4. Отново в България
Учител в Стара Загора: 1876—1877
Немотията принуждава Славейков да дири
работа като учител или книжар и едва с настъпването на фаталната за българския
народ 1876 г. успява да се настани като учител в Стара Загора, гдето към края
на същата година прибира и семейството си от Трявна. Той не забравя, разбира
се, да пренесе в Стара Загора и многобройните си фолклорни материали, събирани
в продължение на 30 години и подредени в няколко сандъка. Тия материали били:
народни песни, приказки, пословици, гатанки, описания на обреди, многобройни
записи за един географски и исторически речник на Балканския полуостров,
предания, думи и фразеологични примери за един български тълковен речник,
разкази за събития след падането на българското царство, материали за нашите
въстания, за еничарите, за даалиите и пр. Какво огромно богатство за родната ни
наука! В мемоарите си Славейков споменава цифрата 15 000 — това е броят на
събраните пословици, които били вече преписани на чисто и готови за печат. А какъв
е бил броят на записаните народни песни, Славейков не ни казва, защото този
брой не е бил известен и на самия него. Не казва и броя на думите, записани за
изработване на българския речник.
Освободен от всякаква друга работа, освен
от преподавателската, той посвещава всичкото си работно време изключително за
подреждането и обработването на тия материали. В по-леките работи Славейков
привлича да му помагат по-възрастните ученици, особено по-младите българчета
от Македония, които го последвали от Цариград в Стара Загора.
Споменатите вече пословици той давал на
колегите си учители за прочит — вероятно, за да научи от тях и нови варианти.
Давал им да четат и другите материали — вероятно пак със същата цел.
В Стара Загора Славейков не остава безучастен
в борбите между революционно настроената младеж и чорбаджиите, които са били
все туркофили и противници на освободителните въжделения на народа. Д. Благоев, негов ученик и в Стара Загора,
пише следното в спомените си: „В града се водеше упорита борба между дядо
Славейков и старозагорските чорбаджии. Тия последните бяха заклети врагове на
всяка революция и наричаха всякак въстаниците — нехранимайковци, хаймани. Те
бяха врагове и на мисълта за една руско-турска война. Дядо Славейков бе повел
една ожесточена борба против хулите и клеветите на старозагорските чорбаджии“
(библ. „Литературни мемоари“, София, 1967, стр. 118).
В одринския затвор: 1876
По
време на въстанията през април 1876 г., когато стават кланетата в Батак,
Перущица, Брацигово и другаде, пострадали мнозина и от Стара Загора, между
които и Петко Славейков, който насмалко щял да увисне на въжето. Причина за
арестуването му е неговият опит да предизвика събиране на средства за
подпомагане на пострадалото население. На 14 юли същата година старозагорските
власти го арестували и хвърлили в затвора. Отначало бил поставен в една килия,
що-годе чиста, но дали защото бил облечен в бели дрехи като дрехите на
каймакамина, или защото имал безумието да излезе своеволно от стаята и да седне
пред вратата, гдето го видели каймакаминът и юзбашията, или пък защото
съществувала опасност старозагорци да нападнат затвора и да го освободят
насила оттам, Славейков не знае, но по нареждане на каймакамина той бил
преместен в най-лошата тъмнична стая. Тази стая, много малка — 10 педи широка и
12 педи дълга, била претъпкана от затворници. В нея имало вече 18 души други
затворници, все вулгарни престъпници, и въздухът бил толкоз смраден, че въпреки
голямата си издръжливост Славейков се уплашил да не припадне. Без да мигне, той
прекарал прав до сутринта, измъчван от безброй дървеници и въшки. На разсъмване
след някоя и друга псувня от юзбашията той бил окован и заедно с един друг
старозагорчанин откаран с една талига в Одрин. Охранявали ги седем души заптиета
(според едно писмо на Славейков до сина му Иван от 1 август 1876 г.).
Славейков бил убеден, че този път вече
няма да излезе от затвора. Но благодарение на опитността, която имал в
отношенията си с турците, благодарение също, че не загубил присъствие на духа,
той се избавил от затвора, и то много скоро. Когато го изкарали за първи път на
разпит, той описал на съдебния следовател цялото си минало и настояще:
„Ефенди, не съм от ония хора, които да не разбират и да не проумяват от
народни и държавни работи, и ако обичаш да ми вярваш, това, което ще ти
разкажа, е цялата истина. Българин съм и ако ти кажа, че не обичам отечеството
си и не желая доброто на народа си, ти лесно ще познаеш, че те лъжа. Но аз съм
желал доброто и успеха на отечеството си в кръга и границите на законите и
държавата. Ако ти кажа пък, че съм от ония, които мислят и вярват, че една
или две, или три чети от по стотина души ще могат да съборят едно царство и
една империя такава, каквато е турската, ти пак можеш да помислиш, че те лъжа.
Годините ми и опитността ми не ми позволяват да помисля подобно нещо. Но
животът ми е в ръцете ви и от вас завися. Ако сте разумен човек, за какъвто ви
сматрям, сами ще дойдете до заключение, че не съм бунтовник, защото, ако бях
такъв, щяха да ме уловят в гората с пушка на рамо, а не да ме отделят от
учениците ми и да ме грабнат от дома ми с перо в ръка. Ако ме пуснеш да си ида
и да си гледам работата, аз даже не съм в състояние да те възнаградя, освен
като ти проводя един конски товар хубави загорски ябълки.“
Тия думи на Славейков направили
впечатление на съдебния следовател: „Виждам, че не си от ония хора, за какъвто
са те пратили тук, и че си разбран човек, та ще видя какво мога да направя с
тебе.“
Славейков прекарал само два-три дена в
одринския затвор.
След като го освободили, той се върнал в
Стара Загора.
Бягство от Стара Загора : 1877
Едни от най-щастливите, а след това много
тежки дни в живота си П. Р. Славейков преживява през 1877 г. в Стара. Загора,
гдето го сварва Освободителната война между Русия и Турция. Заедно с цялото
население на града той посреща с възторжена радост победоносните войски на ген.
Гурко, а учениците му пеят хвалебствените песни, съчинени от Славейков и
подготвени под негово ръководство в градината на църквата „Св. Никола“. И не
само това! Уважението, с което се ползува между гражданството като народен
деец и виден български писател, поставя Славейков начело на първото българско
управление на освободена Стара Загора, като му възлага отговорната задача да
пази реда в града и още по-отговорната да улеснява руските войски.
Характерно за вроденото благородство и
човеколюбие на Славейков е обстоятелството, че държал реч, в която приканил
българите да не вършат насилия над турското население.
Както се вижда от дневника на руския полк.
Прерадович, командир на Първа бригада на българското опълчение, Славейков е
всецяло в услуга на руските освободители: организира продоволствието, грижи се
за настаняване на бежанците, устройва болници, взема участие в образуването на
български доброволчески чети. „Освен всичко гореизложено — пише Прерадович —
при Славейкова непрестанно довеждаха турци, уловени в окръжието и подозрени или
като шпиони, или пък обвинени в подпалване, грабеж и накрая в това, че са
башибозуци. Всякой от тях трябваше да се разпита, толкоз повече, че
болшинството от тях обаждаха где се намираха турските войски, тяхната
численост и движението им — сведения, необходими за началника на предния отряд.
Славейков настояваше да се претърсят турските махали, понеже по искането на
генерал Гурко турците са дали само ръждясалото оръжие, а хубавото — скрили.“
За предотвратяване на опасни изненади от
страна на турското население Прерадович задържал като заложници 13 души, но за
Славейков те не били достатъчни, защото неколцина от избягалите старозагорски
бейове били организирали разбойнически банди, които върлували из околността на
града и предавали селата на огън, а населението им избивали. Славейков предлагал: броя на
заложниците., да бъде увеличен, да се поставят под надзор семействата на
избягалите бейове и да се арестува богатият и влиятелен турски първенец Емин
паша, който служел за връзка между въпросните заложници и турското население, а
чрез него и с разбойническите банди. Прерадович одобрил предложенията на
Славейков, но по-горното руско командуване отказало да ги изпълни, понеже Емин
паша бил спечелил доверието на ген. Столетов и, както ще видим, с този отказ
извършило една фатална грешка.
Но настъпват страшните дни за Стара Загора
поради бойните успехи на много по-силната армия на Сюлейман паша. Руските
войски и българските опълченци се сражават геройски, но очакваната помощ не
идва и участта на града била решена. Като отговорно лице Славейков полага
върховни усилия за спасяването на населението, но каква полза от тия усилия,
когато руските войски и опълченците трябва да отстъпят и турското население,
организирано от споменатия Емин паша, стреля от къщите си по тях и по бягащите
българи. Неприятелят навлиза в града и се отдава на палежи, грабежи, убийства.
Когато всички бягат презглава, Славейков, възседнал коня си, се отправя за дома
си, за да види какво става със семейството му. Отвсякъде се чуват писъци и
ридания, подире му летят и свистят куршуми и от крайните махали на града се
издигат пламъци и дим. Като вижда, че всичките му близки са избягали, той също
напуска града — един от последните, които успяват да се спасят.
Най-малкият му син Пенчо Славейков, тогава
още 11-годишно момче, си спомнил за големите тефтери, над които гледал баща си
да пише, и ги скътал някъде на скришно място, но това не им помогнало —
изчезнали безследно, както изчезнали и всичките сандъци с книжовните трудове и
фолклорните материали на баща му. Тая загуба, и то много голяма загуба за
родната ни наука, Петко Славейков не може да прежали до края на живота си.