Проф. д-р Aсен Златаров
НАТРУПАНАТА
СЛЪНЧЕВА ЕНЕРГИЯ
Сказка,
произнесена в театър „Славянска беседа“ на 19 юлий 1936 г., неделя, 10 ч. сутринта,
преди прожектирането на филма
„Натрупаната слънчева енергия“, изработен от фирмата Байеръ — последна публична сказка
на нашия незабравим председател.
Уважаеми дами и
господа! Драги гости и делегати на конгреса на българските химици!
Миналата година аз
имах удоволствието и честта да докладвам на конгреса ни за ония специфични
химически приоми и методи, които се използуват днес за създаването на мощни
изкуствени лечебни средства, за най-големите придобития в областта на така
наречената химиотерапия, химиолечение. И понеже можем да кажем, че 90%, от
приобретенията в тая област са дело на германския гений, по самото естество на
работите, предприятието J. G. Фарбениндустри се е
обърнало действително в една истинска прехвала за онова, което германският
творчески дух в това направление е дал, защото то е едно придобитие за цялото
човечество. Там ние можем да видим всичката оная сложна методика, търпелива и мъчна,
на учения, който се е отдал всецяло в търсене, чрез синтетични методи и
приготовки, за да дири все по-нови и по-нови химически съединения от дадена
група, с оглед на приложението им за лекуване на човешките недъзи. Така са
създадени мощните лекарствени средства, чрез които бичовете: малария, сифилис,
разстрои на ендокринните жлези, базедовата болест, рахитизма и маса други недъзи,
които угнетяват здравето и пречат на радостта в живота, са в значителна мера
победени. Паметни са думите на великия Паулъ
Ерлихъ, бащата на химио-
лечението, който мечтаеше някога да създаде в лабораторията, чрез средствата на
химичната промишленост, такова синтетично лекарство, което, внесено веднъж завинаги
в организма, да го направи неуязвим от нападите на заразните болести. Мечтата
за тоя велик стерилизатор, която се явяваше пред творческите набези на Паул
Ерлих, даде много благодатни приобретения на науката за лекуване на болестите
и можа да разкрие толкова много нови пътища на медицината. Днес всички сме
приятно изненадани да видим и едно документално и, едновременно с това,
художествено допълнение към онова, което миналата година така сухо, схематично
можах да ви разкажа.
По внушение на голямата
фирма J. G. Фарбениндустри, която
представлява най-мощната световна организация на химичната промишленост и на
химичната техника, чието дело е и голямата фабрика за химикали „Байеръ“, е
изработен от голямата кино-къща „Уфа“ един филм, който, както казах, е и
документален и едновременно високохудожествен. Ще видите, че тоя филм почва с
един епос на творческите сили, които слънцето праща към земята. Това небесно
око, този покровител и баща на живота, както го наричаше старият Питагоръ, пръска, от своята
неведома, неизчерпаема заложба на мощ, своите светлинни и топлинни енергии,
които изминават безкрайния океан на междупланетното пространство и достигат до
нашата земя, за да я стоплят и да я събудят към живот. Без слънчевите лъчи не
би било възможно растенето нито на животните, нито на растенията, защото, само
когато слънчевите лъчи обгреят правилно растението, то добива възможност да
извърши в своята потайна биохимична лаборатория един предвиг, какъвто ние в
химичните лаборатории още не можем да направим. И тъкмо там е проблемата: да
можем тая разпиляна слънчева енергия да я уловим, да я свържем и да я
преобразуваме в една по-висша форма, каквато е химичната енергия. И сега, ние
ще присътствуваме на едно славословие на тая слънчева енергия, ще видим един
филм, който е прослава на слънцето, което, щедро в своята благодат, пилее
безкрайните си лъчи из безкрайния свой резервоар и подклажда растенията към
асимилация. В този процес двете вещества — въгледвуокисът на атмосферата и
елементите на водата, която преминава чрез корените в растението — се
свързват, за да се получат органичните тела : на първо време захарта, скорбялата
и по-нататък всичките разнообразни органични съединения, които образуват
градивните камъни в тъканите на животни и растения.
Така, благодарение на
мощта на слънчевите лъчи, живата материя е могла да расте, да крепне и да се
развива, за да се стигне до това многообразие на видове, до това множество
форми, на което сме свидетели, на които форми и многообразие човекът е
действително последното и най-висшето творение.
И, гледайки тоя филм,
след като минем, при един съпровод от мотиви на хероичната и лирична немска
музика върху тоя вечен епос на слънцето, ние се изправяме пред първобитния лес,
в който гигантски хвощове, грамадни дървета и папрати са пълнили безкрайните
полета на младата земя. Там, в тия предисторически лесове, слънчевите лъчи са
спомогнали да се натрупат безкрайно много източници на химична енергия. При
катаклизмите на нашата планета, в нейното вечно движение, тия лесове са
останали погребани в недрата на земята и там, в течение на милиони векове,
бавно, от тия растителни материали се е образувал каменният въглен, който днес
познаваме в различни видове — кафяви, черни и антрацитни. Така че онова
богатство, което днес лежи в глъбините на земята като залежи на каменни
въглища, което стои в нейните недра като залежища на петрол, като залежища на
силитра, има своя далечен предисторичен произход, има своето зачатие от лъчите
на слънцето. И когато днес коравите мишци, здравата воля и победната песен на
труда на въглекопача изнасят навън черния камък от дълбоката земя, за да го
поставят в услуга на човечеството, те всъщност изнасят концентрираните, струпаните
някогаш светлинни лъчи, преобразувани в химична мощ, която ние днес можем да
освободим, чрез преработката на каменните въглища, по разни начини — за гориво
в нашите отоплителни уреди, за добиване органични продукти при преработката на
каменните въглища чрез суха дестилация, за добиване на каменовъгления катран. А
в каменовъгления катран се намират стотици и стотици органични съединения,
които са основата на химичната индустрия.
Ако не съществуваше
сухата дестилация на каменните въглища и добиването на каменовъгления катран,
нямаше да има и химична индустрия в такава мощ, в каквато днес я познаваме.
Каменовъгленият катран съдържа първичните материали, от които химичната
индустрия се ползува за добиване на различни лекарства, служейки си с
най-разнообразни технически приоми и изготовки, за добиване най-различни
химични препарати и смеси, толкова необходими за културния живот.
Но какво нещо е тоя
каменовъглен катран? Той е една мръсна, черна, мазна течност, от която се
добиват бензол, крезоли, феноли и стотици продукти, които, обработени в разни
вещества, са извор на първична мощ, на първична енергия, която смелата мисъл на
човека-изследовател, на химика, смелото търсене на промишле-ника са впрегнали
за изгоди в строежа на живота.
Какво стои като
първоначален живец в тия съединения ? Пак концентрираната слънчева енергия.
Ето къде е връзката между слънцето и тия първични материали, които добиваме
от каменните въглища, от каменовъгления катран, за да послужат по-нататък за
добиване на лекарства, на бои, на взривове и на средства за победа на[д] вредителите и насекомите,
които унищожават нашите великолепни поля, нашите красиви гори и нашите
плодородни лозя. В края на краищата първият благодетел, оня, който е създал тия
лeчебни и други срeдства, е пак
слънцето.
Но ако природата, в
своя гигантски ритъм, е могла действително да бъде първопричината на това чудо,
намесва се и един втори важен фактор, който, от широкия океан на тая мощ, взема
тия включени частици енергия и ги преобразява, вече за своите собствени нужди.
Това е човекът. Човекът се изправя, макар и слаб и немощен, като тръстика,
загубен между две бездни от неизвестности, и иска да твори нови вещества от
суровата материя.
Така каменовъгленият
катран се преобразява, чрез сложната техника на химика-изследовател, въоръжен с
цял арсенал от химични знания и методика, от теоретична размисъл и практична сръчност.
И, благодарение на своя гений, той смогва така да преобразува това вещество, че
бройката на органичните съединения да надмине 300,000. Днешните химични
лаборатории, днешните химични фабрики са дали над 300,000 органични съединения.
Много от тях не съществуват в природата, голямата част от тях са наше, човешко
създание ; те са създадени по наше желание, по наше хрумване, чрез победата на
нашата творческа мисъл, чрез желанието на нашата воля да върви се напред и все
напред.
Ето, в това се крие
мощта на науката, която действително смогва да се възправи в своите творчески
замашки и да преобразува суровата материя. Тази победа над суровата материя е
достойна за един друг епос, равен по величие на вечното величие на слънцето.
За да се създаде това
огромно дело в науката за лекуване — чрез създаването на тия лекарствени
приобретения, в науката за багренето — чрез откриването на различни багрила, в
науката на минното инженерство или на артилерийската практика — за
приложението на взривовете, колко много търпелива, мълчалива и всеотдайна
работа на химиците в лабораториите е потребна! И ако някогашният наш храбър
предтеча-алхимикът е могъл, при скромната обстановка на своята лаборатория,
само с една реторта и с една пещ, но и със своя безкраен идеализъм, да търси
философ-ския камък и жизнения елексир, чрез които е мислел, че ще може да
донесе разрешение на неволите на човечеството, днес човекът се изправя пред
големите модерни химични лаборатории с множество съоръжения, с неизброими
изследователски уреди, с химикали и други средства, които могат да
удовлетворят и най-капризните изисквания на лабораторната работа за разрешение
на най-сложната задача на химичното търсене.
Химията е една от
най-мъчните науки, защото и при тази съвършена опитна обстановка, в която се
преобразяват веществата, чрез сурова борба с тях, трябва да се работи и с голям
набег на мисълта. Няма голямо творчество без голяма идея, която да води твореца
и изследователя. И ние виждаме, как големите творци в химичното поприще са дали
насоки, методи, посочили са нови пътеки за теоретични систематизации,
изнамерили са нови пътища за търсене. Ние виждаме, също така, как с хиляди и
хиляди труженици са се приобщили всеотдайно към това научно творчество, как тия
хора безшумно, в своите лаборатории, търсят все нови и нови комбинации, озарени
от един идеал, от една хипотеза, от една здрава методика.
Наистина, ние знаем,
че лабораторната работа изисква твърде много данни, за да бъде тя истинска. И
само голямата организация може да даде творчество в широк мащаб. Такава е и
организацията на фирмата J. G. Понеже филмът е
германски и говорим за Германия, трябва да спомена, че там успеха да организират
цяла армия от химици, така здрава, така мощна и така добре разпределена и
продуктивна, че, въпреки голямата неприязън, която прегражда тая страна като
голяма стена, те успяват и побеждават.
Ето творческият замах
на химията, ето здравото използуване на тия хора от ония, които ръководят съдбините
на народите. Нека и нашата малка и хубава България почерпи от големите страни
пример и потърси разрешение на своите неволи, като впрегне разстроените си
сили в такъв труд и потърси съдействието на тези, които сериозно знаят да
работят за разрешаване на големите проблеми, за да не се лутаме в безпътица и
да не бъдем жертва на хрумвания, които не носят нищо здраво в себе си.
Но, след като се
завърши делото на химика, на изобретателя, след като се създаде новото
вещество и то бъде изпитано в неговите химични и физиологични въздействия, щом
се долови и потвърди онова, което се търси като цел с изобретението, — напр.,
ако то трябва да бъде лечебно средство, — настъпва вече вторият важен момент:
да се пренесе производството на новото вещество в промишлеността и там то да
стане дело за масово производство.
И колко е различна по
големина техниката на един химичен завод от тая и на най-идеалната лаборатория
! Вместо малките епруветки, в които стапяме, разбъркваме и изследваме
веществата, в химичния завод има мощни котли, които побират по няколко десетки
хиляди килограми вещество. Вместо слабите филтри от хартия в нашите
лаборатории, с които прецеждаме капка по капка изследваните от нас мътни
течности, в завода има грамадни батерии от филтър-преси, които изцеждат милиони
килограми от дадена течност. Вместо слабата бъркалка от стъкло, с която
изследователят-химик върши известни действия в лабораторията, в завода има
гигантски двигатели, достигащи шест етажа височина, които размесват веществата.
И ето че при
разрешаването на тая трудна задача — да може масово да се произвежда за живота
онова, което изследователите са сътворили в своите лаборатории — на помощ идва
и другият гений — техническият гений на физика и на механика. Tе свързват грамадни съоръжения,
устройват мощни заводи, в които, като влезе човек, остава поразен от гигантския
ритъм на машините, от колосалната им мощност, остава смаян от разума, който е
вложен в тях.
Влизате в една
грамадна фабрика, хиляди колела, безброй ремъци, безчислени макари, които
разтварят и затварят огромни капаци; големи двигатели, чрез които става придвижването
на хиляди, на милиони килограми вещества, а само тук-таме стои по един
наблюдател, който напътствува или контролира автоматичната работа на машините.
В тия заводи се почва от първичния синтез за добиване продукта, минава се през
всички фази на процеса, и най-накрая, се свършва с облепката на етикета върху
опаковката. И тия машини, в които е вложен човешкият гений, работят идеално,
безпогрешно. Те са железните съдейници
на човешкия прогрес. Ако не бяха машините, ако не беше човекът, който е
въплотен в тях, колко немощни щяхме да бъдем! Тия грамадни колела, това
множество от ремъци и лостове, са средства за удължаване и увеличаване на
нашите слаби сили. Един лост във фабриката, това е една гигантска ръка от
стомана, която има удар, равен на милиони килограми. Вместо нашето слабо
духане, с което можем да позатоплим един предмет, във фабриката са инсталирани
грамадни вентилационни съоръжения за температури, построени са котли, които ни
служат, които са част от нас. Промишлеността е пръв съдейник на живота и без
нея не е възможно никакво творчество. Премахнете тия мощни машини и
човечеството ще изпадне в окаяно варварство, в безизходността на полузверовете,
които нямат светлина, които са без път и нямат възможност да мислят за утрешния
ден. (Ръкопляскания).
Надеждите ни са само в
това: тая промишленост да се развива, да става обществено достояние, да бъде в
служба на цялото човечество, сплотено и упътено. Промишлеността е неминуем етап
от движението ни към общочовешка мощ към по-щастливо бъдеще на човечеството. И
вие ще видите, че тоя филм, при съпровода на една подходяща музика, действително
е симфония на промишления труд, симфония на културата, симфония на труда,
който е впрегнат в тая промишленост, защото, все пак, без човешкото участие и
най- идеалната машина не може да изкара своето дело.
Вие ще видите, че
човешкият труд започва с копането на въглищата от въглекопача с героичен поглед
и свършва с работничката, която е наведена над вечно движещата се лента, на
която трябва да слага през точно определено време даден етикет, или да извършва
определено наблюдение. Какво съчетание на веществото с духа, на поезията със
суровата природа! Каква, наистина, дивна поема представлява от себе си
съвременната структура!
Ето, това ще ни покаже
тоя наистина научен и художествен филм на Байер и „Уфа“. В него ще видим производството
на най-важните лекарства, напр. тия, които са насочени за борба срещу
маларията, срещу рахитизма. Ще видим производството на вигантола — средство,
което заменя днес слънчевите лъчи на плажа или на балкана за тия, които не
могат да отидат на морето или планината. Ще видим и производството на други
мощни средства за борба със заразните болести, както и производството на
различни серуми, чрез присаждане зарази върху животни, поставени в специална
обстановка на здраве и бодрост, за да се добие най-полезно това, което те
могат да дадат за борбата със заразните болести.
И навсякъде стои
машината. Обаче нейната ръководителка е науката. Без наука няма промишленост.
Теоретичната, тихата работа на изследователя бива въплътена в живот, тя ражда
нови идеи, подклажда за нови работи и така, от теорията към емпирията и от
емпирията към теорията, ученият работи, за да допринесе своята дан, за да расте
и цъфти животът.
Ще видим шестетажната
фабрика за пирамидона и ще прозрем, колко вярна е истината, за която споменах —
че духът и материята трябва да са единни, когато трябва да се достигне крайната
цел. Най-после, ще видим как таблетката аспирин, поставена в чаша вода, се
разпилява, като едно малко облаче, което, ако затворим очи, бихме проектирали
върху синята плащеница на небето и бихме разбрали, колко много промисъл има в
него. С тоя мотив почва филма и пак с него завършва, изграден върху сложна
канава, изплетена от човешко раздвоение, от упорито търсене, от човешки подвиг.
Тоя филм е
единственият, може би, от този род, какъвто досега сме видели. Той е един
културен филм, който излага една отрасъл от човешкото творчество, тясна, специална
и мъчна за разбиране в друга форма, освен в тая облагородена и художествена
форма.
В него има трогателни
моменти. Ще чуете хубавата песен на работничките в една от залите. Наистина,
колко благодатен и мощен е трудът на човека, когато тоя труд е господар. След
тая гледка ние оставаме с чувство на бодрост и надежда у човека. И нека
пожелаем тоя труд, съчетан с изследователската и мислова работа на трудещия се
учен, да намери широко приложение в живота.
Това е, уважаеми
делегати и граждани, заключението, до което може да се дойде: човечеството е
щастливо само тогава, когато то може да работи. Хората не работят не защото не
желаят да работят; хората искат да работят, но не всякога и навсякъде могат да
използуват своя труд, не всякога, където трябва, те могат да вложат своите
здрави мишци, своите умове.
Понеже филмът възпява
труда в неговото творчество, в неговото действително благодатно проявление за
благото на човечеството, нека пожелаем тая симфония на труда и на размисъла, на
теоретичните набези и на широката практика, да стане една радостна картина за бъдещото
човечество. Ако така бъде организирано човечеството, без противоречията, които
го разяждат, без грубите състезания, ако бъдат впрегнати усилията и умовете на
хората само в благородни съревнования за успехи и придобития, колко радостна ще
бъде нашата земя! И, вместо долина на скръбта, тогава тя ще бъде оня рай, от
който нявга Адам е бил изгонен и в който човекът трябва да се върне.
Ето, тая е поуката,
която ни дава филмът, който ще имате удоволствието да видите сега. (Ръкопляскания).
Подготвил за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ