МАГИЯТА НА СЛОВОТО МУ
Когато става дума за риторическите способности
на Златарова, идва ни на ум чутото преди години във Виена, при разглеждането на
прочутата църква „Св. Стефан“.
До една от външните стени на тая църква
има статуя на някакъв си духовник, който по време на кръстоносните походи
държал от това място реч пред хилядно мнозинство, което увещавал да тръгне в
свещен поход за освобождението на „Гроба Господен“. Такъв майстор на словото
бил тоя духовник, тъй плавно се леяла речта му, толкова красиви били жестовете
му, тъй топъл и убедителен бил тонът му, че когато свършил речта си, въпреки
че говорил на съвсем непонятен за слушателите си език, всички, като едно цяло,
веднага потеглили на поход.
Каквато и да бъде историческата достоверност
на тоя анекдот, все пак той остава едно сполучливо средство за илюстриране
силата на един голям и сърдечен оратор. С тоя вдъхновител и водач на маси
бихме могли да сравним Златарова. В не малко случаи той би могъл да се увери в
магическата сила на словото си, ако приканеше към някакво проявление веднага. В
каква гама на възторзи преминаваше настроението на аудиторията му, не е
възможно да се опише с обикновените изразни средства.
Веднъж говори за Жореса в един сравнително
не голям салон, където нямаше сантиметър свободно място. Може би повече от
половината слушатели бяха правостоящи. Атмосферата беше крайно душна. Въпреки
това, повече от два часа изминаха в абсолютно безмълвие, в онемялост и унес,
докато той свещенодействуваше на трибуната. Пред загрубелите души на
обикновените хора, откъснати внезапно от всекидневието и пренесени с един замах
още от първата дума в една друга, висша нравствена атмосфера, се нижеха пищни картини,
рисувани с неподражаемо майсторство и изключителна изразност, с рядко
вдъхновение и топлота на гласа. И докато слушахме, пред нас като че ли
израстваше в реален образ величавата фигура на тоя нравствен гений, апостол на
народите, всеобемащ ум, борец до самозабрава за мир и благоденствие, най-голям
оратор, какъвто историята познава, и човек, истински човек.
И чудно, образът на тоя, който говореше,
като че ли вземаше друг вид. Струваше ни се, че пред нас говори не Златаров, а
самия Жан Жорес. Ние чувствувахме, че за един изключителен човек говори друг
изключителен човек.
Би ли могъл някой да опише ефекта от тая
беседа върху аудиторията ? — Може би само той.
Очите на всички светеха с неизразим
блясък: липсваше обичайният шум, който почва след замирането на последната
дума в такива случаи. След гръмките овации, които му се устроиха, всеки се
отдаде на спокойно вътрешно изживяване на чутото.
Тая вечер той говори още и за скромността
на Жореса. И когато свърши късно във влажната вечер, и бидейки изморен и
изпотен, а болен дойде да говори, му се предложи такси, което да го отведе у
дома му на другия край на София, той отказа.
Близките до него в тоя момент още един път
имаха възможността да измерят нравствената стойност на тоя човек.
*
Мисълта на Златарова, богата по образност
като богатството от брилянтов прашец върху крилата на пеперудата, се покриваше
с най-смелата фантазия и с възможния най-голям арсенал от изразни средства.
В сказките му звучаха тонове от
детинството, светло, чисто, неопетнено от човешката жлъч и низост.
Говореше леко, от душа, вдъхновено,
красиво и увлекателно, както говорят проповедниците по призвание.
АУДИТОРИЯ
Каква беше аудиторията на Златаров? От
всички лектори, популяризатори на науката, безспорно Златаров имаше между
слушателите си, най-голяма бройка хора без образование, движущи се в низините
на живота, на които не остава време да изкарат едва насъщния хляб. Това са
тия, които нощта сварва тръпно уморени, с безжизнено отпуснати мускули, а
зората подгонва с камшик в луд бяг всред общия поток на блъскащи се, ругаещи и
заплашващи се, убиващи и самоубиващи се в устрема да се препечели парчето корав
хляб. После за тях следва нощ, за да дойде отново пак слънцето, но не да озари
благодатно отрудените и измъчени чела, а да им напомни, че трябва да бягат в
надпревара за живот.
В душите им, обаче, няма нощ и ден; там
цари вечна тъма. И когато случаен лъч проникне всред тях, те като че ли се
събуждат и чуват гласове от друг свят. От тях се изгонва напластената от
всекидневието утайка. Гневът и омразата изгарят в огъня на запаленото сърце,
тъй малко познаващо плодовете на добродетелите, защото не е имало кой да ги
посее в него. И тоя, който им открехне дверите на синура на другия свят, залян
от светлина, за тях е същество, което им поднася неземни дарове.
И чудно ли е тогава, че името на Златарова
привличаше с магнитна сила тия хора ? Чудно ли е, че тия отрудени, приведени
фигури, бързаха към мястото на лекцията с молитвено настроение, така както
искрено вярващият католик се отправя към черквата? А от там те излизаха
пречистени, с бодрост, отнасящи една вяра, една надежда, че „ще настъпи празник
и на тяхната улица“ и ще получат и те един справедлив дял от благата на живота.
Добиваха един кураж в борбата за съществувание, защото в душите им се
внедряваха устойчиви нравствени истини.
Неговата личност, която излъчваше
хармония, неволно предизвикваше предразположение на духа, упражняваше такова
влияние, предизвикваше такава зараза за подражание, че действително тия, които
се поставяха в контакт с него се преобразяваха, ставаха други хора.
Знаменателни са думите на „стария даскал“
Цеко Минев, от Ботевград, произнесени в една мъглива есенна привечер пред
вилата на Златаров в местността Зелин, близо край града, където бяхме отишли
на поклонение: „Бедно градче сме, бедно от природни богатства, бедно и от
хора. Клюката и свадата са наши царе. Карат се хората без повод и за всичко;
карат се и не познават мярка. Златаров ги беше обуздал. Срамуваха се от него.
Изчезна той, пак почнаха да се карат. Отново
потънахме в мрак.“
Отново потънахме в мрак! ...
Няма коментари:
Публикуване на коментар