натам, към мълчаливото
царство на небитието, водят и паралелите на големите ни духовни синове
Златаров и Страшимиров; там в оня пункт, където тъмното крило на смъртта ги
приюти под себе си. Но по различните им паралели за там блестят еднакво мощни
делата им на хора и творци; в това лежи величието и примерът на живота им. Нека
никога не угасне в душите ни обичта към тях, с която те тъй щедро ни даряваха
приживе.
Инж. Йордан
Чолаков
Няма коментари:
Публикуване на коментар