неделя, 5 октомври 2014 г.

ЕЛИН ПЕЛИН - ОТ АЛЕКСАНДЪР БАЛАБАНОВ


ЕЛИН ПЕЛИН

През лятото Елин Пелин ми каза:
— Ела, Балабане, да се фото­графираме заедно за спомен на нашия четиридесет-годишен брачен живот.
И наистина, четиридесет години в другарство, в приятелство, в работа и в безработица, в скитания по всички гари, по вси­чки планини и кърове, по всички градове и села на България, пък и до Виена, пък и до Петерсбург (отдавна беше то — 1913 година!), къде ли не и с кого ли не!
През тоя наш четиридесетгодишен брачен живот има мно­го закачки, много мусения, много ревниви часове — и часове, но пък и дни, често дори така крат­ки домашни сцени, но до развод никога не стигна работата. Истина, по някой път имаше доста опасни флиртове насам натам, но . . . не се скъса нищо.
И мога да се похваля: само благодарение на мен. Ако смее да ми се разсърди сега за това самохвалство. Никой няма да му признае, че е прав! . .
Но аз искам да разкажа нещо от хубавите моменти, а дребните — и наистина съвсем кратковременни сценички, те нека си отидат в забвението.
Един ден го гледам съвсем замислен, отпуснал ръце, вървим двамата в лятна привечер пред Народното събрание. Отдавна беше то ! преди двайсет години.
— Знам, какво мислиш, Пелине. Яд те е, че постоянно ти натякват, че не пишеш постоянно. Но те не бива да имат нито право, нито думата по тоя въпрос. Преди всичко, ти не си написал малко. Второ — по-добре е нищо да не пишеш, а само да глееедаш, така да си глееедаш, отколкото да пишеш и тогава, когато няма какво да кажеш, само и само, за да си пишел постоянно !!!
И продължих още:
— От това постоянно писане и писване на някои скоро нашата литература ще заприлича на архи­ва на някое стаааро кметство, кое­то чака истинския си кмет, за да измете всичко, що се е насъбра­ло от непотребното до най-непотребното, за да не бърка на ис­тински потребното. . .
— Слушай, каза той. Не се ражда лесно. Приятно ми е да пи­ша, когато имам какво да кажа и когато знам, какво да пиша, особено, когато знам края на то­ва, което ще пиша. Тогава ми е най-лесно. Седна — и кръц току кръц — и излезе нещо, от което не трябва да се срамувам . . .
Пак подех аз:
Аз наричам съвсем малко това, което са написали тия, кои­то са написали толкова много, че и архивата на Народното ни Съб­рание не ще може да го побере. Тяхното е толкова малко, тъкмо защото са писвали постоянно и без да има нещо да кажат, и без да знаят края, дори не и началото. И затова са написали толкова нищо неща . . .
А Елин Пелиновите томове току излизат един след друг — и са потребни и са хубави и никога няма да влязат в никоя архива !

*  *  *
           Най-хубави бяха нашите годи­ни, които прекарахме като българановци. Денонощно бяхме заедно. Това време Елин Пелин в едно свое писание нарече „златно време", макар че не се виждаше никога никакво злато в джебовете ни.
Аз си представлявам, какви томове чисти, свежи, хубави, весе­ли и тъжни писания биха остана­ли от всички ни, ако да имаше някой да записва всичко, което вършехме и приказвахме и декла­мирахме тогава.
Маскаради, танцови забави, иг­ри, всичко беше одухотворено от поезия.
Един маскарад бяхме се маскирали с черни полутелешки гла­ви и с дрехи от кеневир като африканци. Бяхме : Ал. Божинов, Сава Огнянов, Васил Кирков, архитектът Пенчо Койчев, покой­ният Иван Багаров и аз. Пълно фиянско протърпяхме. Не­доволни, зарижели се събрахме в бараката на тогавашния прочут Червен Рак.
— Багаре! Да не смееш да ми викаш на име, та да ме познаят, че ей сега ще ти лупна една чаша по сурата!—извика сърдито Васил Кирков. Работата ставаше сериозна. Тогава Елин Пелин се обърна към Кирков и му каза:
— Их, Васко! И  ти мислиш, че сега се сърдиш с тая телеш­ка муцуна ! я се погледни в огле­далото!
И смях беше краят на кав­гата.
Няма да забравя топлото съ­чувствие на Елин Пелин към мен, когато ме сполетяха тежки страдания. Бях болен с очите си, бях забъркан във всичките си работи, бях съвсем без как­вито и да е средства да отида на някъде и да се лекувам.
Елин Пелин беше също тъй тъжен за мене, дори и нещо повече.
И ме срещна и ме пита:
— Балабане! Ти знаеш, какво си за мен. Аз не съм учил много, нали знаеш. Ти си ми и университет бил и библиотека и знание на чужди езици. Що не кажеш, какво ти е? Да се опи­таме да ти помогнем.
На мен не може с нищо да ми се помогне, Пелине!
И млъкнах тежко.
Но Елин Пелин все пак се опита и можа доста да ме утеши.
Това никога няма да му го за­бравя.
Но да завършим с нещо ве­село.
Ето ни, август е, ние сме в Петерсбург 1913 година. Щом пристигаме, иде един редактор на Новое Время г. доктор Емануилов и съобщава, че против Александър Балабанов има уводна статия в Новое время — и то съвсем остра, просто най-нападателна. Ако му напиша до десет часа статия — и то на рус­ки, статия в отговор, щял да ми помести отговора. Елин Пе­лин чу това, разбра хитрината на редактора, защото знаеше, че току така не се пише за няколко минути статия и то на руски, освен това от тревоги и от дълго и лошо пътуване ме болеше страшно глава.
И ето го, както седях в чи­талнята на хотела — Гранд Хотел на улица Гоголя — Пелинът дойде, хвана ме за челото и рече:
— Не се вълнувай! спокойно, прочети, па им отговори! ние сме с тебе!
И така и стана — и успях, колкото можех с граматиката на руския език.
На другия ден решихме два­мата да се поразходим по брега на Нева. Тамам залязваше и слънцето. Тъкмо тогава цяла Бъл­гария пееше руската песен „Глядя на луч пурпурнаго заката“, стояли мы на берегу Невы и пр. Пък и аз я бях превел още ученик. Аз все знаех да изпявам поне „Цвете мило“. Но Елин Пелин — никакъв звук не можеше да изпее, струва ми се и сега още не е станал годен за операта.
— Но все пак, ела, ела барем тука да го изпеем на самото място на берегу Неви. Че да има с какво да се хвалим в Со­фия. И си хванахме ръцете — нали и в песента има — "Вы руку жали мне и пр“. . .
Знам, колко хубаво ще да сме пяли, от там минаваха някои хора, не зная, какви са били, но сигурно са оценили правилно на­шия дует — и дойдоха да ни питат, от коя лудница сме избягали . . .
— Знаеш ли, какво, каза Елин Пелин. Хайде да отидем довечера в императорската опера, там дават сега Евгений Онегин. Барем и него да видим на самото място, че онези в София, ако смеят да ни продават краставици . . . Ще им викнем едно: „Хей, в императорския театър, в самия императорски театър! — че няма вече да ни мъчат нито с Онегин, нито с Татяна! . . .
И отидохме.
Два дена отивахме — в Царско село ли беше, в Петерхов ли беше — и все стоехме на брега на морето и гледахме втренчено в нещо голямо във водата, близо до брега, така не съвсем на  плиткото, нещо голямо, черно, мазно, нещо като кит. . .
Ние вече бяхме уверени, че е кит, мърда, но не бяга, нещо прави, нещо гълта, или пък се бори със смъртта. Но непременно искахме да знаем, че сме видели и кит — пак на самото място . . . Че да им кажем на ония в София!
Хвърляме с камъни, китът мърда, но не отива на никъде. А как си го представлявахме!
Като ще заплува, като ще раз­мята онази мити опашка, като ще заизригва водни лави из ноздрите си! Ех!
Но нищо не помага. Най-после един пазач мина, видя ни, че чакаме нещо.
— Какво чакате и гледате натам?
— Чакаме да се дигне китът!
— Китът! А това е един че­рен огромен камък, скала е бил някога, но от милиони го­дини стои тука и се е изгладил и измазнил така от вълните, които се плискат над него . . .
Има, има толкова още китове, които станаха сладки камъни с времето, но за тях — други след нас да кажат.

Ал. Балабанов


            Публикувано във в."Литературен глас", бр. 414, 21.XII.1938, изцяло по-светен на Елин Пелин.

           Подготви: Кр. Ковачев

Няма коментари: