Д-Р СВЕТОЗАР ЗЛАТАРОВ |
Може би седнах да пиша, защото сам не можах да си отговоря на въпроса:
„Какво е оставил баща ми в мен?“
Сигурно не
онова, което виждаха роднините, като ме гледаха как раста: „Ах, колко приличаш
на баща си!“ Макар и добронамерени, те само задълбочаваха комплексите ми. Смятам,
че отдавна съм ги превъзмогнал. Ала не е лесно да си син на известен човек.
Околните все не виждат тебе, а баща ти, чакат нещо изключително, за да те
потупат после утешително по рамото. А колко това пречи и забавя — аз си зная.
Всеки младеж, изпаднал в това положение, започва да се бунтува, както пред
всеки веднъж завинаги наложен авторитет. И не случайно за една от рождените си
дати смятам деня, когато по-възрастен мой приятел, след като издадох първата
си книга, рече: „Е, сега светиш със собствена светлина!“ Оттогава престанах да
се бунтувам, помъчих се да разбера.
И тъй,
темата изисква откровеност, но и смелостта да сложиш многоточие там, където
нещата стават премного лични.
Логично
беше първо да се заровя в спомените, да тръгна по тази твърде субективна,
несигурна пътека. Ранните спомени са още твърде близо до биологията — спомняш
си топлината на ръката, гласа, усмивката. За всяко дете бащата е баща, а не
такава или инакава личност. Ако нещо проникне от света на големите, то се
превръща в митология. Спомням си, че един път ме помилва и ми чете приказки.
Естествено тогава не си зададох въпроса, дали той е имал нужда от тази
милувка, защото e бил потиснат и е преживявал неприятности с „духовно слепите“,
както обичаше да се изразява. „Големите“ неща са невидими, погледнати от малкия
детски ъгъл. Ранните спомени си остават като случайни снимки.
Спомням си
го у дома, облакътен на някакъв парапет, да говори възбудено на няколко души,
да се възмущава, после да прави жест от себе си към другите и печално да се
усмихва. Дали това не е бил ден, когато е произнасял някоя от големите си речи
и публично се е възмущавал, или е през дните на яростната кампания срещу него в
реакционните вестници? Спомням си го в голяма зала, претъпкана от хора. Той
говори от катедрата — а над главите на слушателите „плуваха“ сред зелен мрак
светещи риби. Видението явно беше навеяно от неговите думи. Не е ли било това
по време на беседата му „Из тайните на морето?“
Спомням си
го и в лабораторията на университета. Когато бях при него, не пропускаше да ми
покаже някой химически „фокус“. Най-често поставяше до прозореца белезникаво
тебеширче, поднасяше клечка кибрит и произнасяше: „Фараонова змия“. Тебеширчето
се запалваше, от него устремно започваше да излиза змия, която се виеше и
разклоняваше и накрая образуваше цяло кълбо. Змията беше от някаква особена
пепел. Разсипваше се на прах при най-малкото докосване. Дали тези спомени
са от времето на политическите борби в университета? Спомням си как поливаше
обилно фиданките в двора на вилата на Зелин. Едва сега си давам сметка, че
тогава е писал „Диктатура или демокрация“.
Но
най-ярък спомен съм запазил от кабинета му, когато работеше нощем. Веднъж или
два пъти успях да надникна там, след като къщата утихнеше. Денем винаги имаше
хора, вечер идваха приятели — спомням си, че композиторът Димитър Ненов свиреше
на пианото. Понякога пееше Христина Морфова. Четяха се стихове, гледаше се
„кино“. Затова тишината на неговия кабинет беше в рязък контраст с шума на
вечно оживения дом. Той седеше зад бюрото под ослепителните електрически
крушки, всичките запалени, блеснали със стотици ватове. Самият въздух трептеше
от напрежение, от свръхвъзбуда. Пишеше на ръка, с перо с дебел връх, с леко
скърцане отпечатваше отделните букви. Тук времето течеше по други закони, за минути
той вършеше неща, за които са необходими часове.
Спомените
са капризно нещо. С помъдряването, преоткривайки уж познатите неща, човек се
научава и да събужда нови спомени.
Понякога
те се появяват изневиделица. При откриването на изложбата „Сто години от
рождението на Асен Златаров“ в зала „Отечество“ няколко ученици от долните
класове ми зададоха неудобни въпроси, между другото искаха да им кажа нещо за
баща ми, което досега не съм споделял. Отговорих, че едва ли има такова нещо и
веднага започнах да разказвам една отдавна забравена случка. В първо
отделение по съвета на лекарите трябваше да си седя в къщи. Както е редно,баща
ми намери частен учител, за да не си губя времето. Доведе у дома един млад,
енергичен мъж. Обяви, че това е моят учител по... дърводелство. И почнах да се
уча да режа дъска, да работя с длето, да набивам пирони, като забелязвах, че
близките се споглеждат в недоумение.
Случайно
хрумване ли беше това? Сега си мисля, че наемането на учителя по дърводелство
не беше нито произволно, нито странно за моя баща. Та нали клещите,отвертките
и поялниците на баща ми стояха в чекмедже на библиотеката, сред ръкописите и
документите? Като сръчен химик той вършеше много домашни технически работи сам
и уважаваше ония, които са сръчни. Не беше въпрос само до
умението. Достатъчно е да прегледа човек статиите му по педагогически
въпроси, които звучат и сега тъй съвременно. Социалистът вярваше във възпитателната
роля на труда. Експериментът му с учителя по дърводелство сега се нарича
трудово обучение.
А книгите
не са ли материален спомен за човека?
Огромната
библиотека беше разположена из цялата къща.
Това не
беше просто сбор от книги, а характеристика на острия му интерес към света и
живота. „Цветя на злото“ от Бодлер бяха притиснати до миролюбеца Жорес,
трактати за експлозивите— до Мюсе и Сюли Прюдом, Енгелс до Парацелз, Яворовите
стихове бяха сред книги за строежа на атома и старопечатните издания, останали
от библиотеката на Христо Ст. Златаров. Като поровиш в библиотеката,
можеш да се запознаеш с почерка или с подписите на Пенчо Славейков и Георги
Бакалов, на Христо Ясенов, Антон Страшимиров, Боян Пенев, Елин Пелин, Йовков.
Яворов посвещава книга на „моя добър приятел“, а Стоян Заимов „на горноземеца
Асен Златаров“. По титулните страници могат да се срещнат топли думи на руски
език от академик Державин и проф. Евгений Волков. Други автографи са на
френски, а едно собственоръчно написано четиристишие е от Рабиндранат Тагор —
на бенгалски език. Изложбата „Автограф за Асен Златаров“, организирана в
Народната библиотека през март 1985 г., е само върхът на айсберга: имаше
възможност да бъде показана само малка част от наличните книги с автографи. А
и те от своя страна са само спомен за някогашното изобилие.
Книгите от
библиотеката и сега са нещо живо: по страниците им има подчертавания, странни
отметки и знаци по полетата, бележки, удивителни. Някъде баща ми е съгласен с
авторите, някъде спори с тях. На една книга от Емил Зола, „трофей“ от току-що
превзетия Одрин през Балканската война, някой бе добавил бележка на френски,
че тази книга не трябва да се оставя в ръцете на млади момичета. Също на
френски, почеркът на Златаров темпераментно отвръща: „Голям идиот е, който е
писал това. Та може ли да има по-чист образ от героинята на книгата!“
Книгите
създават асоциации и помагат да погледнеш по- ясно дори в миналото. Много от
тях бяха посветени на ораторското изкуство. Те ми припомниха състоянието му
преди реч или дори преди лекция: студени ръце, „изстиване около сърцето“,
нервен пулс. Тази си слабост, „сценичната треска“ той бе превърнал в
предимство. Чрез самовъзпитание се беше научил да говори пред много хора и да
прехвърля върху слушателите своето безпокойство, тревогата си. И затова
неговите „импровизации“, готвени цял живот, се превръщаха в богато изживяване
за всички, които са го слушали.
В
шкафовете на библиотеката се откриха купища писма от него и до него и
документи, които сега се намират в Централния държавен исторически архив.
Много от писмата до него носят следи от ръката му. „Дребни хитрини на малки
хора“ е написал, както се пише резолюция, в началото на едно служебна писмо, с
което деканът му съобщава, че му се отнема аулата за лекции.
В
чекмеджетата и шкафовете на библиотеката се пазеха писма на диарбекирски
заточеници, спомените на майка му Теофана, писма на приятели от България и от
други страни. Едва ли само заради историческата им стойност ги е пазил тъй
близо да работната си маса. Навярно са му били необходими, създавали са му
атмосфера. Когато дълго след неговата смърт зачетох писмата на Христо
Златаров от преди Освободителната война от Италия и Франция, когато надникнах в
спомените на Теофана, прелистих докладите за българската индустрия през войните,
за Комитета за борба с холерата, документи за весели и срамни случки в
университета, писма и доклади — едва ли не загубих интерес към романите...
Документите
се подчиняват, изглежда, на някакви закони, имат си свои пътища. В последно
време роднини и непозната хора започнаха да ми носят писма и снимки, обаждат се
по телефона, за да ми съобщят, че са открили ръкописи, писма, бележки. И
планината от документи продължава да расте.
Няма да забравя погледа на майка ми, която изплака, когато
забеляза, че сключвам ръцете си, сядайки на стол, по начин „само като него“.
Това беше по времето, когато започнах да възмъжавам и забелязах, че „з“-то на
нечетливия ми почерк е просто неговото „з“. Такова „з“ пише и брат ми. Много
по- късно открих в ръкописите на възрожденската баба Теофана Златарова (майка
му), която разказва спомени от преди Освобождението, че това „з“ в
действителност е нейно... Тъй че, кое е от баща ми в мен, трудно може да се
каже.
Пазя като скъпа реликва няколко реда, написани специално за мен.
Една картичка от Франция. Картичка от Ленинград и екземпляр от първото издание
на „В страната на Съветите“.
Споменът е винаги нов, колкото повече човек е преживял, повече
го преосмисля. Може би някой ден ще разбера откъде извираше у него вечната му
тревога „за постигане на нещо по- горно“, търсенето на смисъла на живота,
вярата му в необходимостта от личен принос, от личен подвиг в този живот и
онази мярка за чувството към доброто, без която няма личност, която определя
кое трябва и кое не може да върши човек. Онова равновесие между волевата
изживелица и миговете на увлечение, когато волята е безсилна...
Но тук именно трябва да се сложи многоточие. Темата, както
казваха авторите от миналия век, надвишава разказвача. Тъй че тя остава
неизчерпана и незавършена у мен.
София, сп. „Жената днес“, № 2, 1985 г.
Подготвил
за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ