понеделник, 14 април 2014 г.

В ДАР НА АСЕН ЗЛАТАРОВ 1932 г. - ТРИ СТАТИИ ОТ ЮБИЛЕЙНИЯ СБОРНИК

МАГИЯТА НА СЛОВОТО МУ
oт  Димитър Минков

В предутринния здрач на съвременната българска общественост — все още бедна на големи пътеводни личности — проф. д-р Асен Златаров е един от малцината наши духовно богати люде, които сеят здрава просвета и внедряват в душите ни воля за подвиг и вяра в по-щастливи бъднини.
Надарен всестранно — както почти никой друг от малкото българско племе, — Асен Златаров с делата си бележи върховете на българската култура. Наука, общественост, тънък художествен усет, изящен слог и дар слово са щастливо съчетани в него върху основата на една чувствителна съвест и сърдечна доброта.
Ние, неговите съвременници, приятели и ученици, физически сме твърде близо до него, за да преценим правилно — във всичката му пълнота и глъбина — грамадния принос, който Асен Златаров даде и ще дава в културната съкровищница на народа ни. Но когато нашето време и нашите дела неповратимо отлетят в миналото, потомците ни ще проумеят огромното значение на Асен Златаров. Те ще се учат по книгите му, ще тръпнат от възторг и умиление над неговите трогващи като музика поеми за любовта и за живота; в душите им ще разцъфнат най-нежни висши чувства и ще избуее воля за добротворство.
Но те — нашите потомци, които ще получат оскъдното наследство на безразсъдно водени войни и небивало жестоки граждански междуособици — не ще изпитат магията на словото Златарово. Това е нашето право, от което ние нашироко се ползуваме. Че има ли по-любим и повече посещаван сказчик от Асен Златаров? Неговите сказки са тържествено богуслужение,  гдето хиляди обнищени от живота отиват да пречистят душите си и да възприемат нещо от светлината на един голям ум и от вярата и огъня на едно истинско човешко сърце.

*       *
*

Афиш. Погледът се залепва на познато име: проф. д-р Ас. Златаров. Сказка някаква — научна, литературна или на обществена тема. Отиваш на оповестеното място. Уж рано си отишъл, а там е вече претъпкано със слушатели, които от време навреме нетърпеливо пляскат с ръце. Да почне по-скоро.
Изведнъж навалицата стихва. Някой се запътва към катедрата. Слабичък човек с нежна, почти младежка, снага. Асен Златаров. Неговите светли очи открито, честно и доброжелателски се устремяват към аудиторията. Слушателите ръкопляскат. Той търпеливо изчаква предварително изказаната възхита. После почва:
Тих баритонов глас прозвучава в тишината. Спокоен увод, който неусетно се прелива в прочувствена вдъхновена реч.
Сърцата предчувствуват празник. Лъх от далечни цветни страни ги е пробудил и призовал към по-висш живот.
Хипнозът е почнал.

Асен Златаров говори.

Лиричен тембър залива слушателите и влива в сърцата им тръпки на умиление, духовен подем и слънчева грейка. Душите са покорени от сказчика. Той стихийно ги повежда към слънцето. Сам той е грейнала мисъл и разкалѐно чувство, чиито лъчи стапят ледената обвивка на делничната дребнавост, за да освободят за волен полет искрата на човещина, която ни прави богоравни и ни сродява с първоизточника на космоса, нашият далечен прародител.
Отхвърлили бремето на условности, предразсъдъци, дребни омрази и грижи за хляб, душите на слушателите, голи като истината, застават пред вдъхновената мисъл на сказчика. И той ги води към върховете на човешкото постижение, гдето грее слънцето на бъдещето. Те, слабите смъртни, посредствени рожби на варварски битово-стопански условия, като невръстни деца простират хилави ръце към слънцето, от което са лишени. Tе тръпнат във възторг, непознат долу в преизподнята на всеки­дневието, и възкликват — колко е красиво, велико и добро!
Когато сказчикът свърши и празникът на душите им угасне, слезли долу в мрачните низини и теснини на нерад грозен живот, те ще се си спомнят от време-на време, че някога — макар и за миг — са били горе на върховете, окъпани в слънчева светлина. И в душите им ще възстане бунт за слънце и висини. От приказката за слънчев живот те настойчиво ще поискат да създадат една всекидневна действителност.

Винаги, какъвто предмет и да докосват, сказките на Зла­таров пречистват нравствено, просветяват мисълта, облагородяват чувствата и дават подтик към съвършенство. Това не са сказки, а лирични поеми, съчетани от музика и дълбока размисъл. Те действуват силно хипнотично : слушателите се вълнуват, изживяват мигове на висшо религиозно опиянение, сърцата им възпламеняват за жертва и подвиг. Всички ония висши човешки чувства и заложби, които предългата еволюция от неандерталеца до нас е внедрила в нашата духовна същина, се разжаряват, изплават из глъбините и сърцето и като жежка лава обливат и затрупват неговите тъмни кътчета, гдето гузно се таи мътилката на още непревъзмогнатото животинство.


ПОЛОВИН ЧАС С АС. ЗЛАТАРОВ
от Панчо Михайлов

Когато се запознах с него, неволно си спомних думите на Короленко :
„Има природи, които отрано са предназначени за тихия подвиг на любовта, съединена със скръбта и грижата — природи, за които грижата за други е една органическа потребност, същността, атмосферата им. Природата отрано ги е надарила със спокойствие, без което е немислим делничния подвиг на живота: тя предвидливо е смекчила в тях личните пориви и желания за личен живот, като е подчинила тези пориви и желания на господствуващата черта от характера им. Житей­ската низост е под краката им; дори клеветата и сплетните се плъзгат по белоснежната им дреха, така, както калните капки по крилете на лебеда.“
Такава изключителна природа е, именно, Асен Златаров — убеден социалист-народник.
Много отдавна бях слушал неговото име; из разни спи­сания и вестници го срещах, ту под рецензия, ту под някой поетически откъс или статия.
И все повече и повече израстваше художествената фигура в съзнанието ми, докато се появи скритото, интимното ми жела­ние да го видя и опозная отблизо.
И, ето, един пролетен ден, както се разхождахме по бу­леварда — моя приятел от „Бенони“ — Печо го спря и ни запозна.
Стиснахме си ръцете сърдечно, като същевременно се спо­гледахме някак си топло, приятелски. Навлязохме, с фамилиарния тон на близки, в дълъг литературен разговор.
И интересуваше се какво работя. Казах му, че пиша роман.
— Роман ли ?
— Защо се учудвате ...
— Толкова млад ...
— О, аз съм по-стар от годините си . . .
Той се засмя.
— Да видя белите ви коси.
Показах му два-три бели косъма около слепите очи.
— Това е нищо.
— Все пак, предизвестие.
Усмивката му изчезна. Леко, непринудено вървеше разговора ни. Като че ли се познавахме от преди много и много години, като че  ли сме дружили дълго и сме си поверявали един на друг най-съкровени мисли.
Всъщност, нямаше никакви тайни, защото и двамата изпо­вядвахме една и съща вяра: — вярата в доброто и справедливостта за всички човеци.
Отначало аз не знаех как да го назовавам. И затова избягвах да употребявам какъвто и да е титул, който според мене бе съвсем излишен. Сега — след толкова срещи, интимни беседи и съвместни литературни четения — вече така весело и с радост произнасям малкото му, но светло и чисто име — Асене !
Преди аз си го представях мъдър, стар, с насеяно от бръчки лице и чело — остър, строг поглед на две хлътнали навътре очи. А, всъщност, видях едно меко, топло, мла­дежко лице, със светли, и кротки очи и ръце, които с отсечените кръгове илюстрират вдъхновената мисъл. Коса — дълга, неподстригана отзад, облеклото — просто, непристегнато.
Колко просто и естествено е всичко у него: и държането му, и говора му, и мислите — които се нижат една след друга непрекъснато, сякаш продиктувани от невидимата книга на живота. Като че самия той не ви приказва, а някой друг мъдър и всезнаещ. Такова беше първото ми впечатление.
— Вие сте социалист.
— Да, ученик на Жореса и такъв ще си остана до край.
И по бледото лице се четеше честното убеждение.
— Милиони в света гладуват, борят се за хляб и накрая умират за делото. Какво съм аз в сравнение с тях, какво давам . . .
— Вие ли ? — го прекъснах.
— Много малко . . .
— А аз се чудя кога смогвате да напишете толкова томове наука и поезия. Четете непрекъснато лекции в университета, държите сказки и политически речи — тука и в провинцията,  следите културния живот до най-малката му проява в страната и вън и . . .
 — Ставам рано — в пет часа, и пиша. . . Тогава според мене е най-продуктивен човек. Отспал се, поотпочинал, с повече калории и фосфор в мозъка.
— Малко химия . . .
— Какво да се прави . . . Обвиняват ме, че служа в два храма едновременно. Не е истина. Служа на човека, а човешките изисквания са еднакво значителни, както в науката, така и в изкуството. Незрели хора слагат прегради и монополи, както в търговията . . .
— Търговци . . .
— И още какви.
— Но вас ви обичат мнозина, почти целия народ. Хора от различни слоеве — студенти, студентки, военни, работ­ници . . . Дори и дами, така наречените „висши“, са ми гово­рили най-възторжено за вас.
— Обичта с обич се купува! Това е естествен закон. А сега довиждане . . . Елате у дома, когато обичате . . . Ще поприказваме, ще прочетете нещо ваше ново . . . Хайде!
Сбогувахме се. Той се отдалечи, малко приведен, със за­бързани стъпки.
Но като че още продължаваше да гали ухото ми сладката и нежна музика на неговия глас . . .



АС. ЗЛАТАРОВ КАТО ИМПРОВИЗАТОР
от К. Ат. Илиева

Учебната година свърши. Дипломите за зрелост бяxa дадени. 
Куфарите за странство бързо се стягаха. И въпреки всичко това не можехме да се отделим от някои привички. Тогава в Стара Загора се основа естествоизпитателно дружество „Александър Хумболд“. Там редовно четяхме реферати, като се ползувахме от преводна, а най-вече наша литература. Особено от лекциите на проф. Ас. Златаров, от които студенти ни даваха записки. И така един ден, събрани в градската градина заедно с една от ръководителките — учителки, ние уговаряхме за последния излет, който искахме да уредим преди разпръсването ни.
Бързо, като електрически ток, се разпръсна мълвата, че след няколко минути пристига в Стара-Загора Ас. Златаровъ, който ще престои няколко часа и след това ще замине за Сливен. Радост, задоволство, нетърпение обзе всички ни. И без да гле­даме, че не сме вече в ученическа униформа, ние се разтичахме към гарата. Бяхме сигурни, че той няма да откаже на молбата ни да ни поговори нещо, да ни пренесе в някоя незнайна за нази страна.
Влакът пристигна. И докато той се обърне, за да потърси някой познат, ние го заобиколихме, започнахме да го поздравяме, да изказваме радостта си и, разбира се, да го молим да дойде с нази. Без всяка съпротива той тръгна и не усетихме как се намерихме в малкия салон на дружество „Театър“. Той гле­даше през отворения прозорец широкото тракийско поле, а ние с нетърпение се побутвахме и се питахме какво ли ще говори. Оттеглихме се в ъгъла на салона, замълчахме всички и когато той се обърна, намери се сам до големи фикуси.
— „Ами сега какво да ви кажа?“ — говореше тихо Ас. Златаров, като се озърташе малко стеснено, колебливо и поглеж­даше фикусите.
— „Аз не съм тръгнал да чета сказки. Нямам нищо със себе си !“
И една лека усмивка се очерта на лицето му. Като че ли ча­каше ние сами да пожелаем нещо. Но ние мълчахме. Очаквахме, че ще стане нещо необикновено, че ще чуем нещо, което не сме чували. А той все така ни поглеждаше и питаше какво искаме. Най-после реши да заговори.
— „Добре“,—каза той като че ли сепнат — „ще ви поговоря за живота на морските глъбини“. —Малко раздвижване и шепот. А леката усмивка на Ас. Златаров се стопи постепенно на лицето му в едно сияние, каквото за първи път виждахме на него. Погледът му се отправи някъде далече, макар очите да гледаха към нази и така тихо той започна. Унасяше се полека-лека, от­даде се всецяло на своя разказ. Това не беше обикновена сказка. Това не бяха обикновени думи. To беше импровизация, която за­владяваше въображението ни. Животни, цветя, фосфоресциращи ор­ганизми с разноцветни багри — всичко се преплиташе, поглъщаше ни, отнасяше ни на морското дъно. Като че ли и ние вкупом взе­махме участие в импровизацията на Ас. Златарова. Нима това са действителни неща? Нима всичко това бихме могли да видим? Но не искахме да се откъсваме от речта му. Плавна, сочна, пълна с цитати от какви ли не автори — поети и естественици,— тя се лееше из малкия салон и галеше всичко наоколо. И така с пламнал поглед, цял унесен далече, погълнат от своята импровизация, той позасили малко тона си, като че ли искаше да ни събуди от унеса, и спря.
Задоволството, благодарността ни бяха големи. Ние не можехме да се отблагодарим. Мислехме какво трябва да направим, за да остане и той доволен от нази. Но времето беше измерено и трябваше да помислим за връщане към гарата. Някои от присъствуващите по-скоро се окопитиха и се втурнаха да търсят цветя. А другите тръгнахме по стълбите надолу, за да го придружим до гарата. Така по стълбите ние имахме най-голяма възможност да почувстваме неговото състояние. Развълнуван, тръпнещ под влияние на преживяното, той премяташе една кърпа от ръка в ръка, като гледаше да избърше челото си, макар вече да нямаше капки по него. И колкото повече ние се радвахме и го възхваля­вахме, благодаряхме за последния спомен, който ще имаме сигурно за няколко години от него, толкова по-стеснен и скромен ста­ваше той. И пак лека усмивка заигра по лицето му.
Из пътя ни настигнаха другарките ни с набрани букети. Поднесоха му ги. Той доволен взе цветята и се покачи във вагона, за да потърси място. В това време — съвсем случайно съвпа­дение — военната музика беше на гарата. Изпращали някакъв техен началник. Ние недоволни гледахме как всички офицери са около началника си и чакат тръгването на влака, за да дадат знак на музиката да засвири. Ние искахме тази почест да се от­даде на Ас. Златаров. Защото много са военни началници в България, а Асен Златаров... Той е един! Единственият поет и учен. Най-вдъхновеният импровизатор, сказчик и оратор.
И ето ни, без много да мислим, отиваме и замолваме — понеже влакът за Сливен тръгва по-рано от Софийския — да засвирят и когато Асен Златаров потегли. Желанието се одобри. Защото Ас. Златаров беше тогава най-популярния сказчик и в Ст. Загора. Обичан и ценен не само от учащите се, но и от цялото гражданство. И началникът с охота разреши да ни се изпълни желанието.
Вратите на вагона се затвориха. Асен Златаров стоеше до прозореца замислен далече в нещо. Може би, той беше унесен в приказния свят на морското дъно. Когато влакът щеше да тръгва, музиката гръмна, той се озърна зачуден, оглеждаше се и сигурно разбра, че това се отнасяше до него. А ние от благодарност дочакахме потеглянето и на другия влак.
Нима може да се забрави такъв момент от живота на чо­века? Нима такива моменти така лесно се намират и повтарят ? По-късно аз срещнах отново Ас. Златаров. Имах случай да наблюдавам неговата широка културна дейност. Разбрах, че той е необходим във всички културни области, че е душата на всички културни организации и начинания.
Но аз вече знаех тайната на тази дейност: тя лежи, преди всичко, в редкия импровизаторски дар на Ас. Златаров — единствен по рода си в нашата страна, всеобхватен, еднакво ценен в науката, изкуството и живота.

Подготви за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ