Сред болките и тревогите на времето едно събитие силно приковава вниманието на учения. То разкрива отношението на класи и партии към проблемите на живота. Това събитие е трагедията на Яворов и Лора. Обвито в неяснота и загадъчност, заплетено в дебрите на злоезичието, то събира като фокус ежбите на своето време.
Златаров бива страшно разтърсен от гибелта на тези ярки личности, родени сред бурените на пошлостта. Той е един от ония приятели, които не изоставят поета в тежките за него дни.
Познанството с Яворов датира отдавна. Сближават ги много неща. Чирпан е роден град на поета и на Златаровия баща. Началото на дружеските връзки датира към 1906 г. Сродникът на Златаров, Мих. Герджиков, виден деец на македоно-одринското национално-освободително движение, съратник на Г. Делчев, един от ръководителите на Преображенското въстание, го запознава с П. К. Яворов. (В началото на века Герджиков е анархист. Снабдява Златаров с литература за Бакунин и Кропоткин. След Септемврийското въстание застава на антифашистки и еднофронтовски позиции).
Постепенно познанството преминава в приятелство, проникнато с топлота и уважение. Заминаването на Златаров за фронта през Балканската война не скъсва връзките между тях. „Много здраве имаш от Яворов. Получих от него и Лора поздрави за Нова година“ — четем в едно писмо на Евдокия до него (4. I. 1913 г., 80).
В дома на Златаров и сега се съхранява чудесен портрет на Лора и Яворов, надписан от тях за спомен…
Гибелта на Лора бива преживяна от Златаров като собствено непоправимо нещастие.
Трагичното събитие разтърсва цялата страна. Демократичната общественост скърби. Друго е отношението на ретроградите, зложела-телите. Те хвърлят обвинението: „Яворов е убиец“. Обвити в бронята на клеветата, дребните души злорадствуват върху нещастието на поета.
Вестник „Нова балканска трибуна“ (и само той ли?) направо се гаври: „Убиваш една жена и поставяш записка: „Моята мила Лора се самозастреля, аз я последвам!“ Това е чудовищно! Ако самото убийство е грозно, осъдително, стремежът да се прикрие престъплението е подло, гнусно, отвратително.“ Излишно е да коментираме докъде стига низостта на клеветата.
Налице е дълбока лична и обществена драма…
В България няма афера Драйфус, няма Жорес и Зола. Няма генерал Буланже, който иска да стане „нов Бонапарт“, но има трагедии и нещастия, не по-малки от тия във Франция. „Яворов — Лора“.
Златаров става един от най-изтъкнатите радетели за „пълна реабилитация“ на поета. „Срещу Лора и Яворов — казва той — се бе сдружило и цялото общество и подпомогна тяхната гибел. Не можеха да им простят, че той има слава, а тя — любов.“
Сразен морално, поетът се превръща в „развалина“. Настъпва процес на ослепяване. Изоставен, отчаян, той посещава стария си приятел, „бледен, с разкривена усмивка“. Улавя го за ръката и с мъка промълвя: „Погали челото ми. . . Целуни косите ми... да знаеш каква мъка, какво нечовешко страдание ме притиска!“ „Ранените му полуслепи очи“ ронят едри сълзи, „които се стичат по лицето му“, капят по „непочистените му дрехи“. „Това бе терзающа, болна до вик сцена и не можах да устоя повече: Аз го прегърнах, както се прегръща ранен брат, и гърдите ми задавиха сълзи“. С неуверен пресекващ глас Яворов иска отрова и когато получава отрицателен отговор, промълвя: „Колко жесток човек си бил!“ Не след дълго той завършва жизнения си път.
Хулата срещу поета като нож пробожда чувствителното му сърце. Да мълчи не е по неговите сили. По примера на Зола и Жорес, които се хвърлят в борбата за спасението на Драйфус, Златаров излиза в защита на големия поет. Публикува статии, разяснява, вдига протестен глас. Разкрива горестта и страданията на духовните творци. Смело посочва мизерното им социално положение.
„Дават му трохи, които само огорчават живота му“. „Не, онова, което държавата е дала на писателя у нас, е просто подигравка!“ „Нима не умряха Пенчо Славейков и Яворов от мизерия?“
Излиза на борба срещу клеветниците. „Кощунство е, дето трагедията на Яворов така плоско се експлоатира от П. Р. Така е то: онова, което ще стане след години скъпа легенда за поета и неговата другарка, днес е източник на поругание“.
„Дребни сме и жалки“!
През 1925 г. обнародва вълнуваща книга „Трагедията на П. К. Яворов. Спомени и бележки“. По-късно пише интересната творба: „Жребей на слава и страдание. П. К. Яворов“ и др.
Безкомпромисно поема защитата на неговата кауза. Демаскира жестокостта и лицемерието.
„Десет години на съвестта на българската интелигенция висне един грях: че оклевети един невинен и изостави един мъченик“. Пороците на времето, моралните и политически недъзи, еснафщината, експлоататорският строй — ето източниците на враждебното отношение.
Покъртителни факти за отношението към Яворов разказва Ст. Чилингиров:
„ — Вчера, когато идвах при тебе, аз се спънах о купчината пясък пред аптеката на Пардов. Не знаели хората, че със своето желание да си ремонтират къщата, ще разрушат вече порутената сграда на моя живот. Спънах се, както се спъва захласнат окат, но станах, както става слепец. Поотърках се малко по пясъка — и толкова. Повярвай ми, стори ми се, че правя слънчева баня на морския бряг. Аз лекувам своите нерви, например, а хай-лайфа на София, излязъл да направи своята предобедна разходка, минава безпристрастно край мене и се смее.
Хуморът му ме потресе и аз поисках да го прекъсна.
— Остави това, но как се повдигна?
— Казах: както се повдига слепец. . . след като добре се овъргалях. Вчера ти не забеляза ли следи от пясъка отгоре ми?
— Да. Но помислих, че си поотъркал някоя стена.
— Поотърках... поотърках стената на българското безчувствие към страданията на другите …
— Българската жестокост — поправих го аз.
— Ти го кажи така …
След малко мълчание, като рефрен на пълна с тъговни преживявания строфа, той додаде:
— А хай-лайфа на София минава край мене и се смее …“
„Пошлото време — продължава Златаров — се възправя срещу него с раздвоения език на змийския съсък. И потече потокът на хорската дребнавост и злоба: поетът бе окалян, обруган, заплашен.“ Човекът, който даде бисери на българската литература, бе очернен с проклятието на злочестието. „Какъв по-хубав символ за бездушието и безценицата на нашето време?“ — пита с болка ученият.
Книгата е написана темпераментно, завладяващо, обагрена с искреност и страст. Разкрива условията, които пораждат враждата и разприте между хората. Дава простор на болката, която кипи в него. Защото чувствува колко усилия и жертви коства верността към демокрацията.
Повикът на Златаров става знамение на деня…
Дава ярка, сочна, пълна с обич и същевременно правдива оценка на Лора. В нейния характер, привички, манталитет търси основанията на поведението й.
„Не бях я виждал отблизо. И сега, когато я видях изправена до писалищната маса, стори ми се, че виждам възкръснала някоя от цариците на Византия. . . Нещо дръзко и потайно, една смес от сила и сласт се чупеше в стройната й фигура и искреше в очите й и в тоя полудевичи, полумомчешки профил. Коя бе тя? Суетница ли от салоните на нашия хайлайф, или пантера от някоя непозната Сахара, дошла да донесе боязън, интрига и обаяние?
И колкото пъти след това срещах Лора, се също питане ми спираше мисълта и се оставах в нерешена загадка...
И тая жена бе до безпаметство влюбена в Яворов: тя бе победената в любовта, защото това бе тя, която по-силно обичаше.“
Верен на древната максима „към човека да се подхожда по човешки“, той, най-възторженият поклонник на Яворов, неговият безкористен приятел, виждаше, по-точно казано, разбираше някои „слабости“ на човека Яворов. В неговата уста тия оценки звучат естествено, трогателно и не накърняват неговото име.
София, 11. VIII. 1925 г.:
„Господин Найденов,
Отдавна прочетох Вашата подреда на документите по следствието на Яворовата трагедия и Вашите пояснения и заключения към тях. Изобщо добре е наредено и коментирано. Но има някои неща, които не е хубаво да се оставят така, както стои във Вашия ръкопис. Това се отнася до отговорностите на г-ца Дора Кремен Конова. Аз зная малко повече, отколкото го има в следствието и съм длъжен, в името на истината, да Ви загатна само това.
Паметта и името на Яворов са ми скъпи. Неговият мъченически лик трябва на всяка цена да добие своя истински облик. Но и той беше човек: и у него имаше слабости, които спомогнаха за трагичната развръзка. . .
Яворов доста открито пред Лора ухажваше г-ца Кремен. Тая дама обаче се държа много коректно и добре и в нея няма никаква вина. Водима от сложното чувство на ревност и съмнение, сама Лора постоянно търсеше г-ца Кремен. По тая тема мене е неловко повече да пиша … Писмата, картичките и цветята, които анонимно бяха пращани на Яворов, не са пращани от г-ца Дора Кремен, а от Иван Грозев и неговата съпруга „тетка Мица“. Защо това, аз мога при устен разговор да Ви обясня. Тях именно аз визирах в своите спомени за Яворов.
Показанията на самата г-ца Дора Кремен са дадени пресилено, с единствената умисъл да се помогне на Яворов, тогава, когато цял свят беше против него... И тука има подробности, които аз не искам сега да излагам.
Ето защо, аз мисля, че ще бъде по-добре, ако известни имена ги турите само с инициали. Така ще бъде по-добре и ще отговаря на самата истина. Запазете спокоен тон при оценките: така е по- достойно: нека документите говорят сами.“
От „живота и смъртта на Лора и Яворов — заключава Златаров — ще се роди най-хубавата легенда, откърмена под жестокото небе в полите на Витоша“. Потребно ли е сега да се доказва правотата на думите му?
Подготви за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ